Forum

Kommentarer til »Så dine egne tomatplanter«

På denne side finder du kommentarer til teksten Så dine egne tomatplanter. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 1. april 2009 kl. 9.59

Hvornår skal jeg begynde med at nippe tomatplanterne, og er det stadig de nye skud der skal nippes?

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2009 kl. 11.00

Hvor store er dine tomat planter? Jeg kan ikke huske hvornår jeg begynder st "knibe" planterne, men først når der ses sideskud i hjørnerne!

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 1. april 2009 kl. 11.03

De er 5 cm lange og jeg tror jeg vil omplante dem i dag. Der er 3 kronblade på på hver stængel.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2009 kl. 11.40

Hvorfor vil du "nippe" dem? Jeg lader planten vokse sig stor, og når den skyder i blad hjørnerne så kniber jeg dem af, altså sideskudene. men måske vi taler forbi hinanden?

prøv at søge på knibning af tomater.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise, 1. april 2009 kl. 12.00

Hej Mona, Tak for tippet – jeg vil kun knibe fordi det fik jeg af vide jeg skulle gøre sidste år, da jeg havde de vildeste tomatplanter i Nordsjælland :-). Ni har jeg selv sået mine planter og for at de ikke skal blive vilde såe...øh nip

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 1. april 2009 kl. 13.46

De bliver sikkert lige så vilde med mindre du kniber/nipper dem – men det er ikke tiden endnu. De tomater er jo ren videnskab ;-)

Hvilke sorter har du sået?

Jeg har sået San Marzano, kirsebærtomat, rød cherry, moneymaker samt busk tomat (tiny tim) netop den sidstenævnte skal ikke knibes da den skal være en vildbasse ;-)

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. april 2009 kl. 15.10

Man kan bruge sideskudene som stiklinge hvis man vil have nogle flere tomatplanter, det er en meget hurtig måde at lave store planter på, og så med blomster på.

Lad sideskudene vokse til 15–20+ cm,klip dem af og stik dem i vand, efter 1–2 uger er der masser af hvide rødder og de er klar til at komme i jord i en potte.

Mvh. Svend Høst

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. april 2009 kl. 21.53

Man kan også bare stikke dem i jord, som holdes fugtig – i løbet af kort tid, har de rødder og begynder at vokse...

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan H, 30. juni 2009 kl. 7.41

Hej syntes det er svært med alle sorter, det siger jo ikke meget om hvordan de smager.Jeg plejer, når jeg finder tomater i handel, som smager rigtig godt at skære nogle skiver, som jeg lægger på en tallerken i vinduskarmen, til de er tørret og når den tid kommer tar jeg og sår den tørrede skive med ca. en cm. jord over og en pose, og op kommer 5–8 planter af dem jeg syntes der smager
godt.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 30. marts 2012 kl. 11.01

Jeg mangler lidt hjælp her, da mine tomat stiklinger er blevet ret lange, og stadig ingen kronblade, kan jeg på nogen måde redde dem, jeg har sat dem køligt og mørkt, i håb om de bliver bremset lidt, jeg har læst herinde, at man kan bue stilken, når der skal plantes om, men er det ikke kun, når der er kommet kronblade.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 30. marts 2012 kl. 14.19

Prøv evt. med køligt og LYST. Mørke vil få dem til at række sig for at finde lys.
Havde lidt det samme med mine, som står i vindueskarmen i et sydvestvendt tagvindue. Mine tomater var noget lange og spinkle i det. Jeg åbnede vinduet på klem, så der er ca. 15- 20 grader i karmen i stedet for 25-30 grader, det hjalp!

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Schädler, 30. marts 2012 kl. 20.18

Hvis der er langt op til første blomsterklase kan plante dem dybt. Den del af stilken der kommer under jorden slår ret hurtig rødder og på den måde bliver der ikke så langt op til første klase tomater.

Jeg har aldrig sået tomater selv, har et ynglings tomat-gartneri hvor jeg plejer at købe. Min Morfar var gartner og jeg husker hvor besværligt det var at styre lys og temperatur for at få perfekte planter.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 30. marts 2012 kl. 20.51

Tak skal du ha Eva, ja det vil jeg prøve :)

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 30. marts 2012 kl. 20.54

Tak Vibeke

Ja de er nok sået for tidligt, og knapt så meget varme, men nu planter jeg dem om, i håb om de vil slå rødder på stilken, som mange har rådet mig til.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 31. marts 2012 kl. 0.55

Hej Mette

Du kan med forsigtighed bøje stilken rundt i potten. Se her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/326.html

Hilsen Karna

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Rand, 1. april 2012 kl. 11.28

Tak for dit svar Kana Maj, ja det vil jeg prøve, men de en så tynde som en knapnål, og har kun lige 2 kimblade, så jeg tvivler stærkt, om det kan lade sig gører, skal de ikke have bare nogle enkelte kronblade ville det være godt, hvor er det bare surt, vi kan godt bruge noget varme nu.

Hilsen Mette

Nyt svar til emnet »Så dine egne tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Så dine egne tomatplanter«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider