Forum

Kommentarer til »Dyrk dine egne ingefær«

På denne side finder du kommentarer til teksten Dyrk dine egne ingefær. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Riemenschneider, 3. december 2008 kl. 16.30

Det lyder rigtig spændende at dyrke sin egen ingefær. De gjorde det også i TV Frilandshaven og det var også en kæmpe plante. Siden jeg så det, har jeg tænkt på at det ville jeg selv prøve. Og nu har jeg jo en beskrivelse af hvad man skal gøre (og ikke skal gøre), så nu prøver jeg.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 3. december 2008 kl. 20.58

Kan anbefales, det er sjovt og høsten overraskende god, den bliver mindre trevlet, mindre skarp, mere aromatisk i smagen, så ingefær er en fast gæst i vindueskarmen. Pas kun på kulde, direkte sol og for meget vand

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikael, 28. januar 2009 kl. 14.39

Fint nok – men hvad om vinteren?

Skal de knolde, som skal vokse videre næste år, gemmes opgravet ligesom Dahliaknolde? Eller skal udvalgte knolde blive stående i potten frostfrit?

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 28. januar 2009 kl. 15.36

Min blev sat i potten i september, og vokser fint her hen over vinteren, så jeg lader den da bare stå (og ja frostfrit, kan slet ikke tåle kulde, jeg ved ikke hvor lavt den kan tåle, men under 15 gætter jeg på vil være skidt)

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tove Holm, 28. januar 2009 kl. 18.09

Som et kuriosum kan jeg nævne, at jeg oplevede ingefær i Australien, hvor min søster dyrkede den i sin have. Når hun havde brug for ingefær i madlavningen, skar hun et stykke af knolden og lod den derefter vokse videre.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Stege, 29. januar 2009 kl. 13.21

Endelig, den dyrkningsvejledning har jeg manglet i flere år. Så nu går jeg igang!

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lau. Giversen, 15. februar 2009 kl. 13.10

Kære Karna Maj. Først en tak for din udmærkede og udførlige anvisning på dyrkning af Ingefær. Det er morsomt, og det giver pænt udbytte. Mit problem er konservering af Ingefæren. Ved du hvordan man laver stødt ingefær. Da vil jeg være taknemlig for at få det at vide. Det er hensigtmæssigt at bruge ved tilsætning i brød og bagværk ved vintertide hvor man ikke lige kan komme i jorden. mvh. lau

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. februar 2009 kl. 18.52

Hej Lau

Jeg har kun prøvet at bruge dem friske.

Men efter lidt energisk søgning på nettet, har jeg fundet en opskrift til dig på stødt ingefær. Det kan åbenbart kun laves af udvoksede rødder, som har vokset minimum 5 eller gerne 7 måneder.

Du kan læse det her:

practicalaction.org/docs/technical_information_service/ginger.pdf

Hilsen Karna

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 4. november 2011 kl. 19.52

Jeg høstede min Ingefær 2-11 og den blev sat i potte i midten af juni.

Udbyttet blev OK og de er allerede spist med stort velbehag.
Til næste år starter jeg lidt tidligere i feb / marts i udestuen hvor de iøvrigt befinder sig særdeles vel ved de 30 40 C der er om sommeren-så længe de ikke står i direkte sol.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. november 2011 kl. 22.21

Hej Lau
Du kan også lave syltet ingefær. Det er den man får serveret sammen med sushi.
Her i huset laver vi den selv og bruger den f.eks. på en ostemad eller en leverpostej. Vi synes det giver begge dele et dejligt krydret pift. Vi bruger det også som tilbehør/"surt" til almindelig varm mad.

Velbekomme
Vibeke

www.sushiopskrifter.dk/gari-syltet-ingefaer

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 3. februar 2012 kl. 15.09

Lyder spændende! Ingefær er jo også utroligt sundt. Det er ikke til helt tilfældigt, at asiatere sjældnere rammes af livsstilssygdomme end os danskere. Jeg så for nyligt en lang liste over sygdomme, som kan helbredes eller forebygges, hvis man spiser ingefær. Læs www.sundhed-online.dk/ingefaer - jeg er i hvert fald overrasket over ingefærs virkning. Jeg kan også godt tænke mig at dyrke ingefær, men passer det til vores klima? Er det ikke kun i tropiske lande, hvor man kan dyrke ingefær?

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. februar 2012 kl. 17.32

Den har det godt i drivhuset, hvis du har sådan et - men den skal ikke stå i direkte sol :)

Jeg har tænkt mig at sætte et par stykker i potter nu og plante dem ud i drivhusjorden, når den har nået 20 grader. Så kan de stå inde mellem tomaterne og få lidt skygge fra dem.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 9. maj 2012 kl. 21.47

Konservering af ingefær: Jeg hakker den friske ingefær helt fint, gerne med en hvidløgspresser til hjælp. og fryser det i tynde "plader" i små fryseposer. Så er det lige til at brække en passende bid af til at komme i maden, helt som frisk.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. maj 2012 kl. 22.50

Karna Maj har skrevet en artikel om dyrkning af den og her havde hun vistnok plantet den ud i køkkenhaven i den varme periode .
Hendes konklusion var at man fik ca. det dobbelte rod af, hvad man havde udplantet . At 100 udplantet gram rod, gav 100 gram nyvækst .

Det er nogle siden at artiklen blev skrevet og findes kun i bladet.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Natascha S.M.Z., 20. juni 2012 kl. 8.57

Hej.. Jeg har prøvet med din ellers fine anvisning, men det er lidt ligesom om det ikke vil lykkes. Skal man overhovedet give dem vand når man sætter dem? Har sørget for at der var vækstknopper, men efter 3. forsøg går de stadig fra at være fin hvid/lysegul til at være nikotingule, hvad mon jeg gør forkert? Nogen forslag?

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. november 2014 kl. 14.49

Jeg har lige nu tre knolde liggende, som har fine. grønne spirer, så der skal vist gang i lidt indendørs dyrkning :)

Jeg har tænkt mig at bruge en af de kartoffelpotter, som jeg købte i foråret, hvor inderdelen kan løftes op, så man kan høste undervejs - i teorien lyder det i hvert fald som en god idé!

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 30. januar 2015 kl. 10.13

Denne hopper jeg også på. Jeg er utrolig glad for ingefær og ville godt bruge det noget mere, synes bare det er dyrt i indkøb i længden ;)
Vander man undervejs så jorden hele tiden er lidt fugtig eller må den godt tørre lidt ud? Og ska man helst vande i underskål eller er det fint nok for oven?

På forhånd tak :)

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 30. januar 2015 kl. 20.10

Hej Line.
Her er en hårdfør ingefær ( zingiber mioga) den kan tåle ned til ca 15 minus.
Alt kan bruges af den ( skud.....blade...blomster knopper....og rodknold) denne her er en staude og ligner alm ingefær.vil selv prøve den i år.
Har selv haft alm ingefær i drivhuset men vil prøve denne her til haven.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla R., 30. januar 2015 kl. 20.49

Hej Jenserik

Jeg har læst videre om den plante du nævner (da den jo lyder meget interessant ) men flere sider nævner, at det kun er skud og blomsterskud, man kan spise og ikke rhizomer (knolden)
Et sted nævnes denne som være giftig hos ældre planter ?

Mvh Camilla ( der gerne vil have en ingefær som kan gro i haven og ikke som nu i vinduet )

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. august 2015 kl. 9.20

Et billede fra drivhuset, hvor jeg har plantet 5 ingefærplanter mellem to tomatrækker - de har stået lidt stille, men nu begynder de at skyde, så mon ikke der kommer en god høst ud af dem?

Jeg satte knoldene inde i februar/marts fra en øko-ingefær med masser af skud og plantede dem i drivhus i juni, da jorden var ordentlig varm.

Skuddet til højre har en anden facon end de andre, så jeg vil tro, at det er et blomsterskud :)

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 2. november 2017 kl. 9.23

De der lange, tynde rødder ... mon man også kan spise dem. Der var rigtig mange unden mine ingefær, da jeg tog dem op i dag.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. november 2017 kl. 10.57

Det vil jeg tro, at de kan - forudsat, at det er alm. ingefær du har. Men ved ikke hvor meget de smager af. ;)

23 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Omar Abdullaman, 29. november 2017 kl. 3.36

Slettet af administrator 31. juli 2018 kl. 15.55.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nørgaard, 29. november 2017 kl. 6.57

Hvordan skal den vandes?

Nyt svar til emnet »Dyrk dine egne ingefær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Dyrk dine egne ingefær«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider