Forum

Kommentarer til »Hvordan fjerner man en græsplæne uden at grave?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan fjerner man en græsplæne uden at grave? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Glargaard, 15. januar 2008 kl. 20.21

I min hønsegård er der ikke skyggen af noget som helst der får lov at gro ret længe, endsige spire. En hønsegård på det område der skal anlægges til urtehave vil både få has på græsset og gøde jorden gevaldigt. Desuden får man – hvis man er heldig – en håndfuld æg om dagen – og et par gode suppehøns til foråret.

Hvor mange høns der skal til, det ved jeg ikke – men de har tid nok og de er grundige :-)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 15. januar 2008 kl. 21.17

KARTOFLER læg kartofler over hele arealet, du skal så hyppe 2–3 gange og til efteråret vil du drukne i kartofler.

Det var sådan Søren Ryge gjorde det og han har beskrevet det i "Sørens haver 2–25år med køkkenhave og hakkejern

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. januar 2008 kl. 21.40

Www.tvmidtvest.dk/sw2600.asp

Jeg prøvede metoden sidste efterår, bare på et lille stykke. Allerede efterfølgende forår kunne jeg bruge bedet, og i år, et år efter er der næsten ikke noget græs eller ukrudt i det lille bed.

Men der skal noget til at dække 300kvm af på den her måde.

Jeg læste et sted om nogen, der havde dækket deres jord til med halmballer inden de anlagde deres have, det skulel også være effektivt, men jeg har ikke selv prøvet.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. januar 2008 kl. 21.42

Det rigtige link er:

www.tvmidtvest.dk/sw32414.asp

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 15. januar 2008 kl. 21.43

Arg, det er kun link til hele årets udsendelser :-(
Find det afsnit, der hedder ''Haven i efterårsfarver''. Indslaget er om Lasagne Gardening.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen, 16. januar 2008 kl. 15.45

Jeg har gode erfaringer med at overdække græsplæne med sort plast. Det er ikke særlig kønt, men det virker effektivt, hvis det får lov til at ligge på græsset et halvt års tid eller mere. Husk at kante med sten, så plasten ikke blæser i stykker og kikke under kanterne en gang imellem, hvis der er dræbersnegle i nærheden – de elsker at gemme sig der og kan så bare samles sammen. Jeg har taget et mindre stykke ad gangen og er efterhånden oppe på et passende areal til min køkkenhave – ca 150 m2

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi Strehmel, 16. januar 2008 kl. 17.40

Hej.

Jeg har lavet 150 kvm køkkenhave med "lasagne"-metoden: aviser bredt ud over jorden, visne blade ovenpå i et passende lag og til sidst kompostjord fra grenpladsen til at holde på hele molevitten. Hvis det er en tør vinter, skal der vandes jævnligt, ellers spreder solsortene de tørre aviser i hele haven!

Aviser kan nemt skaffes, tag til stationen og hent gratisaviser, visne blade kan du helt sikkert tigge dig til i lange baner fra venlige naboer og grenpladskompost koster næsten ingenting, skal blot afhentes.

Lægges på i efteråret og næste forår er græsset væk, bladene er ædt af ormene og dem, kan jeg forsikre dig, er der blevet mange af i mellemtiden!

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. januar 2008 kl. 17.52

Hvad med først at slå græsset helt i bund nu, som Sten Porse foreslår, og derefter sprede et pænt lag kommune kompost? Selvom solsorte roder lidt hist og pist, er det da småting på så stort et areal. De blottede steder kan tages manuelt før evt. fræsning el. lign. sidst i april.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fitteli Fut, 2. maj 2008 kl. 22.01

Jeg vil gerne fjerne græs på ca. 1000 m2 ved mit sommerhus. Hvordan kan man fjerne græsplænen, når det er så stort et område? Skal det graves væk eller kan man kvæle græsset på en måde?

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. maj 2008 kl. 23.04

Hej Fitteli Fut

Hvad skal der gro, der hvor der nu er græsplæne?

Det kan være meget let / en hel del svært afhængigt af om du vil i retning af skov / lyng / marehalm/krat eller?

Venlig hilsen
Lone

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 27. august 2008 kl. 0.31

Jeg vil faktisk også gerne vide, hvordan man fjerner en græsplæne. Jeg skal til at lave hele min have om, og bla. have græsplænen væk. Nogen siger, jeg skal bare fræse den, andre siger, at jeg skal vande med Round Up først- hvad skal man gøre? Det er faktisk det, Fitteli Fut spørger om, ik'?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 27. august 2008 kl. 14.32

Round Up er løsningen på alle problemer hvis man skal omlægge sin græsplæne nu.

Der går 3 uger -herefter kan man så nyt græsfrø.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 27. august 2008 kl. 22.03

Hej Jette.

Hvis du vælger Round Up løsningen, er der nogle sprøjtetekniske forhold, du bør vide for at få et optimalt resultat.

Græsset skal være så stort som muligt, så lad være med at slå det et stykke tid. Vandkanden duer ikke. Midlet skal sprøjtes ud med så lille vædskemængde som muligt. Sprøjt på tørre planter. Det må ikke regne 6 timer efter sprøjtning. Hvis du kan fordele jævnt er 0,2 gr. virksomt stof pr m2 passende. Tilsæt evt. en anelse opvaskemiddel. som får dråberne til at løbe ud på bladene og giver bedre optagelse.

Efter 10 dage er der fuld virkning, så du kan slå græsset af, lave jordbehandling, så nyt eller hvad du ellers havde tænkt dig. Det er ikke nødvendigt, at græsset er visnet helt ned.

Dette er den optimale måde at bruge glyfosatmidler på. Læg mærke til den lave dosering, som er nok, hvis det blivr gjort rigtigt. Om man så vil bruge kemi er et holdningsspørgsmål.

Mvh. Hans. 4400

Nyt svar til emnet »Hvordan fjerner man en græsplæne uden at grave?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan fjerner man en græsplæne uden at grave?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider