Forum

Hyld /Hyldeblomst

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 26. november 2008 kl. 18.02

Er der nogen som kan fortælle mig om hyld og hyldeblomst er samme plante... hvilken sort kan man benytte, hvis eks man skal lave hyldeblomstdrik...? jeg har nemlig også læst et sted at nogle hyld kan være giftige og da jeg har små børn, så vil jeg ikke have giftige planter i min have... kan nogen hjælpe? kan man stiklingeformere denne art.?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. november 2008 kl. 20.50

På hyldebærbusken er bladene, barken og de grønne bær let giftige, de indeholder alkaloider og glykosider som kan give svære mavesmerter. Efter kogning af de modne sorte bær er der ingen risiko.

Vedr. giftige planter kan du oppe i hø. side i søgefeltet skrive : giftige planter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. november 2008 kl. 10.54

Hej Maria

Den almindelige hyld, der har modne, sorte bær i skærme, er velegnet til hyldeblomstdrik. Og da det er en "alvorligt sukret" sommerfornøjelse er det ikke oplagt at forspise sig til mavekramper og forstyrrelse af tarmfunktionen. Så almindelig erfaring siger, at man kan med sindsro nyde sin hyldeblomstdrik... og også lade børnene smage.

Rå bær fra busken bør undgås.

Druehyld, der findes mange steder i skovene, har modne røde bær i klaser og er let at kende. Tidligere brugt i folkemedicin som afførende og sveddrivende middel. Druehyld indeholder større mængder af stoffer, der er giftige for mennesker. Bør ikke spises hverken rå eller kogte.

Druehyld kan bestøve / bestøves af almindelig hyld.

Så henter du planter hos andre eller i skoven, bør du være opmærksom på blomsterstandens form efterfølgende.

Hvis du går med planer om at plante i haven, er det sikrest at købe sortsmærket hyld (Sambucus nigra)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Bentsen, 18. marts 2009 kl. 12.23

Hej Maria

Jeg er selv opvokset i et hus med haven fuld af almindelig hyld. Det hedder sig godt nok, at man ikke bør spise bærrene rå, men det er nu meget rart lige at smage på et par enkelte bær (der er på størrelse med peberkorn), når de er helt modne. Til gengæld er smagen af et frisk hyldebær bare ikke særlig god, så det vil være temmelig begrænsede mængder, dine børn ville smage på, hvis overhovedet. Selv har jeg aldrig har nogen form for problemer efter at have spist et par bær, men til gengæld har jeg de hyggeligste minder fra dengang, hvor jeg hjalp min mor med at lave hyldesuppe – som i de tidligere firsere var noget mere populært end hyldeblomstsaft. Sidstnævnte er til gengæld grunden til, at jeg selv er på jagt efter en god hyld, så jeg kan lave det, når jeg en gang selv får børn. :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 21. marts 2009 kl. 15.00

Hvis du vælger en af de rødbladede hyld, får du både en flot prydplante og den flotteste lyserøde hyldeblomstsaft. Både Sambuscus nigra ''Black Beauty'' og ''Black Lace'' med fligede blade er velegnede. Saften kan også bruges som sorbet direkte fra fryseren. De kan købes i planteskoler eller hos Kirsten i Thyboesminde Stauder,

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Nymann Madsen, 29. august 2016 kl. 11.28

Claus Dalby bruger Black Beuty i sit stauderbed. Er der nogle der har erfaring med at sætte det sammen med andre buske/træer eller eksempelvis tre Black Beuty sammen? Vi er ved at plante en kæmpe grund til og har brug for inspiration. Tak!

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. august 2016 kl. 19.46

Hej Maria
I Danmark er vi førende i at finde og lave nye hyldesorter og vi har nok nogle af de bedste sorter både til rød hyldesaft og hyldeblomstdrik. De bedste sorter til dette brug er Sampo og Mammut. Stiklingeformering er meget nemt og kan næsten gøres på alle årstider, men den mest driftsikre metode er træagtige stiklinge, der er skåret både lige under et bladsæt og lige over et bladsæt, gerne 25 cm lange og de skal så dybt i jorden at kun det øverste bladsæt er synligt. Bedste tidspunkt er september og tidligt forår.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. august 2016 kl. 0.00

Spændende om Maria læser med - indlægget er snart 8 år gammelt :)

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 30. august 2016 kl. 1.24

He he... ja, det er det, der tit sker, når der kommer nye indlæg i en gammel tråd :)
Så Charlotte, jeg vil anbefale dig, at oprette en ny tråd med dit spørgsmål. Så er chancen for svar nok lidt større.

Nyt svar til emnet »Hyld /Hyldeblomst«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hyld /Hyldeblomst

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider