Forum

Kommentarer til »Koriander«

På denne side finder du kommentarer til teksten Koriander. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 4. august 2003 kl. 21.34

Bare lige en kommentar til koriander: Det ER en speciel krydderurt, som mange skal lære at elske, men har man først vænnet smagsløgene til den er den fantastisk!

Glem ikke at bruge den i mexicansk mad, som fx. hjemmelavet salsa, den giver lige det der autentiske touch.

Jeg har selv sået den for første gang i år og det er jo faktisk en smuk plante som jeg overvejer næste år at bruge på en bar plet i staudebedet.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Steincke, 5. juli 2004 kl. 12.20

Det er også 1. år, jeg har sået koriander i haven og de gror fint. Men jeg vil gerne vide, om man kan nedfryse de grønne blade og gemme dem til senere brug, ligesom man kan med persille?

Med venlig hilsen,
Susanne Steincke

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2004 kl. 15.21

Jeg har problemer med koriander. Det er de brede blade, man anvender i madlavninger, og disse blade bliver senere afløst af nogle smalle blade. Det er normalt. Men hos mig kommer de smalle blade næsten med det samme, dvs. når plantne er 5–10 cm høj. Så høsten fra hver plante er mikroskopisk. Jeg havde samme problem sidste år, men det er samme frøpakke, så kan det være en dårlig sort?

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 5. juli 2004 kl. 21.17

Hvad du kalder smalle blade, er vel dem, der sidder øverst på stilken, hvor blomsten dannes. De brede blade dannes fra roden og er ganske rigtigt dem, man karakteriserer korianderblade som. Jeg vil tro, de kan fryses, prøv!

Men hele planten kan spises. Både rod, blomst og de grønne frø. De tørrede, modne frø kan også, de smager helt anderledes og er pragtfulde at bruge knust i morter til at drysse på kyllingefilet eller fint svinekød før stegning, samt i brød.

Hvis man er uheldig at så dem, så der kommer en tør og varm periode før de når at sætte ret mange grønne blade, så vil de for hurtigt gå i blomst, derfor de smalle blade. – Det samme gælder jo for dild og spinat. – Derfor vil det være en god ide at så mindre portioner med 14 dages mellemrum forsommeren igennem, gerne de første i sol og de senere i halvskygge. (det samme med dild, rukola og spinat).

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thøger Kari, 23. marts 2005 kl. 16.30

Vi er for nyligt begyndt at lave asiatisk mad til daglig, og har naturligvis i den anledning brugt uanede mængder koriander. Vi plejede at købe dem som friske blade, men har nu prøvet at købe dem i potter. Problemet er så bare en gennemtrængende stank der forplanter sig til både hænder, køkkenbord og køkkenvask. Hidtil har vi simpelthen smidt dem ud, fordi det næsten ikke var til at holde ud.

Kan dette virkelig være korianderens "specielle" lugt, eller er det mon skimmelsvamp?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 23. marts 2005 kl. 17.16

Koriander har en lugt mange vil beskrive som fæl. Jeg har set den beskrevet som lugten af tæger – hvis det ellers siger dig noget! (Mig gør det ikke).

Sagen er nok den at korianderen i potter er langt friskere end de afskårne, så derfor har den mere smag og lugt.

Skimmel plejer at lugte mugagtigt, så hvis ellers korianderen ser frisk nok ud er der nok intet i vejen.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Friborg, 16. maj 2005 kl. 10.00

Jeg har i år prøvet at så koriander et skyggefuldt sted.

Hvordan mon det går?

Er der nogen der kan fortælle om resultatet

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 16. maj 2005 kl. 12.12

De gange jeg har sået koriander var et meget solrigt sted. Det er oprindeligt en Indisk plante så jeg formoder at de skal have godt med sol og varme.

Jeg har kun brugt frøene som krydderi. De har en smag af anis og ligner peber.

Jeg mindes aldrig at der var store brede blade på mine planter, måske er der forskel indenfor disse planter. Altså dem der dyrkes specielt for frøenes skyld og dem man sår for bladenes skyld.

Bladene har en meget karakteristisk lugt og smag, som en af mine indiske venner er helt vild med, han blaner det i al' maden. Når jeg så kommer på besøg, gør han mig den tjeneste at lade være med at komme det i, jeg kan nemlig ikke lide koriandbladene.

Hilsen Helle-Sofie

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 12. juni 2005 kl. 16.06

Vedr. tidligere indlæg om frysning af koriander.

Jeg hælder blade, stængler i blenderen med lidt vand og blender forsigtigt så det ikke bliver smadret. Så lægges massen i frysebakker og i fryseren. Det fungerer fint (også med andre urter)

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Turid Kolstad, 2. juni 2006 kl. 20.18

Da min svigerinde er fra Thailand, er det her igennem vi fik smag for koriander for nogle år siden.

(Besættende godt)
Jeg har nu for 3 år koriander i haven, og en ting skal lige fremhæves: De frø som ikke høstes og falder til jorden, spirer på livet løs det næste år. Jeg har i skrivende stund et helt grønt tæppe der hvor jeg smed de afklippede stængler (efter høst) sidste år. Herligt! Jeg kan daglig hente det friske drys af de flotteste spæde planter.

Selve planten bruger man hele sommeren igennem. Man hiver den ikke op, men bliver ved med at nippe af bladene til supper salater etc. Den sætter villigt nye blade sæsonen igennem.

Som beskrevet før, så kan hele planten spises. Der er ikke noget som er "uspiselig"

Hilsen Turid

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stella Mikkelsen, 30. september 2007 kl. 14.20

Jeg er også helt vild med koriander, men har et spørgsmål, nemlig: hvordan holder jeg dem bedst i køkkenet. Jeg har købt en potte.

Har været meget længe om at finde ud af, at basilikum skal vandes nedefra – og nu har jeg basilikum til at stå længe ad gangen. Skal koriander behandles på samme måde?

mange hilsener
Stella

ps I Mexico fik vi en europæisk ret med mexicansk twist, nemlig tynde kalvefiletskiver stegt og drysset med frisk koriander. Det var SÅ lækkert.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 3. marts 2009 kl. 12.50

Jeg er som mange andre her på siden vild med asiatisk mad og med smagen af korianderbladene og har besluttet mig for at prøve at dyrke det selv, men hvornår skal man så frøene? Er der specielle vilkår man sørge for?

På forhånd tak for hjælp!

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens T., 3. marts 2009 kl. 15.49

At dyrke koriander er let. De skal blot have en lun plet i haven, hvor jorden er løs og let. De sås, når kulden er kommet af jorden, som regel midt i maj. Frøene dækkes af ca. ½ cm jord, og så går det hele egentlig af sig selv. Hvis man sår en god stor portion, har man både til at høste grønne blade og til at høste frø. Hvis man lader lidt frø sidde, kan den så sig selv året efter. Man kan også så et par hold senere på året.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena, 7. april 2009 kl. 3.54

En fantastisk opskrift på Reje-koriander-smør:
Denne smør laver vi ofte og den smager helt fantastisk på et stykket ristet brød til en god fiske/reje-Tomat-fløde suppe. (Og alene som en natmad eller som snack-tilbehør til drinks)

50 gram blødt smør, 100 gram rejer (drænet) en stor håndfuld korianderblade samt lidt citron og salt blendes. Massen sætte i køleskabet så den "sætter" sig. Har været vores favorit tilbehør til fiskesupper i mange år.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hinna, 13. april 2009 kl. 14.59

Jeg savnede lidt praktiske oplysninger omkring dyrkning af koriander. Hvilken slags jord skal anvendes og hvor tit skal man vande dem?

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 13. april 2009 kl. 16.56

Koriander gror som ukrudt, almindeligt jord, vand hvis det trænger – det er til dato ikke lykkedes mig at tage livet af koriander en eneste gang

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hinna, 27. april 2009 kl. 16.42

Så har jeg også fået sået koriander ude i balkonen i en urtepotte! Så tillykke til mig;)
Jeg ville høre om man skal være opmærksom på eventuelle insekter eller bakterier som kan ''forstyrre'' mine koriander?

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 15. maj 2009 kl. 2.04

Jeg har også fået smag for koriander for nylig, gennem flere af Jamie Olivers opskrifter, f.eks. hans måde at lave "citronris" på eller som korianderchutney der kan bruges til mange formål (begge kan findes i hans bog "Det er bare glade dage". Og frøene bruger han også i karryretter og lign.

Og her sidst i april gik jeg så i gang... først i en plantesæk i en selvvandingskasse, men siden udviklede det sig også til potter både ude og i vindueskarmen i køkkenet. Jeg har ikke rigtig nogen decideret urtehave endnu, så derfor disse alternative løsninger. Og så er det jo rart med urterne lige ved hånden når man står i køkkenet :)

Ifølge samme Jamie, kan man iøvrigt sagtens fryse koriander så man har til senere brug.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Rødgaard, 1. november 2009 kl. 16.08

Findes der i naturen en såkaldt vild koriander, som er hårdfør og derfor lever, selvom vi lige er kommet ind i november måned. Et par steder jeg ofte cykler forbi, fornemmer jeg duften af korinander. Det er både i det tidlige forår, men altså også her i oktober/november måned.

Venlig hilsen Vibeke Rødgaard

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. november 2009 kl. 18.18

De små planter fra supermarkedet kan faktisk holde ret længe og give høst flere gange, hvis man planter dem ud i en relativt stor potte (15–25 cm i diameter)...

Jeg har brugt det til basilikum og koriander, og det fungerer helt fint.

Man skal ikke dele planten – bare plante den midt i krukken, give den vand og gødning – og bruge af den!

Nyt svar til emnet »Koriander«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Koriander«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider