Forum

Kommentarer til »Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 18. august 2008 kl. 21.07

En gang har jeg taget nogle kartofler op til opbevaring i August...Til jul var der 10 cm spire på dem da de først var kølet ned i November. Så begyndte jeg at ta dem op først i Oktober og har aldrig haft så friske kartofler helt hen til Maj måned...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. august 2008 kl. 14.37

Hej Finn

Min erfaring er, at kartoflerne har tilstrækkelig tid til at danne en robust hud i løbet af ca 3 uger fra aftopning i juli / august. I år har kartoffelskimmel ikke været noget problem – så jeg aftoppede forebyggende (måske var det overflødigt?).

Holdbarheden er ved opbevaring i mørke og temperatur mellem 5 og 12 grader er sædvanligvis frem til januar uden spiring.

Hvis jeg efter nytår har rigeligt med kartofler, får familien gaveposer med løg / porrer + kartofler + timian og laurbærblade. Så kan de få kartoffelsuppe, ka' de – og de har endnu ikke protesteret :-). På den måde undgår jeg ærgelser over "for tidlig" spiresætning.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Larsen, 19. august 2008 kl. 22.20

Hej Lone.

Når du ikke har opbevaret kartofler længere end til efter nytår er det fint at ta dem op nu...Her hos os har vi kartofler fra haven helt hen til Maj så derfor tar jeg dem først op i starten af Okt.Og har aldrig haft problemer med at de kan holde sig...Hvert andet år bruger jeg eget avl til at lægge igen. Og køber nye hvert andet år...Bruger sorten Raja da vi godt kan li en knap så kogefast kartoffel...I år har jeg fået en smagsprøve at Fontane...Den var bare en god kartoffel.Tror den skal prøves næste år.

Nyt svar til emnet »Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan kartofler holde sig hele vinteren ved optagning i august?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider