Forum

Kommentarer til »Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Toke, 16. november 2007 kl. 9.48

Ang. at klippe toppen af nåletræer:

Det kan godt lade sig gøre – man kan tage hele toppen af, og lade den nederste eller 2 nederste hele, sunde kranse tilbage. Den krans, der herefter er øverst har 3–6 grene, der har et endeskud og 2–3 sideskud som knopper. Efter et par år, vil grenene i den nu øverste krans vokse oprejst, og eet eller flere af endeskuddene vil udvikle 4–5 grenskud omkring sig, så endeskuddet nu er blevet topskud. Dette nye topskud vil næste år sætte de sædvanlige (ca.) 5 grene i kransen. Vupti, og man har et nyt træ – eller 2–3 på samme stamme, om man vil – det afhænger af ens beskærelyst. Man tager det kraftigste, hvis der er flere skud at vælge imellem, og klipper resten tilbage. Vil man lave 2 nye træer, skal skuddene stå overfor hinanden, da de ellers ødelægger hinanden, og ofte kan man ikke lave 2 nye træer pga. pladsmangel. Det er langt nemmere i praksis, end jeg har beskrevet, når man lige har fattet fidusen.

Jeg har praktiseret metoden som skovarbejder i 80'erne, hvor skovfogden kaldte det "genvækst", og gjorde, at man hurtigt kunne lave 2 juletræer på eet gammelt, eller 3, hvis der var plads. Man kunne lave gen-genvækst igen, indtil man nåede en højde, hvor man ikke længere kunne nå at fælde juletræerne. Grenene under topskuddet i genvæksten kunne klippes af til pyntegrønt. Får man ikke rodfordærver, vil det "nye" træ i reglen blive sundt. Metoden bruges givet ikke mere pga. prisen på arbejdsløn.

Mvh. Toke, Skive

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. november 2007 kl. 18.11

Det er en supernem måde at lave nye træer på gammel rod, men 2.og 3.generations træer har tendens til at gro for stærkt,da de jo har en stor rod i forhold til top.

Billig måde at forny juletræsstykkerne:ingen indkøb,ingen plantning,ingen sprøjtning,ingen gødskning,ingen vanding og ingen dyrebid,Kun bortklipning af overflødige toppe.

Vi har praktiseret det i 20 år på de samme stykker rødgran og nordmannsgran. Omorika bliver for tynde ved genvækst.

Anne Marie
Anne Marie

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 17. november 2007 kl. 14.48

Det er altsammen fuldstændigt korrekt, det som Toke og Anne Marie skriver, men jeg svarede ud fra den situation, som spørgeren ridsede op. Så selv om det *kan lade sig gøre* på frit felt og hvor det drejer sig om indtjening, så er det afgjort ikke smukt under haveforhold.

Nyt svar til emnet »Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan jeg kappe toppen af mine nåletræer?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider