Forum

Lærkehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Dyrehauge, 14. august 2008 kl. 16.01

Hej!

er der nogen der ved, hvornår på året det er bedst at plante lærkehæk? og måske har nogen erfaring med sådan en hæk.

hilsen maria

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 20.20

Ja -det har jeg.

En lærkehæk er en vidunderlig hæk og kan stærkt anbefales.

Den er blød i sine nåle, kan skæres ind til 10 cm i bredden -hvis man er over den!

Den har en flot farve om foråret -og en ligeså flot høstfarve om efteråret. Den er løvfældende og nålene kan bruges som bundække.

Det undrer mig, at flere ikke bruger den som hæk.

Den kan tilbageskæres uden at den bliver sur på e'n.

Det eneste ufordelagtige, jeg kan nævne, er, at den har et formidabelt rodnet som kan lyfte fliser.Så derfor-er den tæt på en flisebelægning bør man vælge en anden hæk f.eks. bøg.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 20.22

P.S. Plantetid:
Efterår!

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 20.43

Hej Maria

Du kan plante en lærkehæk hele året men, hvis du vil plante barrodsplanter (som er billigst at indkøbe) skal plantningen helst ske i det tidlig forår eller sene efterår, hvor fordampningen er lille og planterne er i dvale.

Der er delte meninger om hvornår man planter for det afhænger også af hvad man planter. Planter man i det tidlige forår har planterne mulighed for at få lidt bedre rodfæste inden den næste vinter. Men det er som regel de sarte haveplanter, som skal plantes her. Lærken høre til de hårdføre og kan sagtens plantes om efteråret. Det vigtigeste er at bearbejde jorden, fjerne store sten (evt. byggeaffald) og fordele rødderne ud i plantehullet frem for at proppe og mase planterrødderne ned i et for lille hul. På denne måde giver du dine planter de bedste væksbetingelser. Senere skal du være flittig med vandingen (især i de tørre tider). Gødningen bør ske i maj måned og ikke senere end August, da årskudene skal nå og hærde inden vinteren

Lærken som hæk adskiller sig ved ikke at blive så tæt som andre hække og kan derfor volde lidt problemer at klippe og den er en del år om at blive stor. Så den er ikke velegnet i små haver, hvis man vil skærme lidt af for naboen.

Man skal også huske at lærken er løvfældende og de små nåle kan derfor brede sig ud over en del af haven. Omvend har lærken,ligesom bøgen, nogle flotte høstfarver og dermed en hvis charme omkring sig. En anden mulighed var at plante en hæk med vandgran, som minder lidt om lærken og som på grund af sine større blade/nåle bliver noget tætter i det. Også den er med flotte løvfarver

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 21.25

Tak for dit glimrende supplement Søren.

Jeg vil for eftertid gemme mine rekommendationer til efter at du har givet dine.

Lilium

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 22.42

Bare hun nu ikke har mistet lysten til at plante en lærkehæk.

Jeg kan godt forstå at det kan være svært at skulle vælge, hvad man skal plante for man skal jo se på det i de næste mange år. Og bliver den ikke passet og klippet efter alle kunsten regler (bred for oven og smal for neden)bliver den hurtigt ødelagt. Personlig kan jeg godt lide bøgehække som klippet og snedriverbuske som fristående. Men hvad andre skal vælge ved jeg ikke altid.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. august 2008 kl. 22.55

Ups jeg mente naturligvis smal for oven og bredest for neden for ellers skygger den for sig selv

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hertha Frei, 26. august 2009 kl. 17.18

Jeg er også ejer af en lærkehæk. Den er over 22 år gammel, da den var stor da jeg købte huset. den er 2 meter bred nu, og jeg vil forsøge mig med at skære den ind til stammen. Et par stykker ad gangen, så ikke alt går ud hvis jeg er uheldig. Jeg har købt små nye planter sidste efterår, som jeg vil plante ind for tæthedens skyld. hækken får aldrig mere lov til at blibe bredere...den er jo vissen ½ ned...men fuglen eer da glade for øverste etage:)))))
Jeg vil skære ind når nålene begynder at blive gule. og så vil jeg tage imod det gode råd med at bruge nedfaldet...m.v.h. Hertha

Nyt svar til emnet »Lærkehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lærkehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider