Forum

Kommentarer til »Kermesbær«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kermesbær. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Vestergaard, 23. september 2008 kl. 21.17

Er den ikke at betragte som et flora-forstyrende element i den danske natur, som bjørneklo, glansbladet hæg og gyldenris?

Så skulle man måske nærmere advare mod den frem for at give råd om dyrkning.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 9.51

Jeg tror ikke at kermesbær er så udbredt i faunaen at den er et problem. Min farmor havde den for mange år tilbage (hvor jeg som barn troede at dens bær var gajoler.) selvom min farmor hev mange gode planter op (som hun troede var ukrudt) overlevede den kun nogle få sæsoner. Men jeg syntes ikke at den optræder særlig hyppig i haverne mere. derimod så er gyldenris noget "djævelskab" og sær når det så sig ind i mellem nogle spirea. Hele smør og fedt mosen i Gladsaxe kommune står i sensommeren i fuld flor, når denne blomstrer.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stig Colbjørn Nielsen, 6. september 2009 kl. 21.42

Kermesbær er særdeles selektiv med "valg" af voksesteder. I vor have stortrives de – og har gjort det flere generationer tilbage; men i andre haver i samme kvarter er de umulige at få til at trives. Umiddelbart kender jeg ikke årsagerne hertil.

En de "halvgamle" kermesbær i vor have måler ca. 85 cm i diameter på den underjordiske rod – ganske imponerende!

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: June Skjødt Jakobsen, 29. august 2012 kl. 16.14

HVOR giftig er denne Kermesbær.?
Min mor har smagt på dens "bær". Vi har overtaget en have, hvor de vokser i.
Håber på at nogen kan hjælpe mig lidt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 29. august 2012 kl. 21.43

Rod og frø fra Kermesbær indeholder saponiner som er giftige for mennesker. Forgiftninger er indtrådt ved utilstrækkelig kogning af plantedele, når planten er anvendt som grøntsag. Desuden ved forveksling af roden, samt når børn har indtaget bærrene.

Symptomer:
Slimhindeirritation, opkastning, mavesmerter, diarré, evt. kramper

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. august 2012 kl. 8.33

- kermesbær er indført i danmark af munkene - har været brugt til bla. vinfarvning -

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2023 kl. 14.55

Jeg har haft flere af de smukke kermesbærplanter i haven. Af frygt for at fuglene skulle sprede alt for mange frø og farve mit vasketøj har jeg fjernet dem før bærrene var modne. Dennimponerende pælerod, så stor sommen roe allerede på det tidspunkt gør at jeg ikke ønsker den i min have. P.t. ser jeg 3 stk. skyde op under mine Rhododendrons yderste grene.
Jeg kunne flytte planterne, fordi de trods alt er kønne , men slipper jeg nogensinde af med den igen? Kan jeg grave så stor en rod op eller bare tage toppen af roden? Vil den skyde igen fra roden?

Nyt svar til emnet »Kermesbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kermesbær«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider