Forum

Kommentarer til »Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. november 2007 kl. 20.28

Jeg plejer at købe et par planter i det nærmeste supermarked og plante dem i en større potte med en lille håndfuld øko-gødning i jorden. Så har jeg en god forsyning det meste af vinteren, og når de begynder at se kedelige ud, køber jeg et par nye og giver dem samme tur...

For at undgå, at de rådner nederst på stilken, lader jeg de øverste 5–6 cm af den oprindelige potte blive siddende omkring planten og lader den gå et par cm ned i jorden.

Så kan jeg vande uden om den gamle potte, og på den måde holder de faktisk ret længe – og bliver store, hvis den nye potte er stor nok, til at de kan vokse hele vinteren. Jeg har dem stående i en sydvendt vindueskarm og giver intet ekstra lys.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nini Højby Pedersen, 20. november 2007 kl. 10.36

Jeg har i år forsøgt mig med at bringe min baasilikum-kumme fra haven ind i vores vinterhave som har normal stuetemperatur. Her får den lys fra syd og øst. Jeg plukker lystigt af planterne, som oprindeligt var 2 potter fra supermarkedet.De er lidt ranglede, men får heller ikke kunstigt lys. På et tidspunkt lagde de an til blomstring, men jeg spiste blomsterne og nu har de opgivet det forsøg på frøsætning. Planterne tog jeg ind ved første varsel om nattekulde (ikke nattefrost).Jeg tvivler på at planterne holder hele vinteren,men indtil nu er høstsæsongen da forlænget med ca.1½ måned
Venlig hilsen Nini

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael Hansen, 20. november 2007 kl. 16.30

Jeg har med succes haft en levende basilikum i tre år!

Og kun rent sjusk gjorde, at den ikke levede længere. Stilken var allerede andet år helt træagtig og udbyttet pænt stort.

Den blev første år klippet langt ned (10 cm) i oktober, sat i potte og kom ind i vindueskarmen, hvor jeg sørgede for at begrænse det ranglede – med andre ord – det røg i kødgryderne, så kun tre, fire blade var tilovers.

I maj kom den igen ud i drivhuset og fortsatte ufortrødent sin vækst, hvorefter seancen gentog sig i oktober.

Nyt svar til emnet »Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man dyrke basilikum indenfor om vinteren?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider