Forum

Unavngivent emne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Hansen, 11. marts 2009 kl. 21.35

Et KÆMPE tak, skal det lyde her fra til Anne Just og folkene omkring Haven I Hune. Da jeg startede med at interessere mig for have og planter, var Anne Just en stor inspirations kilde og jeg har nydt at følge hendes udsendelser. Hendes måde at vise sin have frem på, var virkelig unik. Hun har betydet noget for den måde jeg tænker have på.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Poulsen, 12. marts 2009 kl. 8.17

Anne Just var et fantastisk menneske, hun kunne fylde hele rummet med charme og karisma.Sørgeligt,at hun ikke er blandt os længere.Hendes billeder er fantastiske og haven i
Hune, vil forblive et uforglemmeligt minde om hende.

Mine tanker går til hendes mand og familie,som har mistet
en stjerne i livet.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johanne S.N., 12. marts 2009 kl. 19.50

En fantastisk dame, det var hvad hun var. Da jeg sidste år købte mit hus med tilhørende have havde jeg en stille drøm, tænk hvis Anne en dag kom kørende forbi, så min have og syntes den var flot!

Jeg synes det er så mærkeligt hun ikke er mere. Jeg nød hendes programmer, og fik et gevaldigt spark fremad med hensyn til mit syn på blomster og stauder.

Det er godt at vide at haven i Hune kommer til at stå i mange år fremover, selv om Anne selv er taget op til det store gartneri i himlen. Og i dette sekund er hun i gang med at hjælpe Gud med en helt ny haveplan over Paradiset, med masser af meconopsis valmuer og riddersporer så blå der vokser, nå ja, helt ind i himlen.

Jeg synes det er tragisk at hun ikke fik flere år, men der er få der opnår så meget som hun.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Aggerholm Justesen, 13. marts 2009 kl. 14.38

Hvor er det trist, at vi har mistet Danmarks Blomsterdronning nr. 1. Jeg er dybt taknemlig for alt, hvad Anne Just igennem årene har givet mig: Først og fremmest har hun været en kæmpe inspirationskilde og et stort forbillede. Dernæst har hendes mange bøger og haveprogrammer betydet utrolig meget for mig. At kunne lade sig synke ned i dette paradisiske og æstetiske haveunivers har virkelig været en lise for sjælen.

Hendes store imødekommenhed, venlighed og sprudlende blomsterglæde vil blive et savn næste gang vi aflægger Haven i Hune et af vore flittige besøg. Men lykkeligt at haven bliver bevaret for eftertiden. Anne Justs ånd vil altid hvile over hendes fuldstændigt unikke have.

Jytte Aggerholm Justesen

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Clemmensen, 13. marts 2009 kl. 22.37

Jeg har også behov for at udtrykke, hvor meget jeg satte pris på haveudsendelserne med Anne Just. Mit første bekendtskab med Anne Just var bogen" Et år i min have," som jeg nød at læse i. Derefter kom haveudsendelserne, som jeg prioriterede virkelig højt. Jeg nød blomsterne, billederne, men også det smukke sprog som Anne beherskede så fint, hun brændte virkelig igennem skærmen og ud til alle os have tosser. Det berøre mig dybt at Anne fik så kort et liv, men hun har efterladt sig megen inspiration og mine tanker går til familien.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Poulsen, 14. marts 2009 kl. 15.31

Kære Anne Just, tak for besøg i din smukke have, tak for mange dejlige stunder, hvor du øste ud af din viden, jeg glæder mig over mit sidste besøg hos dig, hvor du forærede mig frø til de sorte stedmoderplanter, du skal vide, de vil pryde min have til sommer. Min ønske for dig må være, at din vej til Himlen må være dækket af blomster lige til du når Paradisets Have, skønt allerhelst ville jeg have haft dig i Haven i Hune i din paradisiske have.

Mine tanker går også til din famlie, som har mistet det dyrebareste.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Marie Johansen, 17. marts 2009 kl. 17.17

Anne just vil blive savnet,godt at vide at haven i Tune består,du gav så meget til så mange,mine tanker går til de efterladte,mindet on Anne vil altid bestå TAK FOR ALT DU GAV:

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lissi Christiansen, 17. marts 2009 kl. 20.16

Tak til Anne for en fantastisk haveoplevelse, som min mand og jeg fik i 1998.

Jeg står i dag i samme situation – alene efter min mands pludselige død – også alt for tidligt. Mine tanker går til de efterlevende.

Jeg håber at paradisets have nu bliver endnu rigere – vi andre må leve på minderne indtil vi igen mødes.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 17. marts 2009 kl. 22.14

I sommeren 2007 var min mand og jeg på besøg i Haven i Hune. Lige inden for indgangen mødte vi Anne Just, der iført sit havearbejdstøj og -hat kom ilende et eller andet sted fra med en vandkande i hånden, mens hun smilende sagde, at hun havde glemt klokken og åbningstiden. – Det var stort at møde hende, for hun var/er jo min egen haveguru. Jeg har som mange andre set hendes haveprogrammer i TV og suget til mig af inspiration og viden.

Den sommerdag i 2007 i Haven i Hune bemærkede jeg, at mange andre besøgende – især kvinder – gik rundt med det der udtryk af salighed ved at opleve denne have, som jeg selv følte.

Anne Just har om nogen haft stor indflydelse på mange danskeres haveinteresse. Æret være hendes minde.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 18. marts 2009 kl. 8.05

Se eller gense Anne Just i programmet Naturtid på DR2's hjemmeside fra
27/9–2008.

www.dr.dk/DR2/Naturtid/index.htm

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Louise Møgelvang, 18. marts 2009 kl. 21.05

Kære Anne Just
også jeg har fået megen inspiration af dine tvudsendelser, og et enkelt havebesøg er det blevet til.

Jeg håber dine udsendelses -rækker såvel som Claus Dalbys vil blive gentaget,.- det er jo drømme det handler om- drømme om farver og skønhed, dufte og liv. Du gav os de drømme tak for det.

Håber kopi af dine malerier vil blive udgivet i en eller anden form.

hilsen hav det godt hvor du er. anette louise

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 19. marts 2009 kl. 8.13

En særdeles regnfuld sommerdag besøgte vi Anne Justs og hendes mands vidunderlige have efter en meget regnfuld dag på Skagen.

Det var særdeles elendigt vejr, men Anne Just tussede uberørt rundt med sin trillebør og talte med besøgende.

I mange år har jeg været en stor fan af hendes have indstilling og store mod til at gøre og sige hvad hun mente i havemæssig sammenhæng.Og hendes, for danskere, helt passionerede og begejstrede glæde ved planter og deres mangfoldighed.

Og et væld af ideer og inspiration har hun og hendes mand givet videre til os alle.

En stor have personlighed og et menneske som stod ved sin meninger og ideer, trods trends og skepsis.

Æret være hendes minde.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lena Kiersgaard, 19. marts 2009 kl. 13.28

Kære Claus
Tak for de smukke ord om Anne.

Dejligt du tager dig tid, så alle vi andre kan få endnu en stund til reflektion over det Anne gav os via Haven i Hune.

En skøn oplevelse at være der, møde Anne i haven – en lille snak, se de dejlige billeder, og gode oplevelser fra bøger, TV m.v.

Også rigtig dejligt at haven er sikret fremover – til glæde for mange.

Tak.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger-Lise Skytte, 4. april 2009 kl. 23.16

Haveglædespreder og haveinspitator.

Det var hvad Anne Just var for mig. Da jeg gik på efterløn for 5 år siden, og dermed fik mere tid til haven, var det bedste vi foretog os, at køre en tur fra Århus til Haven i Hune, hver sommer.

Man må ikke stjæle, men jeg må tilstå, at jeg har "stjålet ideer med arme og ben" fra denne vidunderlige have i Hune. En stor og varm tak for alle de mange vidunderlige haveoplevelser.

Mange tanker til Anne Justs mand Claus Bonderup og famlien.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe, 20. april 2009 kl. 17.19

Anne Just vil blive savnet lige meget hvor lang tid der vil gå.

Hendes inspiration går videre...i rigtig mange år -ja mange mange år.

Hun øste ud af hende visdom, så helt klart slog man ørerne ud når hun fortalte om planter på latin, alle de råd vi har fået klemmes ikke, om din have var stor eller lille betød intet for Anne ingen forskelsbehandling hos Anne.

Hun lærte mig at male med blomster.TAK Anne.Du og din elskede mand gengav en bid af himlen...

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider