Forum

Kommentarer til »Hvorfor falder stort alle frugterne af mit italienske sveskeblommetræ?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor falder stort alle frugterne af mit italienske sveskeblommetræ? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Nielsen, 17. marts 2008 kl. 23.06

Ja, det er naturligligvis blommebladhvepsen. Da jeg igennem 10 år ikke havde fået blommer på det først plantede blommetræ, og børnene var ved at være så store, at de var tæt på at flytte hjemmefra uden at have smagt egen avl, begyndte jeg at sprøjte nænsomt før og efter blomstring. Så kom der blommer, og jeg var fri for at købe blommer i det lokale supermarked, som utvivlsomt ikke alene var sprøjtet for angreb af blommehvepse, men også mod forskellige svampesygdomme mv. Og det adskillige gange.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Nielsen, 17. marts 2008 kl. 23.07

Ja, det er naturligvis blommebladhvepsen. Da jeg igennem 10 år ikke havde fået blommer på det først plantede blommetræ, og børnene var ved at være så store, at de var tæt på at flytte hjemmefra uden at have smagt egen avl, begyndte jeg at sprøjte nænsomt før og efter blomstring. Så kom der blommer, og jeg var fri for at købe blommer i det lokale supermarked, som utvivlsomt ikke alene var sprøjtet for angreb af blommehvepse, men også mod forskellige svampesygdomme mv. Og det adskillige gange.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 18. marts 2008 kl. 19.46

Hej Helge Nielsen
– jeg vil gerne vide lidt mere om dit sprøjteri med hensyn til blommer. Jeg har et træ med tre forskellige blommer på, incl. sveskeblommer. Det står rigtigt skralt til med høsten på dem, for at sige temmeligt mildt.

Blommer blomstre jo meget tidligt, så tidligt at alm. honningbier slet ikke er færdig med vintersøvnen. Det er humlebierne derimod, jeg har lavet humlebihuse netop dessideret til dem, de beboer dem slet ikke, jeg fandt ingen musereder dertil, og kun lidt bivoks.

Blommerne skuffer mig.

Hvad, hvordan sprøjter du? håp

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 18. marts 2008 kl. 22.15

Jeg vil under denne debat lige stå et slag for feromonfælder mod blommeviklere. -sprøjtning bør undgås hvis det er muligt!

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/63.html
–de skal hænges op når blomstringen begynder

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helge Nielsen, 19. marts 2008 kl. 14.39

Hej Hans Åge.

Principielt er jeg også mod sprøtning, men når man det ene år efter det andet går og " snakker " med sine træer og venter på blommerne, og de udebliver pga. blommebladhvepsen, kan det være svært at holde korrekthedens fane højt.

Jeg kender nogle frugtavlere i det område, hvor jeg bor, og her fik jeg for en del år tilbage en smule Sumi Alpha. Det er nu forbudt. I stedet sprøjter jeg med Maladan lige før og efter blomstring – og sidst på aftenen. Viktoriablommen sprøjter jeg slet ikke. Dels virker det som om, træet ikke bliver så angrebet som andre blommetyper, dels bærer det så voldsomt, at det kan være en fordel, at det udsættes for angreb. Viktoria skulle jo i øvrigt være en fantastisk bestøver, og jeg har de sidste 2–3 år i forbindelse med en beskæring af træet fulgt et gammelt råd og placeret grene i nogle spande med vand op ad et Kirkes blommetræ. Det har givet blommer – jeg ved ikke om det er derfor?

Min Italienske Sveskeblomme bar for første gang i 2007, efter at jeg have haft træet 4–5 år. Et såkaldt familietræ med Opal, Jubilæum og Hermann gav blommer året efter plantning.

mvh.

Helge Nielsen

Nyt svar til emnet »Hvorfor falder stort alle frugterne af mit italienske sveskeblommetræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor falder stort alle frugterne af mit italienske sveskeblommetræ?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider