Forum

Kommentarer til »Hvad er årsag til de revnede kartofler?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad er årsag til de revnede kartofler? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 29. juli 2008 kl. 11.49

Mange tak for I ville undersøge spørgsmålet og havde mulighed for at svare retur.

Jeg er alligevel og stadig undrende over "fænomenet" for.?

... på det stykke jord de blev lagt i foråret kan jeg i en og flere rækker grave samtlige blokke op, som så er revnet – Rækken lige ved siden (fra samme indkøbt parti) er de fineste kartofler. Næste række kan være en blanding af revnede og fine osv.

I nabobeddet har jeg lagt sorten Exquisa. De fejler intet, tværtimod flot udbytte og udseende – den har haft de absolutte samme vækstbetingelser som Folvaen

Sidst men ikke mindst...

I en nabohave har jeg lånt et stykke jord til dyrkning af kartofler i foråret.

Der har jeg også lagt forskellige sorter som har haft de samme vækstbetingelser, men igen er det kun Folvaen der revner i stor stil. Det vil sige, at 2/3 af min høst af Folva er nu kasseret.

Venlig hilsen

Jeanet Haubjerg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 11. juli 2010 kl. 23.40

Hej

Jeg har et godt bud på hvad der er en sikker årsag til vækstrevner...Hvis du graver møg ned så kan for meget møg gi vækstrevner....Altså for meget kalium.Har en kammerat som har kreaturer og netop et stykke som dyrene havde gået på hele vinteren blev der lagt kartofler og der blev problemer med revner...Specielt hvor dyrene havde opholdt sig meget...Der var der meget kali i jorden og det gav problemer.....Jeg havde selv nogle vækstrevner sidste år men i år har jeg kun gødet lidt hvor der kom møg i jorden sidste år og har ikke fundet en eneste endnu med revner.......Mit råd....Spar på kalium....Der findes en gødning med lige meget kalium som der er kvælstof i..Mener den hedder 15-14-16 eller noget ligende.....Den er "farlig" at bruge.....Brug en 21-5-10 eller lign......Det har jeg gjort i år med held....

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juli 2010 kl. 7.00

Jeg har læst mig til, at revnerne kommer efter en tør periode, hvor der så pludselig kommer vand til planterne. De begynder at vokse hurtigt, og derfor revner de..

Det passer bedre med mine erfaringer, da jeg aldrig har tilført gødning med kalium i mine bede, og flere gange har oplevet revnede kartofler netop efter en tør periode. Men der kan jo sagtens være flere årsager - mon ikke?

Og så er der sikkert nogle sorter, der er værre til det end andre - sådan er det jo med de fleste dårligdomme mht. modtagelighed.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 12. juli 2010 kl. 10.31

Anja du har ret i nogle sorter revner mere end andre....Folva,Bintje,Fontane,Sava er de sorter jeg ved er følsom....Lidt underligt er det at jeg aldrig ser de tidlige sorter revne....Selv om de gror noget hurtigere end de lidt senere sorter....

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 12. juli 2010 kl. 10.31

Anja du har ret i nogle sorter revner mere end andre....Folva,Bintje,Fontane,Sava er de sorter jeg ved er følsom....Lidt underligt er det at jeg aldrig ser de tidlige sorter revne....Selv om de gror noget hurtigere end de lidt senere sorter....

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 12. juli 2010 kl. 10.31

Anja du har ret i nogle sorter revner mere end andre....Folva,Bintje,Fontane,Sava er de sorter jeg ved er følsom....Lidt underligt er det at jeg aldrig ser de tidlige sorter revne....Selv om de gror noget hurtigere end de lidt senere sorter....

Nyt svar til emnet »Hvad er årsag til de revnede kartofler?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad er årsag til de revnede kartofler?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider