Forum

Kommentarer til »Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 11. juni 2008 kl. 19.07

Det er da helt "forbudt" at nogen vil anbefale et SÅ giftigt middel som malathion mod lus...den person burde sendes på en sprøjtekursus omgående! Hvor man lærer hvor giftigt det middel er!

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Bærentzen, 7. oktober 2008 kl. 23.44

Brug et systemisk middel (provado, dyrt), eller spul lusene af med en vandslange med hård stråle (billigt)

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 3. november 2009 kl. 22.31

Kan malthion overhovedet købes og hvor? Man har anbefalet det til brug mod spindemider på min nerie!

Er der evt. et andet og ligeså effektivt middel mod spindemider?

Mvh Peter

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. november 2009 kl. 23.19

Glem alt om malathion. Det blev totalt forbudt for et år eller to siden.

Mvh. Hans

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 3. november 2009 kl. 23.23

Tak for dit svar Hans. Måske har du et godt råd om et alternativt middel. Mvh. Peter

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 3. november 2009 kl. 23.33

Desværre. Jeg har ingen eller meget lidt erfaring med den slags lusebekæmpelse, men det skulle undre mig om ikke der kom andre ind over, der ved meget mere om det, end jeg.

Mvh. Hans

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 9.48

Hvis man vil gøre brug af bekæmpelss midler er der både provado og Calypso, der begge er systemiske midler og som kun må benyttes på ikke spiselige afgrøder. Begge er godkendt af. Miljøstyrelsen og er afløseren for malathion.

Vil man gøre brug af "økologiske midler" må insektsæbe, som den Svend Høst tidligere har beskrevet, nemlig en del sprit og en del sæbe (brun sæbe) til otte dele vand. Denne kan sagten smøre på med en pensel.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter, 4. november 2009 kl. 10.11

Tak for jeres svar! Glæder mig til at komme igang. Mvh. Peter

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2009 kl. 12.47

Udendørs er det især bøgeskjoldlusen (Cryptococcus fagisuga) (uldlus) der er kendt. Den kan især i bøgehække være talrig.

Det er dog kun i nyplantede hække, at en eller anden form for bekæmpelse kan komme på tale.

Aktiv stof Handelsnavn Mere information
Uldlusmariehøns
Thiacloprid
Imidacloprid
Imidacloprid Flere
Calypso
Provado Spray
Provado Insektpind nyttedyr.dk Bioproduktion
bayergarden.dk
bayergarden.dk
bayergarden.dk

Modforholdsregler: Undersøg planter før anskaffelsen. Fjern voksne uldlus larver når at fordele sig. Ved kraftige angreb kan det være nødvendigt at kassere planterne.

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mettekanel, 4. november 2009 kl. 14.54

Brug et spulehovede med vandslangen...eller gør intet? Enten har din plante haft vandmangel, eller også står den ikke optimalt plantet? Ikke sikkert at du har problemet næste år...

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. november 2009 kl. 20.05

Og husk, at dette ikke er et forum, som skal bruges til at formidle viden om, hvordan man bruger gift – men hvordan man klarer sig uden...

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. november 2009 kl. 13.22

Malathion er et andet ord for bladan

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. november 2009 kl. 18.06

Hej Wina fiona.

Undskyld, men det er direkte forkert. Malathion og Parathion (bladan) er to vidt forskellig stoffer. Parathion blev forbudt for mange år siden, og var uhyggelig giftigt. Men det er nok ikke god tone her at vide for meget, jævnfør Anjas indlæg ovenfor.

Mvh.

Hans

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 5. november 2009 kl. 18.32

Jeg har så forvekslet de to navne – havde nemlig lige læst om Parathion i Ritt Bjerregaards bog om æbler.

Men uanset, så vil jeg tilslutte mig Anja's og Mettekanel's indlæg. Gift er et skråplan, og bør ikke være nødvendigt.

Nyt svar til emnet »Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det en god ide at bruge malathion mod uldlus på hassel?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider