Forum

Kommentarer til »Hjælp – der er sprøjteskade i min have«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hjælp – der er sprøjteskade i min have. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Gluud, 1. juli 2008 kl. 9.30

Sprøjteskader ved Majbølle på Lolland.

Hvordan er spillereglerne når naboen ikke vil oplyse om de sprøjtemidlet han bruger.

Juli 2007 visnede en stor del af vores 2 m høje og flotte bøgehæk ca. 80 planter samt div. bær buske og en stor del af køkkkenhaven.

– Vi var ikke hjemme da landmanden sprøjtede sin mark.

– Vi forsøgte at kontakte ham – på telefon, brev samt besøg på hans gård – alt forgæves.

Han har ikke ladet høre fra sig
Igen i år – juni 2008, har han sprøjtet så en del af vores planter er gået ud – hvilket har gjort at vi har politi anmeldt ham.

Vi vil gerne spørge:

– Om han ikke har oplysnings pligtig angående de og hvor giftige sprøjtemidler han bruger.

– Vi har hørt fra andre med lignende oplevelser
som naboer til landmænd.

– At det er tidspunktet på planternes udvikling der er afgørende for skaderne – det skulle være de helt nye skud på grenene der suger giften ned til rødderne så planten går ud.

– Kan det have sin rigtighed?

– Er Landmanden ikke erstatningspligtig, er der slet ingen vejledning eller kontrol med sprøjtningen her i landet.

kan det i alt almindelighed foregå hele året?.

Jeg spørg bare...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 1. juli 2008 kl. 14.56

Hej Kirsten.

I dit sted ville jeg starte med at kontakte den lokale landboforening. Politiet har nok ikke tid til at tage sig af den slags. I landbruget er vi meget opmærksomme på, at vi opfører os hensynsfuldt overfor naboer. Sprøjteskader MÅ ikke finde sted, og kan undgås, hvis man gider tænke sig lidt om. Du kan også tage en snak med dit forsikringsselskab, om de har et godt råd, hvordan du griber sagen an. Man er erstatningspligtig for skader, man påfører naboer.

Enhver landmand skal føre en sprøjtejournal, hvoraf det skal fremgå, hvornår der er sprøjtet, hvilke midler der er brugt og doseringen Myndighederne kan altid forlange at se disse journaler.

Mvh. Hans

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Gluud, 22. oktober 2008 kl. 12.29

Havenyt/forum/kommentarer/5335.html
Hans Petersen – Tak for råd og vejledning,
angående sprøjteskader af hæk og have.

Vi synes at du skal vide hvordan det opleves at være nabo til en landmand uden moral.

Vi har forgæves forsøgt at få landmanden i tale
på hans bopæl pr.telefon og brev.

H.P. fra havenyt anbefalede at vi forespurgte vores egen forsikring og Dansk landbrug-sydhavsøerne – (D.L.kendte udmærket vores nabo)- vi spurgte om råd og erfaring angående vores sprøjteskader.

Ingen vil udtale sig dog fik vi den oplysning
– at det var landmandens forsikring der skulle betale, – altså ham som vi ikke kunne få kontakt med.

Her tilsidst har vi henvendt os til det lokale politi
– der med et prisoverslag på nye planter fra en gartner – henvendte sig på landmandens adresse.

– En nået forbløffet politimand kom til vores dør og berettede at- landmanden havde smækket døren i for næsen af ham med ordene at:
Det var over 2 år siden og at han ikke regnede sådan et på gamle pensonister for noget.

Nu har vi opgivet – et privat søgsmål er jo ikke til at overskue.

Der så dejligt ude på landet – bare man har gode naboer.

K.G.

Nyt svar til emnet »Hjælp – der er sprøjteskade i min have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hjælp – der er sprøjteskade i min have«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider