Forum

Kommentarer til »Guldøje«

På denne side finder du kommentarer til teksten Guldøje. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Lind, 15. juli 2008 kl. 9.30

Dejligt at høre mere om nyttedyrene. Jeg plejer at slå larver ihjel, tror at de alle æder mine grøntsager. Nu kan man så se billeder, som jeg håber kommer til at ligge et sted, hvor man igen kan finde dem.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 12. november 2009 kl. 10.14

Er der nogle der har erfaringer med at købe en kasse til dem eller selv lave en, eller driver dem på anden måde i Haven. Så vil jeg meget gerne høre om det.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 11.58

Der findes specielle kasse, hvor man kan få dem til at overvintre i. Men jeg har ikke haft held med dem endu. Jeg kan huske at vi fandt en masse af dem på loftet hos min svigerforældre, måske skal du prøve at se på loftet.

Hos vivara.dk kan du købe disse kasser, hvis ikke du har mod på at lave dem selv. Et direkte link til disse kasser er :
www.vivara.dk/main_category/id=4/insekter.html

Kasse til Alm. Guldøje

I sit korte liv fra larve stadie til Alm. Guldøje, bliver der ædt masser af lus. Lok den ind i haven med denne specielle kasse. Det er bevist, at antallet af Alm. Guldøjer, der overlever, stiger fra 5 til 95% med denne kasse. Kassen leveres med strå og en speciel væske, (til den første sæson) som særligt tiltrækker Alm. Guldøje.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 12. november 2009 kl. 17.15

Ok tak har set den de har hos Vivara og har da også tænkt mig at bestille en med næste gang jeg skal have mit lager af fuglefoder fyldt op. Men jeg synes det er noget overraskende at du ikke har haft held med din kasse, med tanke på de flotte procent de slyger ud. men de skal jo også sælge nogle :-) hvor har du hængt din og hvor mange sæsoner har den hængt? Har eller bruger du den specielle væske?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 19.21

Nej, men der fulgte en lille holder med. Det lugtede mest af sprit. Jeg jeg har ikke set skyggen af dem og jeg har hængt den i den sydlige retning af haven. Det mærkelige er at jeg har en stor mistelten hængene to meter fra den og mistelten bliver netop bestøvet af den voksne guldøje.

Jeg skal også lige nævne at jeg har en kasse til marienhøns, som også er tom. En enkel ørentvist og en snegl med hus er de eneste, der har ville tage den i anvendelse.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. november 2009 kl. 19.53

Hej Sanne

Guldøje-larver er sammen med mariehøns de bedste nyttedyr til at spise store mængder af lus. Hvis du sår et bredt bælte honningurt tiltrækkes marienhøns og lægger æg her. Når larven udklækkes vil de søge ud, hvor der er lus og kan gøre et stort indhug i bestanden af lus i bl.a. køkkenhaven.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 9.43

Fra havenyt.dk

Nyttedyr overvintrer under planteaffald

Det er vigtigt at have mange nyttedyr til at æde lus og andre skadedyr i haven. Men det er ikke nok at tiltrække nyttedyr som snyltehvepse og svirrefluer ved at have masser af insektplanter. Nyttedyrene skal også kunne overvintre i haven. F.eks. skal nyttedyr som rovfluer, jagt- og rovedderkopper, løbebiller, skolopendere og rovmider have planteaffald at gemme sig under om vinteren. Hvis man rydder for godt op i haven i efteråret, får man helt sikkert færre nyttedyr næste år.

Læs artiklen mere i artiklen Lær nyttedyrene at kende

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 13. november 2009 kl. 11.34

Det er mest om vinteren, at man ser guldøjer indendørs. Om efteråret opsøger de nemlig et sted at overvintre, og de finder ofte frem til bygninger, hvor de især slår sig ned på lofter og lignende steder. Bliver det rum, som guldøjer befinder sig i, varmet op i løbet af vinteren, vågner de. Det vil normalt betyde døden for dem, for det forhøjede stofskifte betyder, at de ikke klare den lange sulteperiode.

Går det, som det skal, sidder de ubevægelige vinteren igennem og lokkes først frem af varmen om foråret. De søger så ud i det fri, men har de overvintret i et hus, narres de ofte af lyset fra et lukket vindue og omkommer her.

Bliver de vækket i løbet af vinteren, så prøv i stedet at hjælpe dem ved hurtigst muligt at anbringe dem i et uopvarmet rum. Om foråret kan man hjælpe dem ud det fri.

Fandt denne tekst på dpil.dk og konkludere ud fra hvad der står og hvad du har skrevet om emnet Søren Dunn, at jeg vil naturen styre bestanden af guldøje selv. ser ingen grund til at jeg skal erhverve en kasse fra Vivara. Jeg vil dog håbe at de nyttige dyr finder frem til min kompost bunke eller mit loft :-) Tak for dine svar Søren.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. november 2009 kl. 12.00

Kassen til guldøje er i øvrig blevet beboet af en lille edderkop, som har sat et lille spind op i det ene hjørne i håb om at redde sig en godbid. Men ak også dette lille dyr må gå sulten i seng. Jeg kan hellere ikke se hvad der gøre denne kasse speciel, frem for et loft. Men læser man i de oversatte bøger fra Tyskland, om skade og nyttedyr anbefaler de dem.

Nyt svar til emnet »Guldøje«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Guldøje«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider