Forum

Kommentarer til »Hvilke grønsager skal jeg vælge at dyrke?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilke grønsager skal jeg vælge at dyrke? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Elklit, 23. januar 2008 kl. 11.00

1. kriterie for valg af grønsag i haven er efter min mening:Hvad vil jeg bruge i køkkenet, hvad vil jeg og min familie spise?

Jeg vil også tænke over om jeg vil lægge i fryseren? Hvad har jeg af opbevarings muligheder og tid til at bringe fra jord til bord i dagligdagen.

Desuden vil jeg overveje om jeg kan glædes ved løbende at høste afgrøderne eller det bliver endnu en byrde.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Elklit, 23. januar 2008 kl. 11.00

1. kriterie for valg af grønsag i haven er efter min mening:Hvad vil jeg bruge i køkkenet, hvad vil jeg og min familie spise?

Jeg vil også tænke over om jeg vil lægge i fryseren? Hvad har jeg af opbevarings muligheder og tid til at bringe fra jord til bord i dagligdagen.

Desuden vil jeg overveje om jeg kan glædes ved løbende at høste afgrøderne eller det bliver endnu en byrde.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin, 13. januar 2009 kl. 21.39

Jeg skal ha'' gang i min første køkkenhave i 2009. jeg satser på højbede, da underlaget er hård lerjord, og desuden er arealet begrænset. Jeg tror der kan blive 4 højbede med målene 1,2 x 2m. På ønskelisten står der buskbønne, salat, blomkål, hvidkål, bladbede, lysegule gulerødder, rødbeder og bladselleri. Jeg siger til mig selv at jeg nok har slået lidt for stort brød op, men jeg har ikke kunnet vælge, og jeg har taget udgangspunkt i de grøntsager, jeg ved vi kan li'' og vil få spist. Vi er to voksne, så hvor meget kan jeg få plads til? Jeg har et drivhus, kan jeg evt. dyrke noget af det der, hvis jeg mangler plads?

På forhånd tak for gode råd

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. januar 2009 kl. 11.09

Du spørger hvor meget, du kan få plads til i 4 højbede. Du kan bruge oplysninger i nedenstående artikel om planteafstande. Til højbede bruger du, som der står, den mindste planteafstand. Så kan du simpelthen sætte dig ned og tegne afgrøderne i dine 4 højbede på et stykke kvadreret papir. Så får du en ide om, hvad du kan få plads til. du bør ikke plante tættere, for så kan planterne ikke udvikle sig godt.

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/plantning/540.html

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Leth, 15. februar 2010 kl. 16.54

Man skal selvfølgelig ikke så noget, som man ikke vil spise, men af det man har lyst til, skal man vælge det dyreste i indkøb og de mest sarte grøntsager - og frugt. Dvs de ting, som lider under transport og hvor smagen afhænger af plukkefriskhed, f.eks. hindbær, jordbær, mangetout-ært og den fine buskbønne Harriet couvert, som hurtigt bliver trætte på grøntsagshylden i forretningerne. Og så kan jeg kun anbefale at man dyrker sine egne skalotteløg. Hvis man sørger for at tørre dem godt og jævnligt efterser for sygdomme, vil man i foråret kunne konstatere at de næsten er guld værd, når man sammenligner med priserne i forretningerne.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Bille, 6. marts 2011 kl. 12.46

sikke en interessant artikel! Jeg er nybegynder, lige flyttet i hus med have og drivhus og udestue her sidst i februar.
Jeg har svært ved at overskue, hvad jeg kan gøre og hvornår... Tror dog vi lige skal se, hvad haven har at byde på af sig selv i år, og så kun lege lidt i drivhuset...
Men det var et smart tip at dyrke det "dyre", når man ikke har mere plads...

Jeg havde tænkt agurk og tomat i drivhuset, men der skrives at de færreste dyrker tomat ´nok til mere end et par måneders forbrug, måske skulle jeg overveje noget andet end tomat? Hvad er let og giver meget udbytte i drihus??

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 11. marts 2012 kl. 17.38

Jeg har ingen udestue, intet drivhus. Kun 2 halvstore sydvendte vinduer og så en lille urtehave på ca 10 m2 hvor ca halvdelen er fordelt med hindbær og jordbær. Dette bed er sydvendt og lige bagved er der et 1,5m højt hegn der giver læ. Det er jo begrænset hvad der er af muligheder, men jeg havde overvejet at lave nogle højbede ud af nogle kapilærkasseskjulere og så sætte dem i samme have, mit problem er at en stor del af haven ligger i skygge grundet store træer (jeg bor til leje og må ikke fælde træerne eller beskære dem ned) .

Det der er mit spørgsmål er: Er der nogle grøntsager der godt kan lide lidt skygge?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Leth, 12. marts 2012 kl. 12.36

Kære L. Ditlev
Jeg har gode erfaringer med at dyrke salat og porrer på skyggefulde steder. Jeg har opgså prøvet mange tout-ærter med held. Persille har heller ikke noget imod skygge.
Mvh. Inge

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 12. marts 2012 kl. 17.58

Lyder spændende tak for infoen. Porrer er en af mine yndlingsgrøntsager så det skal da prøves. Og persille kan man jo sjældent få for meget af. Mht ærterne, har du så en favorit sort. jeg prøvede at sætte lidt ærter sidste år, men de blev angrebet af noget svamp, så vi fik ikke ret meget ud af det.

Nyt svar til emnet »Hvilke grønsager skal jeg vælge at dyrke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilke grønsager skal jeg vælge at dyrke?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider