Forum

Kommentarer til »Kan nerier overvintre ude?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan nerier overvintre ude? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 27. november 2007 kl. 15.39

Jo,nerier kan tåle frost...jeg har haft min nerie til at stå udenfor,nu er det 3 vinter...den skal stå et beskyttet sted og vinterdækkes med en klar plasticsæk...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christiane Hach, 28. november 2007 kl. 18.41

Mine meget store nerier kan dårlig flyttes og bliver derfor på terrassen – det har de gjort de sidste fem år. De står beskyttet.Men sidste år kom der mget sent en frostvind, som svedte nogle grene. De kunne klippes ned og i sommerens løb har nerierene dannet nye stærke skud. For en sikkerhedsskyld har jeg købt store flis overtræksposer – 2m x 1,5. Jeg vil give nerierne "frakke på" når temperaturen falder under -5 C.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 2. december 2007 kl. 14.19

Hej Jesper og Christiane.

Jeg er meget interesseret i at I kan overvintre Jeres Nerier udenfor.

Må jeg spørge i hvilken del af Danmark I bor?

På forhånd tak.

Hilsen
Hanne (lige udenfor København)

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper, 2. december 2007 kl. 14.25

Hej Hanne,jeg bor ca 7km udenfor Odense...

m.v.h jesper

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christiane Hach, 3. december 2007 kl. 23.58

Hej Hanne,
jeg bor på Nordfyn kun 3km fra Kattegat og det kan jo være at vi på Fyn ligger godt for Nerier og andre gevækster. Jeg har de sidste år også haft oliven og en kæmpe laurbær stående på terrassen.

mvh
Christiane

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 4. december 2007 kl. 1.08

Tak for hjælpen begge to.

Jeg tror helt klart at I har de lunere på fyn. Nogle kort med klima zoner lægger Jer endda en zone varmere end mig.

Hilsen
Hanne

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Larsen, 19. april 2009 kl. 16.57

Hvordan får jeg mine nerier til at blomstre igen, de sidste 2 år har de ikke sat blomstre, hvad skal de gødes med, jeg giver dem kun vand, de er meget store ca. 1.6 meter høje

Ole

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 20. april 2009 kl. 23.58

Neriers blomstersætning sker i løbet af vinteren, men kun hvis de har haft en kuldeperiode. Så vidt jeg husker, skal temperaturen helst ned på 5–10° C. Det var en plante helt uden problemer tidligere, hvor man havde uopvarmede rum, hvor de kunne anbringes lyst om vinteren. Jeg har i en årrække ikke haft den, da jeg manglede det uopvarmede rum til overvintring, men efter at have fået det igen, tror jeg at jeg vil anskaffe et par eksemplarer igen, da de er meget fine i min gård om sommeren.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Rasmussen, 16. juli 2023 kl. 10.37

Er der nogen der har erfaring med at beskære rodnet på en nerie, da min er ved at være for stor til baljen den står i, eller er det bedste at lade den nære i den nuværende balje

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. juli 2023 kl. 12.02

Hej Lone

Hvis den skal trives skal den enten have en større potte eller rod og top beskæres. Det nytter ikke noget at du fjerner rødderne, men ikke lidt af toppen , da der vil komme ubalance i dens vækst.

Jeg personligt syntes at store nerier er rigtig flotte, men kan med tiden være tunge at bakse rundt med ligesom det kan være svært at få dem vinteropbevaret....

Husk at både top og rødder er meget giftige på nerier.

Nyt svar til emnet »Kan nerier overvintre ude?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan nerier overvintre ude?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider