Forum

Kommentarer til »Hvepse æder kållarver«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvepse æder kållarver. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Mariette, 15. august 2008 kl. 13.42

Jeg har idag samlet rundt regnet 1000 kållarver. Jeg så 3–4 hvepse ved kålene. I går plukkede jeg blommer. Der var mange hundrede hvepse som sad og gnavede løs i frugterne. Hver anden blomme er ødelagt og resten er der bidt i. De sidder også i brombærene.

Det kan godt være det er sidst på sæsonnen at hvepse slår sig på søde sager, men det er også nu at der er kållarver, så hvornår spiser de så dem?

Hos os forretter hvepsene faktisk større skade på afgrøderne end kållarverne...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Brunsnaes, 28. april 2013 kl. 11.35

Ja, det problem har jeg også! Men som beskrevet på www.friforhvepse.dk kan man styre hvepsenes adfærd med lugte. Så vil du gerne have dem til at holde sig væk fra blommetræet, så sæt et lille glas salmiakspiritus frem, det kan de ikk lide. Henne ved grøntsagerne lægger du en lille skive æble, som tiltrækker hvepsene. Så vænner de sig til at kigge efter føde der. Når æblet er væk, kigger de efter mere mad og finder larverne. Vupti, så går hvepsene i gang med at rense køkkenhaven.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. august 2014 kl. 22.19

Jeg fodrer de brunbenede hvepse med døde fluer, til gengæld spiser de ikke mit stykke lagkage, vi har en gul borddug på bordet i vores hyggekrog, derpå lægger jeg en halv overmoden blomme, og fluerne bliver tiltrukket af saften, nu kommer så fluesmækkeren i gang, og de døde fluer bliver i løbet af få minutter overtaget af de brunbenede hvepse, de fjerner først vingerne dernæst benene, og på de store fluer også hovedet, derefter flyver de væk med resten. De gulbenede hvepse vil ikke have fluer kun saften. Den gulbenedes striber på kroppen er stærk gule, på den med brune ben er striberne mørkegule og mere udflydende. Er det samme hveps? Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Hvepse æder kållarver«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvepse æder kållarver«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider