Skrevet af: Christopher Mortensen, 4. juli 2008 kl. 21.52
Hej Med dig. Vi har hørt fra nogen Venner At Vandmelons Slyngplante ikke er selvbestøvende. er det rigtigt eller ej
Skrevet af: Christopher Mortensen, 14. juli 2008 kl. 0.22
Hej Med dig. Men Jeg glemte lige noget
Hvordan passer man en Vandmelonsplante.
Skrevet af: Anne-Lise Lind, 20. juli 2008 kl. 20.33
Jeg har lige høstet den første vandmelon i drivhuset. Den vejede 3,45 kg. og var 20 cm. i diameter. Frugtkødet var mørkerødt, saftigt, og meget meget velsmagende og smagsmættet. Det er helt fantastisk at spise en nyplukket vandmelon som stadig er varm inden i :-). Frøene såede jeg i vindueskarmen i marts, pantede ud i drivhuset i starten af maj, og høstede altså i dag. Jeg har egentlig ikke gjort noget særligt, blot anvendt mit hjemmelavede vandingssystem, og i øvrigt brugt plantesække. Måske er Bornholm et godt sted at dyrke meloner, jeg har nemlig også en plante med 8 store gule honningmeloner...den ene har vi spist. I øvrigt er der både han og hunblomster på melonplanten, bestøvningen har bier og andre summende insekter klaret for mig.
Skrevet af: Johnny Bolander, 28. august 2008 kl. 16.47
Hvordan ved man at melonen er moden (rød inden i) kan man høre det ved at banke på den eller se det på skallen su.johnny, undløse...
Skrevet af: Anne-Lise Lind, 28. august 2008 kl. 17.04
Netop med vandmelon er det faktisk ikke så let, man kan ikke se det. Jeg har høstet mine vandmeloner ca. 2 til 3 uger efter de er holdt op med at vokse, det har fungeret rigtig godt. Honningmeloner dufter, og man kan lave negle-mærker i skallen når de er modne, men vandmelonen er helt sin egen. Der er nogen der mener det lyder hult når man banker på en moden vandmelon, jeg kan nu ikke høre forskel på en moden og en umoden melonlyd :-). Jeg har i øvrigt høstet 21 honningmeloner til dato, og der er 20 endnu på vej. Jeg har 5 planter.
Skrevet af: Johnny Bolander, 28. august 2008 kl. 18.45
Tak for svaret, det bekræfter min egen teori. den første jeg høstede var desvære ikke moden,men da planten er ved at visne må det snart være tid, så jeg prøver lykken og høster en med det samme
Skrevet af: Johnny Bolander, 28. august 2008 kl. 19.23
Den var moden,lyden er go nok. den modene vil sige dong,dong når man slår på den med en kno ligsom den gir'ekko. den umodne vil nærmest sige kling,kling en mere død lyd. har man to hvor den ene er moden og den umoden er man ikke i tvivl...den vejede 2,4kg og smager skønt med masser af saft,slupre,,,
Skrevet af: Anne-Lise Lind, 28. august 2008 kl. 20.32
Tillykke med melonen. Mine vandmelonplanter er også visnet ned efter at have modnet en frugt. Honningmelonerne derimod, er utrættelige...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.