Forum

Kommentarer til »Hvordan formeres Kleopatras Nål?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan formeres Kleopatras Nål? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gisela Larsen, 28. juli 2008 kl. 22.25

Jeg købte i år en Eremus robustus sart lyserød.

Den blomstrede mens vi var i USA, naboen fotograferede den. Men nu er der i bunden over jorden intet grønt tilbage kun få visne blade, blomster stænglen står stadigvæk og har runde frøkapsler kan jeg bare lægge dem i en potte og fremdyrke nye planter?

Med venlig hilsen
G. Larsen

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2010 kl. 9.27

Jeg har taget frø (fået) fra naboens Kleopatras Nål og lagt dem i en potte for ca 4 uger siden og intet er sket , er der nogen der har erfaring med frøformering af denne plante?

Mvh Svend Høst

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. september 2010 kl. 11.19

Det jeg lige ved om Eremurus/Kleopatras nål, er at man skal så frøene om foråret først på sommeren med en jordtemperatur ved ca 15 grader.

Friske frø skulle spirre i løbet af ca 2 uger, mens ældre frø er længere om at spirre, der går ca 3-5 inden der kommer blomster.
MVH
Lis

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2010 kl. 15.26

Lis!

Jeg har sået gamle frø (fra sidste år) og nye frø , og også nogle frø som fik en uge i fryseren , og der sker bare ikke noget.
Jeg har sået i potter i et varmt sydvindue .

Mvh. Svend Høst

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 2. september 2010 kl. 17.25

Svend har du dækket frøene?????, for det skal man ikke, og jeg ville nok vente med at så dem til foråret, når jordtemp. er blevet de der 15 grader, noget andet er de skal altså stå ude, det der med at så og så sætte det inde i vinduet det er noget jeg aldrig gør, der sker et eller andet med stuadefrø.
Men jeg skal prøve at smide nogen i en potte mener der nogen imellem den stak frø jeg har fået, jeg skal alligevel igang med at så Fritillariafrø.
MVH
Lis

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2010 kl. 21.54

Lis !!
Nuvel ja jeg har sået dem på den gode gammeldags og idiotsikker måde , ned i jorden i en potte som bliver stillet lunt og lyst i let fugtigt jord.
Jeg vil prøve med resten af mine frø til foråret, og så`dem på den måde du anbefaler.

Mvh. Svend Høst

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 3. september 2010 kl. 7.03

Svend jeg er ikke ekspert, men jeg læser mig lidt frem her og der, og så har jeg en bekendt der ved en hulens masse om frø/planter, så når jeg selv er i tvivl så spørger jeg der.
MVH
Lis

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 3. september 2010 kl. 18.39

Mine selvsår sig-og jeg fjerner derfor frøene for ikke at få dem overalt i haven.

Der findes mange forskellige arter og flere hybrider.

Det er en dejlig forårsplante som nærmest vokser mens man vender ryggen til den.
Da det er en steppeplante visner den væk efter blomstring.

Dette er et par frøplanter af Eremus robustus som vokser i perlegrus sammen med Yucca. Detb er nok den højeste af arterne og kan nå 2 m.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 13. september 2014 kl. 13.27

Hej - jeg har set disse smukke planter blomstre oppe i bjergene på Kreta for et par dage siden. Er det en særlig art, der vokser dér. Så vidt jeg kan læse mig til, blomstrer planten om foråret? Ville denne art egne sig til at gro her i Vestjylland*? Kan man evt. købe denne art i Danmark - som frø eller løg? Venlig hilsen, Inge Marie.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: M, 14. september 2014 kl. 21.34

Slettet af administrator 25. april 2019 kl. 9.50.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Ivarsson, 3. december 2016 kl. 21.00

Hej Ing-Marie
Det er en Urginea Maritima som du har fundet på Kreta. Jeg har bestillt en fra England. Den kan ikke tåle frost så håber at den kan klare vintern i krukke indendøre.
Vh Susanne Ivarsson

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 4. december 2016 kl. 9.42

Tak for svar. De store løg overlevede her, men gav ikke rigtig hverken blade eller blomster. Jeg troede, de var gået til, men de så friske ud, da jeg tømte krukkerne ud i kompostbeholderen. Men fantastisk plante i sit rette element 🌿

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 4. december 2016 kl. 16.05

Jeg sår dem i drivhuset når de er modne (august) næste forår planter jeg dem ud i haven.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. december 2016 kl. 11.04

Henry ..... sår du i potter eller direkte i jorden inde i drivhuset ?

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 5. december 2016 kl. 11.29

Jeg sår direkte i jorden, så bliver de ikke spist af fuglene, og der bliver jo masser af plads, når tomaterne er færdige.

Jeg har fået mange andre stauder på den måde.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. december 2016 kl. 16.09

Tak for svaret , ja det er en god måde at bruge drivhuset i vinterperioden................

Nyt svar til emnet »Hvordan formeres Kleopatras Nål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan formeres Kleopatras Nål?«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider