Forum

Kommentarer til »Find din æblesort A–C«

På denne side finder du kommentarer til teksten Find din æblesort A–C. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla, 26. september 2007 kl. 18.25

Jeg har et ananasæbletræ i haven.

Det hedder rød ananas og jeg kunne godt tænke mig at vide noget om det.

–Hvor højt kan det blive?

–Hvor gammelt kan det blive?

–Er det et dansk træ?

–Hvornår kommer der normalt frugter på og hvordan bliver det bestøvet?

Håber i vil svare.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 26. september 2007 kl. 21.22

Til Ulla.

Følgende ved jeg om Rød Ananas æblet:
Træet er ret svagtvoksende med en tæt rund krone.

Rød Ananas er en tysk æblesort som blev udbredt i Danmark i slutningenaf 1800 tallet.

Frugten modner i første halvdel af september, og kan ca. gemmes i 3 uger, og er velsmagende med hvidt frugtkød, men den karminrøde farve fra skrællen smitter af på frugtkødet, som derved farves lidt rødt. Rød Ananas anbefales fortsat til dyrkning i private haver, da træet er sundt og hårdført, og som sagt også velsmagende. En lille svaghed kan være ret mange små frugter, der ikke udvikles helt.

Rød Ananas bestøves af en del andre æblesorter, f.eks. Filippa, Guldborg, Ingrid-Marie og Ildrød Pigeon.

(iflg. Politikkens bog om frugt og bær)
Selve bestøvningen klares af bierne.

Jeg håber du kan bruge disse svar om dit æbletræ, men ellers kan du finde flere oplysninger om æbletræer i mange gode have og frugtbøger.

hilsen John.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Strøm, 30. august 2011 kl. 12.35

Mit lille rød ananas var fulr af frugter, da jeg købte det for to somre siden,men det har ikke båret i de to sidste somre overhovedet. Ingen blomster og ingen bare små frugter. Adspurgt svarer planteskolen, at det har noget med breddegrader at gøre og at her godt kan være for koldt i bestøvningstiden til, at der overhovedet er bier ude? Jeg elsker denne æblesort og køber gerne et træ mere hvis der er en sort speciel god til at bestøve rød ananas? jeg her et redfree stående fem meter fra ananastræet og min nabo har filippa ca 30 m herfra. Kan du sige mig, om jeg skal gøre noget eller bare være tålmodig? kan jeg gøde med god muldjord exvis? på forhånd tak for svaret. Mvh mette Strøm

Nyt svar til emnet »Find din æblesort A–C«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Find din æblesort A–C«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider