Forum

Kommentarer til »Hjortetunge«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hjortetunge. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 8. februar 2009 kl. 21.59

Bladstiklinger, hvordan tager man dem? Jeg har en hjortetunge i mine forældres have, og vil gerne formere den da jorden der er sandet.

Hvordan gør man? Den er ikke så stor at det bare kan betale sig at dele den?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 9. februar 2009 kl. 10.44

Hej johanne...

du kan ikke formerer en hjortetunge via stiklinger da det jo er en bregne...men du kan dele den hvis den er stor nok...ellers kan du frøformerer den men det er nok kun noget for de få da dens frø er som melstøv og så er der jo ogsåplante skolen de har den...

erik

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 10. februar 2009 kl. 19.22

Lige netop denne bregne kan laves ved en slags bladstiklinger.

Man tager rester af bladstilke som sidder på planten, de er grønne og et par cm lange. De pilles af og kommes i en potte med let jord(sand) de skal dækkes med sand så de lige antydes under jordfladen. De stilles køligt, men ikke koldt og i skygge. Der vil efter et par måneder dannes knopper og derefter blade.

derefter kan de prikles ud i en potte.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 10. februar 2009 kl. 21.38

Jo jo var lige en tur på nettet.jeg var ikke klar over at den kunne formeres ved blade.den eneste jeg havde engang var en som hed asplenium bulbifera eller noget i den retning den fik yngleknolde langs hele bladet.

så vil jeg da prøve at opformerer min hjortetunge på den måde som du beskriver...ja der er meget at lære om planter...

kan se at min Dicksonia antartica er ved at sætte små nye skud ved basis.vil prøve at se om man kan skære dem fra om et år eller to.

erik

Nyt svar til emnet »Hjortetunge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hjortetunge«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider