Forum

Kommentarer til »Kan man så mandler?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan man så mandler? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ANN WEST, 9. januar 2008 kl. 7.28

I foråret 07 lugede jeg et hasselurt område og fik en lille kimplante, der havde rod og stilk fra en mandelkerne. Stor forundring – og da planteleksikonnet viste at bladene så ud som mandel plantede jeg den igen. Senere dukkede flere lignende planter op samme sted, så jeg har adskillige udplantet rundt omkring i min have og også en i drivhuset. Den første plante nu omkring 40 cm høj bar blade lige til frosten i denne uge.

Ingen ved hvem og hvornår nogen har kastet en håndfuld mandler ud, og vi forstår ikke hvordan planterne har kunnet spire, for vi mener ikke at have
haft uknækkede mandler og spor af kerner har jeg ikke set i bedet.

Hvordan har mandler kunnet bevare spireevnen med den ret hårdhændede behandling de er udsat for før vi kan få sat tænderne i dem?

...og hvor gammel tror I træet skal være, før det kan blomstre, hvis det overhovedet er muligt her i landet.

Venlig hilsen
Ann West

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. januar 2008 kl. 22.50

Til Ann West. du skulle vel ikke have en Rosenmandel busk i haven, eller hos naboen. I en lang varm sommer kan denne busk med flotte lyserøde blomster, godt afsætte "mandler "som kan spire året efter. Har set dette i egen have to gange, over flere år. Mandlerne er ret små og med en meget hård skal, og kan nok ikke spises da det ikke er sødmandler. Det kan være fugle som har flyttet rundt med kernerne.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Rosenthal, 29. april 2008 kl. 13.52

Til Ann West. Skægt at finde emnet omtalt! Jeg prøvede med en håndfuld alm, afskallede mandler her i februar; lagde dem først i varmt vand natten over og såede dem i en potte, som jeg dækkede med plastik. Knap en uge efter kom den første spire – en stor, kraftig, mangebladet kimplante som så meget lovende ud! Jeg tog plasten af, så den ikke skulle rådne, men i løbet af et par dage sygnede den hen. Der viste sig at være én til på vej, og denne gang lod jeg plasten sidde- med nøjagtig samme resultat. Så MIN erfaring er, at mandlerne er nemme nok at få til at spire, men at der skal nogle særlige forhold til at holde dem i live. Og hvis nogen ved noget om dét, ville jeg være glad for, at de delte deres viden! Med venlig hilsen.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 29. april 2008 kl. 17.04

Selvfølgeligt kan vi så mandler, men om der kommer noget ud af det vil jeg også gerne vide.

håp

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. april 2008 kl. 23.06

Til Charlotte.

Jeg vil tro at du har fjernet plastiken for hurtigt. Under plastiken har der været et beskyttet klima med omkring 90% fugt. De har fået et kulde chok og tør luft for hurtigt. Prøv igen, og når de så er ca. 10–15 cm. høje laver du et par små huller i plastiken så de langsomt tilvændes udeluften. Hen af vejen laves hullerne så lidt større, indtil de kan slippes løs.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ANN WEST, 29. april 2008 kl. 23.58

...altså, jeg har ingen rosenmandel, bor på ½ tønde naturgrund i et sommerhusområde med andre naturgrunde, så det må dreje sig om noget andet...

Men alle mandeltræer har klaret vinteren fint og står smukt lysegrønne forskellige steder på grunden.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Bruun, 8. februar 2011 kl. 16.36

Jeg puttede sidste år to mandler fra en pose californiske mandler ned i hver sin potte og efter kort tid kom der de kæreste planter op med sammenkrøllede blade helt nede fra starten af stænglen, der på eventyrlig vis foldede sig lidt ud efterhånden men stadig bevarede det særlige præg. det var et pludseligt indfald, så jeg ved ikke, om det er typisk for mandeltræer, men sødt og fortryllet ser de ud. efter sommeren voksede der så en lige stængel ud nede fra stænglen over jorden og i formentlig misforstået grundighed for at få en lige træstamme uden at undersøge, hvorfor den skød de i sammenhængen underligt lige stængler ud i samme længde som den oprindelige stængel, skar jeg dem af og fortrød senere ud fra den betragtning, at der nok havde været en grund til, at planten gjorde, som den gjorde. Nu er mine små mandeltræer igen i gang med at sende en lige stængel ud sammen med nogle krøllede blade, heldigvis, som jeg er spændt på, hvad der sker med. Jeg kan se på nogle billeder, at mandeltræer har flere stammer, der starter nede ved jorden, blade, så må det vel være derfor også selvom de voksede frem uden de fortryllende, krøllede blade - men jeg ville godt vide det, hvis nogen ved hvorfor. Jeg har prøvet at finde ud af, hvorfor og hvordan små mandeltræer som børn ser ud, men jeg har ike fundet billeder af dem.
Som svar til nogens spørgsmål, ja, så puttede jeg altså bare mandler fra et supermarked ned i noget pottemuld i den sydvendte vindueskarm med lidt perforeret køkken film henover de første dage (men ikke så tæt og længe, at de mugnede - jeg holdt øje med det) og så kom der de mest nuttede planter op efter kort tid :).

Nyt svar til emnet »Kan man så mandler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan man så mandler?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider