Forum

Kommentarer til »Hvad hedder det redskab, som kan lave såpotter af avispapir?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad hedder det redskab, som kan lave såpotter af avispapir? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Vinding, 1. januar 2008 kl. 18.34

Steffen Palsgart hånddrejer dem.

steffen-hjemmeside.webbyen.dk/
mvh Bente Vinding

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svein Solberg, 21. september 2008 kl. 13.36

At lave såpotter af avispapir er vel hverken økologisk eller særlig miljøvenligt p.g.a. tungmetaller i tryksværten.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. september 2008 kl. 16.58

Der er ikke flere tungmetaller i den smule tryksværte end der er i naturgødning eller for den sags skyld i en Hamburger.

Forureningen er da større hvis man bruger plastikpotter, så miljøvenligt det er det nu engang.

Sund fornuft bør nok råde, men der er desværre nogen, der slet ikke kan se horisonten for bare træer.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 21. september 2008 kl. 17.10

Glemte lige at tilføje, at man ikke længere bruger tryksværte i aviser med tungmetaller eller for den sags skyld bly til bogstaver i pressen, så det er ren historie med den krønike.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svein Solberg, 21. september 2008 kl. 18.00

Hvorfor er miljømyndighederne så bange for at avispapir bruges til optænding i ovne?

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette H.J., 21. marts 2009 kl. 6.01

Jeg ved ikke hvorvidt miljømyndighederne er bange mht. optænding med avispapir, men hvis de er det, må det skyldes dårlig forbrænding og udvikling af sodpartikler (efter min mening burde brændeovne forbydes i byområder...).

Vi har hulmursisoleret med papiruld, der laves af granuleret dansk avispapir, og på papiruld.dk kan du læse at:

Siden1988 er der i Danmark udelukkende benyttet tryksværter der består af fiskeolie, rapsolie mv. og farverne består af fødevarer godkendte farvestoffer...dvs. altså ingen giftige stoffer... sågar valserne hvor man trykker må heller ikke renses med noget giftig.

(Derudover er energiforbruget i produktionen væsentligt laverere end ved glas- og stenuld (værst), nedbrydningen bedre og – viste forsøg på friland (DR2) – brandsikkerheden bedre!)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 28. august 2009 kl. 8.28

Med tanke på at stort set alle have-butikerne på nettet havde udsolgt at potmakere i forsommeren, har jeg været bekymret ved udsigten til de store mængder af avis papir der ender i vor undergrund.

Det er meget muligt at tryksværten er lavet af frugtfarve og fiskeolie, men jeg er nu ikke tryg alligevel. Og papir består kun af 2/3 dele plantemasse, resten er div. lim, bindemidler og blødgørere.

Jeg har overvejet adskellige alternativer til avispapir – men har ikke kunne finde noget – indtil nu:
Jeg har lige her til morgen sat et lille eksperiment igang med te-filter-poser.

De der te-filter-poser af papir man kan købe i supermarkeder. Der er jo godkendt til fødevaremidler og de opløses ikke i vand så de må være idelle at bruge som spire-potter til frø.

Jeg har klippet en te-filter-pose over på midten så den ikke er for høj. Fyldt jord i, og sået lidt dild i den. Den står fint uden at vælte, og ser ud til at holde godt på den fugtige jord.

Nyt svar til emnet »Hvad hedder det redskab, som kan lave såpotter af avispapir?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad hedder det redskab, som kan lave såpotter af avispapir?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider