Forum

Kommentarer til »Hvilken æblesort kan bestøve vores Belle de Boskoop?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvilken æblesort kan bestøve vores Belle de Boskoop? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Andersen, 5. august 2003 kl. 0.54

Jeg mener at have set i en oversigt, at også Cox Orange kan bestøve Belle de Boskoop.

Mvh.

Steen Andersen
sa@email.dk

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Stokholm, 8. november 2006 kl. 15.46

Jeg kunne godt tænke mig at høre om søjleæbletræer. Hvilke sorter findes der og hvad skal man være opmærksom på ved køb.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jørgen Jakobsen, 6. juni 2007 kl. 21.37

Mit 20 år gamle Belle de Boskop har aldrig båret ret mange frugter, kun en 10–20 stk. hvert år. Træet har efterhånden udviklet en 30 cm tyk stamme og en krone der er 5–6 m i diameter. Det sætter mange blomster og det står ved siden af et Rødt Annanas træ, der er 25 år gammel.

Kan der gøres noget for at opnå væsentlig flere frugter, eller bør det fældes. Det fylder efterhånden meget i en almindelig have.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 7. juni 2007 kl. 9.02

Hej Jørgen Jakobsen,

Der er en oversigt her:
www.frugtogprydtraeklubben.dk/downloads/Bestoevningsskemaer.pdf

Der er umiddelbart et svært spørgsmål. Måske er trækronen for tæt. Prøv at fjerne halvdelen af grenene i kronen. Det hjalp på vores gamle træer (bodil neergaard og lawfam).

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Jessen, 15. juni 2008 kl. 12.42

Jeg ønsker mig et Belle de Boskop træ, men forstår på ovenstående, at jeg er nødt til at have mindst to (tre?) æbletræer. Er det rigtigt?

Der er ingen naboer med æbletræer.

Jeg har ikke været opmærksom på bestøvnings-problematikken, og vil gerne vide mere om bestøvning af æbletræer!

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 25. oktober 2009 kl. 16.54

Jeg har lige købt et Bella de Boskoop træ og vil høre om jeg kan beskære de længste grene så træet ikke bliver så højt. Og skal de stå i meget sol. Vi bor et sted hvor det blæser ret meget, betyder det noget, og så har vi også kun eet andet æbletræ som er et Discovery men naboerne har også et par stykker men jeg kender ikke sorten.

Kan jeg holde træet nede så det forbliver lille og tæt og aligevel få trugter?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 17.02

Problemet med belle de boskoop er at det skal have nogle år på bagen før det bære frugt og det bære kun hvert andet år. Sorten har deluden en til bøjelighed til at få frugt kræft, hvis det er podet på svage grundstammer. Belle de Booskoop bestøves af blandt andre Aroma, Cox orange, Cox Pomona, Cortland, Discovery, Filippa, Ingrid Marie, James Grieve, Oberländer, Oranie, Ringstad og Transparente Blanche.

Da ''Belle de Boskoop'' er triploid, kan sorten ikke selv danne frugtbart pollen. Den kan derfor ikke bruges som bestøversort for andre æbler.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 17.03

Jeg vil ikke holde det for meget ned, da høsten vil blive ringe.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 25. oktober 2009 kl. 21.20

Jeg fik ikke noget svar om træet skal stå i fuld sol og kan tåle meget blæst.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 22.49

Du kan sagtens sætte det i fuld sol, men for meget blæst er ikke godt

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Nielsen, 26. oktober 2009 kl. 9.35

Kan det også stå et sted hvor der er sol først på dagen så skygge og dernæst aftensol

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. oktober 2009 kl. 11.18

Det vil jeg mene. Mit træ står i mod syd, men i en krog, så jo.

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort kan bestøve vores Belle de Boskoop?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvilken æblesort kan bestøve vores Belle de Boskoop?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider