Forum

Kommentarer til »Besat af chili«

På denne side finder du kommentarer til teksten Besat af chili. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 24. januar 2009 kl. 9.38

Hejsa!

Hvis man er besat af chilli eller bare synes de er spændende, så tag et kig på www.chilifan.dk, en hjemmeside skabt for chillinørder :O)

Mange hilsner
Bjarne
www.barney.dk

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.32

Dyrkning af chilli er både let og yderst fornøjeligt. Planten fås nemt til at spirre og så sætter den mange frugter inden den visner.

Mvh Eivin (^_^)

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. marts 2009 kl. 7.10

Hej.

Jeg har sået Chili for første gang i år, og synes de se ud til at blive noget ranglede. Vi har heller ikke de optimale forhold at sætte dem under, så det er faktisk ikke så sært :-)
Med tomat gør det ikke så meget, da man bare kan grave dem dybt ned, når man planter ud, men hvad med chili, kan man gøre det samme med dem?

Hilsen Randi Lauridsen

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. marts 2009 kl. 8.02

Hej Randi Lauridsen

Jeg har ikke iagttaget den samme evne hos chili som hos tomater til at sætte rødder ud fra "stammen", hvis plantens rodhals dækkes med jord eller jorddækningsmateriale.

Men det er meget muligt, at Lene Tvedegaard fra gartneriet Toftegaard (www.gartneri-toftegaard.dk) ved mere om det...

For at dæmpe tendensen til ranglet vækst kan du være opmærksom på:

Vand sparsomt – vent til bladene viser slaphed, før du vander.

Er der plads til rodudvikling for den enkelte plante? Chili kvitterer for god plads til roden med vækst, god frugtsætning og god frugtudvikling. Så omplantning kan overvejes.

Kuldepåvirkning – 5 minutter hver dag – ikke frost! – men det er også tilstrækkeligt til, at planten "holder igen" med længdevækst.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. marts 2009 kl. 8.40

Hej Lone
jeg tror ikke jeg overvander. Primær årsag er for lidt lys i et for varmt lokale. Jeg har desværre ikke bedre alternativer før de kan komme i drivhuset, men der går jo lige lidt endnu.

De er ikke helt store nok til en omplantning endnu, der går nok 1 uge.

Kuldepåvirkningen vil jeg prøve, havde egentlig læst om det før, men må have glemt det igen. Og så at plante dem en anelse dybere ved omplantning.

Tak :)
Hilsen Randi

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 25. marts 2009 kl. 9.21

En simpel skrivebordslampe kan give lys nok til at undgå det ranglede, bare et par timer om morgenen / formiddagen. God fornøjelse med dem, min vindueskarm er proppet lige nu, med overvintrede og nye, det griber om sig ;-)

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 25. marts 2009 kl. 9.38

Jeg har lavet et forsøg iår...

Jeg har både med chili og peber planter valgt at lave et lille eksperiment med begge slags.

Jeg har plantet en dybt – lige som man gør med tomater der er ranglet! Og jeg har plantet en almindeligt... så må jeg se hvad der sker.

tror måske heller ikke helt på at peber og chili har evnen til at sætte rødder som tomater har, så spørgsmålet er om de går hen og visner. Men nu forsørger jeg mig ad...

Jeg priklede dem ud i lørdags.

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 28. marts 2009 kl. 11.18

Jeg kom til at tænke på noget (prale prale) Men jeg fik engang sådan en lampe der skulle hjælpe hvis man er vinter depri... Kan den mon bruges til chilierne? Hvis ja, hvor mange timer skal de have lys om dagen

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2009 kl. 10.53

Maria: Jeg har læst om det tidligere – og mener ikke lampen (lysterapi) fungerer. Desværre.

der burde nu også være nok lys NU :-)

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 29. marts 2009 kl. 12.37

Øv... Har ikke drivhus, så ville have fyldt hele vores ene værelse op :) Man bliver jo så bidt af det at det lige pludselig ikke er nok bare at have dem der er i vinduskarmen... :)

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. marts 2009 kl. 15.01

Maria: Hvad med en mistbænk – de er på tilbud i Jem og Fix – jeg har netop købt en til at spire krydderurter i. Det er dog for tidligt at sætte chili mv. ud i en mistbænk.

Jeg prøver virkelig at begrænse mig – har fået 4 frø af hver sort og vælger så de bedste og resten foræres væk. Hvilket har resulteret i, at kun ét vindue nu er fyldt op. Men snart skal der såes agurk og melon og så bliver vindueskarmene igen fyldt op.

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 26. april 2009 kl. 23.22

Hej igen.

Har sat alle min chili dybere end de stod i forspiringskassen, og kan nu se rødder helt oppe ved jordoverfladen, så det virker altså på samme måde som med tomater. I hvert fald ved mit forsøg.

Hilsen Randi Lauridsen

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 27. april 2009 kl. 8.06

Det samme er sket her – da jeg pottede om plantede jeg halvdelen af mine planter (her er det dog peber planter) dybere og de har som tomaterne ville gøre slået rødder!

Mon man kan gøre det sammen med agurk?

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 27. april 2009 kl. 8.36

Måske – og hvad med Squash / græskar.

Og så meget andet...

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2009 kl. 16.59

Tror ikke, at I skal prøve med agurk og græskarplanter, da de netop skal have det tørt omkring rodhalsen for ikke at rådne...

Men spændende med chilieksperimenterne – hvordan går det med dem?

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. juni 2009 kl. 18.22

Hej Anja.

Det er gået udemærket med chilier, Dog er det ikke er repræsentativt år hos os, da vi ikke har haft tilstrækkelig tid i foråret, hvilket har gjort at de har stået alt for længe i for små potter, og er gået noget i stå.

Hilsen Randi Lauridsen

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 14. juni 2009 kl. 18.25

Det interessant var vel egnetlig om det var lykkedes med rødderne :-)
Og ja det er det gjort, da jeg plantede dem ud, kunne jeg tydeligs se at der var gode rødder helt oppe ved jordoverflade på dem som jeg havde sat 5 cm dybere ved udprikling.

Hilsen Randi

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juni 2009 kl. 21.51

Hej Randi -

det skal jeg da huske til næste år, hvis de bliver lidt for lange. Jeg troede faktisk kun, at det virkede på tomater – godt eksperiment!

Mvh
Anja

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 21. juni 2009 kl. 13.03

Her har det virket både med tomat, chili, peber OG sågar agurk, at plante dybere hvorefter der slåes rødder...

Mine chile og peber er en trist affære, den snack peber som står i drivhus er utrolig flot, men dem på friland ser ikke så optimale ud, desværre.

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juni 2009 kl. 14.30

Surt – men det har også været koldt, og chili/peber trives jo bedst i masser af varme...

Desværre kan de være længe om at komme i gang igen – har selv et par stykker i drivhuset, der blev plantet lidt for tidligt ud, som nærmest ikke gider vokse.

Men sjovt med rødderne – det skal helt klar prøves!

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 21. juni 2009 kl. 17.31

Hvis det er kulden der er problemet så skal du ha den chili der hedder Manzano den kan også overvintres år efter år og den kan tåle en del kulde...har den selv og den er nu 4 år gammel og 3m høj for ik at blive for stor klippes den ned hvert forår til ca 1–1.50m.

erik.

og den er stærk.

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juni 2009 kl. 18.42

Hej Erik -

det lyder spændende – ved du, om man kan købe frø af den nogen steder?

Jeg har jo netop fået nyt drivhus, som skal holdes frostfri om vinteren, så måske kunne den overvintre der? Eller inde i stuen, hvis 5–6 grader ikke er nok...

mvh
Anja

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 22. juni 2009 kl. 18.15

Www.barney.dk han har frøene...jo 5–6 grader er nok der står min ved.du kan også søge på google under hardy chili(hårdfør chili).

erik

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juni 2009 kl. 18.27

Ja, selvfølgelig har barney.dk dem!

Han har et fedt udvalg af spændende ting, så jeg må vist forbi ham igen inden længe...

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Plum, 25. juni 2009 kl. 14.13

Alle chili kan opvervintres frostfrit, men det er nemmest med chili der ikke er Capsicum annum, de er på trods af navnet ikke er enårige, bare sværere at overvintre.

især Capsicum pubescens, f.ske Rocoto og Locoto er nemme.

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2009 kl. 14.56

Og nogle gange bliver man også overrasket...

Jeg havde en peberplante (kender ikke sorten – supermarkedsting, købt som plante) stående i stuen i vinter, og den så efterhånden så trist ud, at jeg satte den udenfor en gang i starten af marts.

Da jeg skulle til at hive den ud af spanden i maj måned for at smide den ud, var den begyndt at få nye blade, og nu blomstrer den! Lidt sejt, synes jeg – den har både været udsat for frost og sne...

Hvis jeg nu også er så heldig, at den smager godt, så må jeg hellere prøve at gemme lidt frø – selv om det jo nok er en F1'er.

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. juni 2009 kl. 15.45

Faldt lige over en sjov artikel – når vi nu taler chili: www.dr.dk/Nyheder/Udland/2009/06/25/151910.htm

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Bornemann, 9. april 2020 kl. 8.32

Teksten nævner at man bør fjerne blade lige ved et bladhjørne. Hvad betyder et bladhjørne? Vedlæg gerne billede. På forhånd tak.

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 9. april 2020 kl. 9.32

Et bladhjørne er det sted hvor et blad sidder fast på stænglen. På tomatplanter og sikkert også chili, er det samtidig der hvor nye sideskud udgår fra.

Du kan selv google dig frem til et billede.

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 16.56

Her er en tråd, hvor man forsøger at forklare begrebet "bladhjørner", men hvor alle er gået lidt skæv af hinanden, selvom alle ved hvad det handler om...

Hvis man går ned i tråden er der et billede af et bladhjørner på en agurk. Ved ikke om denne giver mening..

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/11806.html

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 17.22

Ok.. Så kan jeg vist heller ikke komme det nærmere...

Nyt svar til emnet »Besat af chili«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Besat af chili«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider