Forum

Kommentarer til »Kan petunia overvintres?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Kan petunia overvintres? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Munk, 1. februar 2009 kl. 16.13

Jeg har en petunia som jeg købte for 3½ år siden og plantede ude i vores forhave og den har blomsteret hvert år siden og den overvintere udenfor og er ikke tildækket... så jo her kan de godt overvintre

Hilsen Ann

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 1. februar 2009 kl. 18.25

Petunia tåler som småplanter en del frost. Da jeg for efterhånden mange år siden lavede petunia lod vi dem bevidst få en gang let frost som priklede småplanter – det gav nogle gode lave, meget forgrenede planter. En del af de nyere typer af petunia er rent faktisk stiklinger fra overvintrede planter. Petunia kan i mange tilfælde overvintres, hvis de står frostrit, lyst og holdes ret tørre.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Olsen, 27. april 2009 kl. 14.18

Gvordn nipper du petunia så de ikke blir ranglede og kedlig

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. april 2009 kl. 22.05

Hvis petunia dyrkes med en lav nattetemperatur i et drivhus, bliver de fleste sorter automatisk meget buskede. Anderledes er det, hvis de står lunt til varmt og med for lidt lys, f.eks. i en stue, værelse eller en udestue, hvor der er for varmt. Det kan så blive nødvendigt at knibe de små planter over 2 bladpar. Når petunia begynder at blomstre, skal de visne blomster hele tiden nippes af så planten forhindres i at sætte frø for så holder den hurtigt op med at blomstre og bliver kedelig.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Olsen, 4. maj 2009 kl. 13.09

Skal jeg nippe hele blomsten af jeg syntes at de blir ranglede

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. maj 2009 kl. 16.12

Ja, du skal nippe hele blomsten med blomsterbund af for ellers sætter den frø og bruger energien på det. Vi er endnu så tidligt på sæsonen, at du roligt kan klippe planten lidt tilbage, hvis den er for ranglet.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 29. maj 2013 kl. 12.17

Jeg har fået 3 bure af den slags man ser folk har fyldt op med sten og lavet hegn af. Jeg har en plan om at ville beklæde dem med fiberdug indvendig, fylde dem med jord og så beplante dem med petuniaer. Det jeg ville høre er om de helst skal have noget speciel jord eller om alm pottemuld skulle være fint til dem.

Mange tak

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. maj 2013 kl. 23.17

L Ditlev- Jeg har været med til at lave nogle plante opsatser mangen til dem du beskriver, med forskelige blomster sat ind og her brugte vi almindelige pottemuld iblandet lidt kompost . Komposten holder på vandet . Husk at vande dem godt .

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Ditlev, 2. juni 2013 kl. 11.07

Mange tak. Jeg ved jo at de ikke kan overvintrer. Havde nu heller ikke noget sted at opbevare dem om vinteren. Jeg regnede med at skulle så nye planter, det kan jeg gøre ikke vindueskarme, men jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg skal begynde at så. Min plan var at blande violer og petunia. Sidste år tog jeg frø fra mine violer og har sået dem her i februar. De er spiret fint men de vokser meget langsomt, de er endnu langt fra at sætte blomster, og det at skulle ud og købe planterne hvert år, det bliver for dyrt.

Jeg har læst om nogle der har en speciel lampe de sætter om til at agere sol. Jeg tænkte om det måske var en ide og så allerede så i december måske

Nyt svar til emnet »Kan petunia overvintres?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Kan petunia overvintres?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider