Forum

Kommentarer til »Så- og priklejord«

På denne side finder du kommentarer til teksten Så- og priklejord. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susana Nielsen, 26. februar 2008 kl. 13.58

I et svensk haveblad har jeg set omtalt vermiculite, som forhandles af Weibulls. Har prøvet at finde det herhjemme og har fundet frem til et firma, der var villig til at skaffe det hjem til mig. Vermiculite er en slags grus, der holder særlig godt på fugtigheden. Ønsker kommentarer fra dig, der har erfaring med det, eller ved hvor jeg kan købe det i 5 kg poser i stedet for de 80 kg, som Land og have i Grenå kunne skaffe mig.

Susana nord for Århus.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 26. februar 2008 kl. 17.51

Hej Susana,
Jeg har købt Vemiculite i en lokal dyrehandel...

Det bruges nemlig også i terrarier ved klækning af æg.

En pose med 4 l koster 50 kr. i Lystrup (Nord Århus).

Det kan sikkert fås billigere hvis man køber over nettet og køber større i portioner.

Mvh
Jytte

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 26. februar 2008 kl. 23.26

Jeg vil gerne komme med en rettelse til mit foregående indlæg.

Jeg skrev der var 4 l til 50 kr. Det er forkert, der er KUN 2 l i posen.

Mvh
Jytte

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 27. februar 2008 kl. 22.13

Hej Jytte

Du kan få vermiculite hos prydhaven.dk, (der kan du også få perlite) og hos bh-froe.dk

Lotte

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 5. marts 2008 kl. 11.18

Garta sælger vermiculite i store sække, jeg mener de ligger i omegnen af 200 liter. Det er noget billigere end at købe det hos dyrehandlere og havecentre. I Odense skal man dog mindst købe varer for 500 kroner for at undgå ekspeditionsgebyr.

Mvh Sofus

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Pedersen, 11. marts 2013 kl. 13.47

jeg anbefaler at man istedet køber en sæk kattegrus. Det er de samme lermineraler (eller nogen der er stort set ækvivalente). Kattegrus har også en stor evne til både at holde på vand og vigtige mineraler.

Lige lidt om lermineralerne:
vermiculite er et kvældende lermineral, på linie med montmorillonit (også endt som smectit, hvor det har et vist indhold af illit). De flekste danske lerjorde har et relativt stort indhold af montmorillonit, hvilket forklarer deres evne til at holde på vandet. Desuden har alle de ovennævnte lermineraler evnen til at binde kalium og i nogen grad phosphor og nitrogen (afhængig af jord pH)

Dansk kattegrus er hovedsageligt produceret af moler fra Mors og Fur. Det har et stort indhold af diatomer, vulkansk aske og lermineraler. Det burde virke aldeles glimrende.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. marts 2013 kl. 8.51

Men kattegrus opfører sig jo helt anderledes end vermiculite og klistrer sammen, når det bliver vådt. Det kan jeg ikke forestille mig er godt for planterødderne?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 12. marts 2013 kl. 9.24

Trifolium forhandler vermiculite

Nyt svar til emnet »Så- og priklejord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Så- og priklejord«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider