Forum

Kommentarer til »Chili – om smag og anvendelse«

På denne side finder du kommentarer til teksten Chili – om smag og anvendelse. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henrik Sandell, 10. december 2008 kl. 13.37

Interessant! God ide at angive Scoville Heat Units for hver art. Kunne eventuelt følges op med et link til Wikipedia:
en.wikipedia.org/wiki/Scoville (engelsk)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. december 2008 kl. 0.21

Denne opskrift ledte jeg længe efter... En herlig chilipasta med olie, som ligner kebabmandens:

10 friske chilier, 1 spsk. tomatpuré, 1 dl. olivenolie, 1 fed knust eller revet hvidløg, ½ tsk. salt

Skær chilierne i stykker, kom dem med kerner og de andre ingredienser i en blender og giv det hele en omgang.

Kan opbevares ret længe i køleskab og smager godt på alt, som kan bruge et pift.

Jeg har lavet det med Toftegårds citronchili, og det er voldsomt godt!

God fornøjelse -
Anja

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Thomsen, 10. november 2020 kl. 14.35

Kan nogen hjælpe.
Vi har en chiliplante hvis navn er gået i glemmebogen.
Vi har nu høstet og oplevet at alle har smagt som en almindelig svag købepeberfrugt.
En enkelt har været virkelig stærk og krævede mælkeforbrug.
Er det muligt og har andre erfaret det samme?

Vh
Chilispiser

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. november 2020 kl. 17.58

Ja, vi oplever at chilier fra samme plante kan smage meget forskelligt.
Vi tager selv frø af årets planter.
Til frokost kunne vi spise den ene chili rå, men til aften blev gryderetten alt for stærk.
Nu laver jeg chilipasta, for så er smagen den samme for hele produktionen, og hvis portionen er stor nok, kan jeg nå at lære at docere, så styrken bliver passende.
Bruger jeg dem friske, smager jeg på dem ved stilkenden.

Nyt svar til emnet »Chili – om smag og anvendelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Chili – om smag og anvendelse«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider