Forum

Kommentarer til »Beskæring af træer om sommeren«

På denne side finder du kommentarer til teksten Beskæring af træer om sommeren. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MICHAL Drud, 4. januar 2009 kl. 16.17

Platan træ skal det ikke beskæres i vinter halvåret eller kan det beskæres om sommeren og hvor meget kan det beskæres ned...

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 16.58

Hej Michael

Du kan godt beskære det her om vinteren, men hvor meget at du skal skære af det, er ikke til at sige, da det afhænger af træet udseende, hvad man vil med det, hvor stor det må blive osv. osv.

Jeg ville forslå dig at anskaffe Politiken beskærings håndbog og herigennem danne dig et overblik over det at beskære.

Og husk "at skære lidt ad gangen. Man kan altid tage mere af, men ikke sætte det på igen"

3 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 4. januar 2009 kl. 17.24

Du kan beskære platan jan feb. men det bedste resultat får du med sommerbeskæring (august) hvor træer entydigt bedst indkapsler og overvokser sår.

Hvor meget du kan skære væk afhænger af træets tilstand. Et vitalt træ kan bedre klare en beskæring end et svagt træ. Er det meget tykke grene bør du beskære over flere år.

Husk at skære ind til grenkraven og ikke ind i grenkraven.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. januar 2009 kl. 17.44

Jeg vil også holde med Jens i, at træet har det bedst af at blive beskåret i vækstperioden, da det bedre kan bekæmpe sygdomme. Det har alle træer, men jeg syntes at det er nemmere at få et overblik over træet, nær man kan se grenbygningen, der ikke er dækket af blade.

Og så skal jeg også gerne indrømme at den gamle regel om at beskære om vinteren hængere sammen med at gartnerne ikke har så travl på denne tid...

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birger R W Wulffeld, 5. marts 2009 kl. 11.15

Hej

jeg har et spørsmål hvad sker der hvis man skære træ tilbage så det liner en ståmtjæner

Med venlig hilsen
Birger

6 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. marts 2009 kl. 11.38

Hej Birger R W Wulffeld

Kommer lidt an på, hvilket træ det er.

Et nåletræ kan dø...

Et løvtræ vil sandsynligvis sætte en del nye skud (fra sovende knopper i barken på grenstumpernes overside).

Nogle løvtræer – for eksempel pil – vil måske sætte nye skud fra stammen under "stjumtjenerarmene".

Med venlig hilsen fra
Lone

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 6. marts 2009 kl. 7.40

Jeg måtte beskære mit blomme træ meget voldsomt sidste sommer grundet grå monilla angreb... det stod der tilbage og så meget sørgeligt ud... men hurtigt kom der nye friske skud! Desværre tror jeg ikke det har overlevet i efterår/vinteren :-/

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 6. marts 2009 kl. 8.04

Som svar til Birger Wulffeld:
Hvis man skærer et træ tilbage, så de ligner stumtjenere (styning), har man to muligheder:
Enten fornyer men tilbageskæringen *hvert* år, og så kan træet leve længe med mishandlingen.

Eller også lader man bare stå til, men i så fald dannes der råd ned gennem alle de overskårne grene. Det vil i løbet af nogle år betyde træets død.

– Men det er da rigtigt, at træet i første omgang mobiliserer sine reserver og danner vanris fra sovende øjne. Det er den nødvækst, man kalder "foryngelse".

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Oulund, 14. juni 2009 kl. 13.33

Jeg købte et Victoria blommetræ for ca. 10 år siden. På grund af havens størrelse må jeg skære/klippe de nye lange skud af hvert år. Hvis jeg ikke gør det, kan vi ikke være i haven i løbet af få år. Hvis jeg beskærer det for tidligt, sætter træet nye skud og det er synd, så jeg kan regne ud, at det er bedst at beskære det lidt sent på sommeren, men hvilket tidspunkt er bedst? Hvor megen skade udøver jeg ved at beskære træet hvert år?

Frugtsætningen har ikke været særlig stor.

Venlig hilsen
Birgit Oulund

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 14. juni 2009 kl. 20.34

Det bedste tidspunkt for beskæring er august.

Det er aldrig godt for et træ at blive beskåret hvert år, man fjerner jo stor bladmasse, som er grundlaget for fotosyntese. Træet skal samtidig bruge energi til at indkapsle og overvpokse sår.

Hvis du hvert år beskærer vanris i august, vil der sandsynligvis komme færre vanris, så du efterhånden kan beskære mindre.

Nu kan jeg ikke vurdere hvilke skud det er, du fjerner. Men, hvis du hvert år fjerner mange grene, bliver der jo færre som kan blomstre.

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 21. august 2009 kl. 14.44

Hej!

Hvordan formere jeg en figenbust?

mvh. Tina.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. august 2009 kl. 17.45

Hej Tina

Det har Karna maj skrevet en vejledning i. Skriv Figen i søgefeltet øverst på denne side – så dukker den op!

God fornøjelse med beskæringen!

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. august 2009 kl. 9.22

Tina

Det sikreste måde at formere figen på er nedkrogning, jeg har lige gjort det og der var rødder på efter 3 uger.

Du tager en stor plastpotte,klipper 2 hak et i hver side af potten, fylder den næsten med jord, tager et langt skud, helst nede ved jorden, det er lettere,lægger det vandret gennem de to hak og lægger jord oven på, så grenen er godt dækket af jord, læg en sten for at holde stiklingen på plads.Efter 3–4 uger burde der være rødder på og du kan klippe stiklingen af og plante den på blive stedet.

Mvh. Svend Høst

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Lunde Jensen., 11. oktober 2009 kl. 12.31

Vores æbler er meget angrebet af skår og stik fra forskelige insekter vi sprøjter ikke(endnu) men jeg har så læst og hørt at det vil være muligt at beskære sig ud af problemet,og nu ser jeg her at det nok er skadelig for træerne hvad skal man tro? det gælder alle vore 8 træer jeg har brugt næsom vinterbeskæring indtil nu, kan jeg her få et rigtig godt råd så at vi kan undgå at sprøjte med gift eller skal jeg til at gå den for mig tunge gang og på sprøjten det var jo skønt at kunde høste noget frugt der ikke er angrebet og ser noget ulækker ud.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sussi Nielsen, 10. april 2010 kl. 13.53

Jeg har overtaget en gammel have fra 1940-erne med en meget gammel bøgehæk der danner rum i haven. Hækken ønsker jeg at bevare da den er meget charmerende, men den er ikke blevet passet i måske 5 år. Nu står jeg med en 2 m bred hæk med meget tykke grundstammer og nye 'stammer' på 4-7 cm i diameter og 6 m høje.
Hækken skal beskæret - ja næsten stynes. Jeg tænker mig at gøre det i august men skal jeg gøre det over flere gange? fx siderne først eller toppen først? Det vigtigste er at den overlever og kommer i god form.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 11. april 2010 kl. 18.22

Skal du skal beskære hækken meget kraftig på en gang, altså hvor du er langt inde i det kraftige ved. Så skal du beskære om vinteren, da hækken så har brug for at danne mange vanris som erstatning for det, du fjerner ved beskæringen. Det er dog ikke hensigtsmæssig, da det er et voldsomt indgreb, som svækker hækken meget. Du kan gøre det, at du laver beskæringen over 2 gange. F.eks. startende med en sommerbeskæring( slut juli /august), i top eller den ene side, og derefter beskæres den sidste del til vinter.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Stjernholm, 25. juli 2010 kl. 20.30

Hej,

Jeg har overtaget en gammel have fra 1930'erne med en del frugttræer. Frugttræerne er meget høje (højere end huset i 3 etager inkl høj kælder). Naboerne klager over, at træet skygger og tager aftensolen i deres have. Endvidere er pæretræet så højt, at det ikke er muligt at nå frugterne.

Er det muligt at skære af i højden? Altså kappe toppen af træet for at få den til at blive breddere og ikke højere?

Mvh Karina

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2010 kl. 21.02

Hej Karina
Du kan sagtens beskære eller få beskåret træerne, men pas nu på med højden og de nedfaldende stykker.
Husk en gammel regel om at vi ikke må fjerne mere årligt end en trediedel af træets vægt. Desuden er det en rigtig god ide at skære træerne ned til en højde, hvor store vandrette sidegrene kan være den ny blivende højde på træerne. Det vil give et absolut godt naboskab og en nemmere måde at få fat i frugterne på. Husk at beskæring fremmer vækst og at nyvæksten der vil lodret op, fremover skal fjernes mindst en gang årligt. Tidspunktet er fint nu, og skal foretages i tørvejr.
God held med arbejdet og bevarelsen af de gamle frugttræer.
www.de-gamle-sorter.dk

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 29. august 2011 kl. 10.52

Hej alle..
Gode spørgsmål er der vist mange af herinde.. :)
Hvilket er super, for her kommer lige et til..

Jeg har en troldepil i min have, ca.8år gammel og for første gang nogensinde har jeg beskåret den (jeg flyttede først ind sidste efterår) -- Pilen var ca.8meter høj og flot, men alt for mange grene døde i kronen og var døde, desuden var den for høj til jeg kan håndtere den.. :)

Pilen har kun ca. 25-30cm diameter i stammen, hvilket jeg synes er lidt småt, har læst om pilen, men der står ingen steder om hvor tyk den kan blive.. Jeg ville gerne have stammen var tykkere, så den er mere stabil i det dårlige vejr.. så her er mit spørgsmål:

1. Skal jeg klippe træet helt ind til stammen næste år, og så fjerne alle de små skud der springer fra stammen??

2. Eller skal jeg bare lade den vokse som den er nu, med 3 halvtykke sidegrene, hvor der vokser skud fra under beskæringsstedet??

3. Kan et piletræ blive tykkere end 30cm i diameter?

Håber i kan give mig korrekt som muligt svar, for det flot træ, bare lidt tyndt..

mvh. Mia

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. august 2011 kl. 11.26

Troldpil er normalt tyndere i stammen end andre piletræer. Så 30 cm er nok ved at være max på dit træ.
For at holde den nede kan du fjerne småkvistene ned ad stammen og lade de nye grene gro i toppen, for så om et par år at gentage styningen, som altid foretages om vinteren, hvor beskæring er bedst om sommeren.
Anne Marie

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia Qvist, 29. august 2011 kl. 13.37

okay tak..men det ikke for at holde træet nede, det er for at få stammen til at blive tykkere jeg vil beskære.. så det mere stabilt..smil
Men hvis jeg så stryger skudene der vokser frisk ved overskæringen hvor sidegrenene er skåret over- bliver sidegrenene så tykkere?
(der er stadig noget af sidegrenene tilbage, ca. 60cm lange)

22 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 29. august 2011 kl. 20.07

Hej Mia når et træ skal have en kraftig stamme, så tænk på et (jule)træ og se stammen på DET, så ved du hvordan du skal bære dig ad, der skal være sidegrene på stammen.
Tænk dig at du har et lille træ på 1 m. uden sidegrene, tykkelsestilvæksten på dette lille træ vil være det samme både øverst og nederst på stammen, og det stakkels træ skal i mange år være bundet til en pæl, da det ingen stabilitet har i et stormvejr, (et grantræ vælter sjældent, da det har en mere stabil stamme). Sidegrenene kan studses i længden. Hilsen Henry G.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 7. juli 2014 kl. 11.07

Hej :) Jeg har et pænt æbletræ. det er næsten to meter højt og lige så bredt. det har en rigtig fin størrelse men der er rigtig mange grene. Min kæreste besluttede at lave terasse i Juni, der hvor træet stod, og vi var så nødt til at flytte træet. Jeg har vandet det hver dag og som forventet falde blade og frugter af når de er visnet ind. Det nye sted træet står er der desværre ikke plads til at det er så bredt så mit spørgsmål lyder, når nu vi har været onde at flytte det på det tidspunkt på året;

Kan jeg godt beskære mit stakkels træ i år eller er det bedst at vente?

Det er okay hvis der ikke kommer så mange frugter næste år. Hovedsagen er bare at det overlever.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. juli 2014 kl. 11.31

Hej Line

Jeg ved ikke noget om beskæring, men du bør vande på en helt anden måde frem for at give træet vand hver dag.

Du skal i stedet give det en ordentlig grundvanding f.eks. hver 14. dag lige nu, hvor det er så tørt - ellers bare nogle gange i løbet af sommeren. Og jeg taler om rigtig meget vand - evt. en slange, der løber langsomt i mange timer, så vandet bliver lige omkring træet og kommer godt ned i jorden.

Så vil rødderne søge nedefter for at hente vand og vil blive stærke og kunne sørge for at skaffe næring til træet. Med daglig vanding vil rødderne ligge i overfladen, og så vil træet aldrig lære at klare sig selv :)

Det er absolut ikke optimalt at flytte et træ i juni måned - og slet ikke når det er så tørt som nu...

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 7. juli 2014 kl. 12.08

Hej Anja. Mange tak for dit svar. Jeg vil forsøge mig med grundig vanding i stedet for men var bare rigtig bange for det ville gå ud. Ja ved godt det var et rigtig skidt tidspunkt. Idet mindste forhindrede min svigerfar min kæreste i også at flytte hækken :s. Han er ikke rigtig klog men terassen ville han lave :) Tror du det kunne hjælpe træet hvis jeg klippede frugterne og bladene af? Jeg har ladet dem sidde af den ene grund at jeg håber træet tager næring herfra i stedet for jeg frarøver den en energikilde. Eller er det 'også' forkert tænkt lige som med min vanding ;) Mange af bladene er visne og frugterne er næsten helt rynkede.

Nyt svar til emnet »Beskæring af træer om sommeren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Beskæring af træer om sommeren«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider