Forum

Kommentarer til »Buksbom«

På denne side finder du kommentarer til teksten Buksbom. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 10. august 2003 kl. 14.54

Til Jens Thejsen.

Tak for oplysningerne vedr. Buskbom.

Hvilken een af de mange forskellige arter er hurtigtvoksende og vil egne til til at blive opstammet?

Venligst Grete.

2 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 11. august 2003 kl. 22.07

Jeg vil anbefale følgende til opstamning:

Buxus sempervirens ''Rotundifolia'' storbladet...læderagtige blade.

Buxus sempervirens ''Balder'' er kraftigvoksende og storbladet.

3 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis, 27. september 2003 kl. 21.38

Hej Jens Thejsen

Jeg vil gerne plante en buksbomhæk rundt om min terrasse. Vil du også her anbefale "Balder"? Hvor tæt skal jeg sætte planterne? hvor mange år er den hækken om at vokse fra 25 cm til ca. 1 m.?

Venlig hilsen Lis Nielsen

4 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 28. september 2003 kl. 17.11

Til en hæk der skal blive omkring 1 m er der flere der kan bruges, bl.a. B. sempervirens ''Rotundifolia'' som vil være omkring 1 m på 7–8 år hvis den står i en lerjord eller en humusrig jord''.''Balder'vil også være vokset godt til i løbet af 7–10 år. Men mange sorter kan bruges, så finder du en smuk sort, så spørg på planteskolen til lige denne sort.

5 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Scharff, 30. juli 2004 kl. 16.17

Jeg vil gerne tage stiklinger af en buksbom til mindre hæk, og jeg har læst jeres beskrivelse her på siden. Men jeg er i tvivl om en ting. Efter at man har taget stiklingerne og plantet dem i kasse. Skal kassen så opbevares frostfrit til næste forår eller skal den bare stå uden for? og skal kassen med stiklinger virkelig dækkes helt til som i skriver?

På forhånd tak

6 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Christiansen, 23. maj 2005 kl. 18.25

Jeg har en buksbom stående i en krukke ude på vores altan. Jeg kender ikke navnet på den – men det er nok en af de mere almindelige. Den ser til gengæld ikke ud til at have det særlig godt – mange brune blade og ikke særlig frodig. Jeg vander den selvfølgelig og giver den gødning ind imellem – hvad mon jeg gør galt?

MVH
Tina

7 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Sofie, 17. januar 2006 kl. 12.21

Tak for fin haveside og informationer om buskbom. Vi har omkring vores terasse, der vender mod syd-vest, en række af gamle buskbom'er (af ukendt slags, småbladet), der sandsynligvis kun er blevet klippet sparsomt i de 30 år, huset har ligget her. Buskene er tynde og noget pistede.

Forsøgte sidste år at klippe de mest vildfarne skud af buskene, hvilket dog ikke har bedret hækkens tilstand. Dens højde er pt. knap 2 meter og den må gerne være mindre. Det bør nok lige nævnes, at terassen ligger ½ meter over haveniveau og at buskene således står med en stensætning til den ene side.

Hvad kan jeg gøre for at gøre hækken pæn og tæt? Gå mere drastisk til værks eller.? Kan man gøre en så gammel uplejet hæk pæn igen?

Mvh. Anne Sofie B. S.

8 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 17. januar 2006 kl. 13.29

Jeg vil forslå, at give den noget kompost til foråret, og vande den godt.

Til august kan du så klippe den kraftigt. f.eks. ned til 1½m. Året efter vander du den igen, hvis det bliver nødvendigt. Derefter klipper du hvert år, men holder den på de ca. 1½m.

9 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rita Sørensen, 31. marts 2006 kl. 8.26

Jeg har en buskbom i krukke ca. 5 år gammel. Jeg vil gerne høre, om jeg kan klippe den i ny facon, lige nu er den klippet op i en spids, nærmest "pyramide" facon, og jeg kunne godt tænke mig, at klippe den så den blev rund.

Med venlig hilsen
Rita

10 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 31. marts 2006 kl. 8.33

Du kan godt klippe den i en ny facon, men måske skulle du overveje at omplante den. Den vil have godt af, at komme i ny jord og få bedre plads til rødderne. Klip evt lidt af rødderne, for de kørerer sikkert rundt i potten.

11 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 21. maj 2006 kl. 0.21

Hej Jens og andre.

Jeg har nogle buskbom af ældre dato, som jeg gerne vil give væk. (kan ikke lide lugten) de er ca. 70cm høje lidt tynde forneden og grenene på den skyggefulde side har ingen blade.

jeg vil jo ikke tilbyde buskene til nogen der kommer langvejs fra, hvis det er formålsløst at få dem pæne og tætte igen.

Jeg ved at de kan klippes og beskæres. Men hvor langt ned kan de beskæres? Kan man sætte dem dybere ligesom lavendel så man ikke behøver at beskære dem for langt ned?

Hilsen Helle-Sofie

12 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marnie, 23. maj 2006 kl. 18.13

Hej Jens

Vi er flyttet i nyt hus – og vi har en fælles privat vej som støder lige op til nordsiden af vores hus. I projektet er der planlagt at lægge fliser som i terrassen, som skal adskille det fra den fælles private vej.

Vi synes ikke at en fliseløsning er pæn, da der i forvejen er fliser omkring hele huset. Samtidg bor vi meget tæt op ad den fælles stikvej – og vi vil derfor gerne definere overgangen mellem vores hus og fællesvej bedre. Derfor er vi kommet på ideen med at plante buksbom på ca. 80 cm. langs vores facade mod nord.

Hvor kan vi søge rådgivning om køb af buksbom – og hvor lang tid tager det for buksbom at vokse for at blive de ønskede 80 cm?

Mange hilsner
marnie

13 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 23. maj 2006 kl. 18.51

Gå forsiden under prydhave- træer og buske er en lille sag om buksbom – sorter osv.

14 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Milling, 23. juni 2006 kl. 12.17

Hej jens. ved ikke om det er mig der ikke forstår din beskrivelse af formering af buksbom, men må kassen med de små stiklinger stå ude fra den dag du planter dem eller skal de stå inde eller i drivhus og skal jorden også holdes fugtig om vinteren da der er stor chance for frost?

kh anders

15 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Due, 22. august 2007 kl. 12.39

Hej jens:) jeg er lige så nysgerrig efter at vide lidt om efterplejningen af buksbomstiklinger som morten anders her på siden er. mine spørgsmål er de samme. det er nu august og sidste udkald, hvis jeg skal stiklingeformere, så må kassen med de små stiklinger stå ude fra den dag du planter dem eller skal de stå inde eller i drivhus og skal jorden også holdes fugtig om vinteren da der er stor chance for frost?

KH janne

16 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 13.51

Ja-man kan da også gøre ting komplicerede.

Afklippede skud stikkes i jorden om efteråret-vinteren.

De bryder næsten 100%.

Jeg plejer at sætte dem direkte hvor de skal gro!-f.eks. hvor jeg ønsker en hæk.

En stikling på ca. 7–10 cm med fjernelse af de nederste 3–4 cm blade er optimal.

Lilium-gør bare livet lettere!

17 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 22. august 2007 kl. 17.46

Hej Lilium-gør bare livet lettere!

Jeg flyttede sidste år en kæmpe buksbom – den er klippet som en kugle. Nu er den tilsyneladende død i toppen, men skyder fra bunden.

Hvad skal jeg gøre, være tålmodig eller hive den op?

Den står på en hædersplads – og så er det jo træls at se på.

Jeg har mange selv-producerede planter på 60–70 cm, skal jeg give op og erstatte med en af disse?

Jeg er så gammel, at jeg ikke orker at vente alt for mange år på resultater.

mvh Carina

18 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 19.05

Kære Carian-gammel er jo et lidt slidt begreb.

Da min søn omtalte en anden, der var meget gammel, viste det sig at han var 20 år gammel!

Jo tak for mad!

Vi kalder det kuvøseguf! -hvis man er i den alder.

For nu at vende tilbage til din hædersplads, med din flotte kugleformede buxbom-så ville jeg, allerede på nuværende tidspunkt, klippe den tilbage til levende skud.

Til næste år vil den nok virke lidt forpjusket, men den vil komme sig hurtigt.

Til orientering klippede jeg sidste år en buxbom hæk tilbage som var 23 år gammel. Næsten helt ind til benet. Den har set frygtelig ud i år, men nu skyder den kraftigt og jeg kan se, at den igen ligner en hæk.

Så med mindre, at du planlægger at dø inden næste sommer-og regeringen ikke griber ind på anden vis-vil jeg foreslå dig dette.

Hvis du får for meget tilbage i skat-ville jeg nu nok købe en helt ny-but it depends!

Om du så er 20 eller 70 år gammel.

Lilium-lev livet lettere!

19 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 22. august 2007 kl. 19.35

Du er sjov, jeg bliver 63 på mandag. Men jeg er så træt at jeg føler mig som 100, børn hele sommeren... og de vil spise hele tiden. Men de elsker min have. I morgen vil jeg lade ungerne være og klippe den buksbom ned og ind, det er bare det, at den skyder forskellige steder på den ene side skyder den næsten i højden på den anden side ser den død ud, den er nok et par meter i diameter. Købe en ny er udelukket, min hobby er selv at lave planter. Og skattepengene skal bruges til frøformerede frugttræer med kæmpekroner.

mvh Carina

20 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. august 2007 kl. 19.50

Jeg kan se, at du er en kvinde med et sundt perspektiv-fokucerer på dine grundstammer!

Lad endelig børnebørnene gå amok-og gør det så selv herefter.

Lilium-let livet lidt vildere!

Hvis ikke her -hvorså?

21 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne S., 26. januar 2008 kl. 13.33

Er der nogen som kan give mig et råd om, hvordan man forebygger at buksbom bliver brune? Jeg har for 2 år siden plantet nogle formklippede buksbom, som nu er begyndt at blive lidt kobberbrune i bladene. Er det noget man kan stoppe eller forebygge? Skal man gøde med noget specielt? Jeg har givet mine alm. NPK -gødning.

22 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 26. januar 2008 kl. 17.13

Det er vanskeligt at sige hvad årsagen er, send evt. et billede til Havenyt.dk. Men det er ikke nogen god ide, at give buske NPK. Det giver gødning, men kan ødelægge svampelivet i jorden, og det er vanskeligt at give den rette mængde. Jorden har som regel mere brug for en grov kompost, som skaber liv i jorden og som kun langsomt frigiver næringssalte, så planterne ikke får for meget.

23 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Pii, 18. juni 2008 kl. 19.05

Hej. Tak for nogle gode ideer og tips.

Jeg har buksbom i haven og holder mrget af dem Vil nu meget gerne vide om det er muligt at få dem til at trives inden døre – selvfølgelig med god pasning. På forhånd tak for svar
Venlig hilsen Jens

24 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Lis Düring-Olsen, 30. juni 2008 kl. 20.23

Hej Jens. Jeg har en gammel buskbom i min have, men nu fylder den for meget. Den er klippet kugleformet. Kan jeg klippe den ind så den fylder mindre, eller vil den så blive bar, gå ud? Den er flot og grøn. Ca. halvanden meter i diameter og to meter i højden. Anne-Lis.

25 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. juli 2008 kl. 7.00

Du kan beskære buksbom hele året, men på grund af plantens langsomme vækst, kan det tage et par år (-3) før den bliver pæn grøn igen.

26 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. juli 2008 kl. 7.00

Du kan beskære buksbom hele året, men på grund af plantens langsomme vækst, kan det tage et par år (-3) før den bliver pæn grøn igen.

27 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilian Høier, 14. august 2008 kl. 13.22

Jeg har en buksbomhæk, som jeg har flyttet af et par gange. Første gang havde den er langt bart stykke forneden og jeg gravede ned til kineserne og plantede hækken. Den groede videre der, indtil den igen stod i vejen for et projekt. fliser. Den blev flyttet i buketter for to år siden og nu har jeg så fået den ide at grave den op igen – fordi buketløsningen ikke er god. Nu vil jeg dele buketterne til soloplanter og lave en ny hæk som skal danne kant til et nyt rosenbed. Da hækken skal stå op til græsplænen har jeg investeret i sådan nogen fine plastikkanter på 15 cm. Hvor stor afstand skal jeg ha fra plastkant til buksbom og hvor langt skal der være mellem solisterne.

Hvor bredt skal et rosenbed være? sådan ca.

den energiske hækflyttekone

28 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 14. august 2008 kl. 20.43

Et par generelle tips.

Buxbom er nemme planter.

De er stedsegrønne.

De er nemme at formere (om efteråret). Bare klip en stikling på 5–10 cm og stik den i jorden. Barber de nederste 4–5 cm for blade.

De bryder altid fra tilbageklipning.

De ser herrens ud efter tilbageklipning (men bedre 6 mdr. efter).

De lever (næsten) evigt.

Man kan snilt lave hække selv af stiklinger i foråret.

Hvis man har spørgsmål er HAVENYT her altid!

Hvis det går helt galt, er det din egen skyld-men du har jo ikke tabt noget?

Så gå roligt igang!

Buxbom kan næsten ikke slå fejl-og det er en vidunderlig hæk!

En opstammet Buxbom i Bilka koster 300 kr-en forbrydelse!-du kan lave den på mindre end 2 år.

Lilium
Livet er da let?

29 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annemarie, 16. december 2008 kl. 16.26

Hej.

Jeg har læst 117 indlæg vedr. buxbom, men er stadig i tvivl: en lille, opstammet buxbom i en lidt lille potte:
1. Hvor meget skal sådan en vandes?

2. Skal den plantes om i en større/stor potte?

Med venlig hilsen

Annemarie

30 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 16. december 2008 kl. 18.50

Hej Annemarie.

Hvis det er udendørs Buskbom klarer vorherre normalt vandingen. I en lang tør sommer skal du vande lidt, men det er en tørketålende plante. Indendørs skal du kun vande den lidt når jorden er tør. Den får et ret stort fint forgrenet rodnet så den vil have godt af en større potte. Hvis du sætter en finger på jorden i potten, og der sidder jord på din finger bagefter, trænger den ikke til vand. Det gælder for de fleste potteplanter.

31 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Velander, 14. marts 2009 kl. 15.56

Vi har en buksbom hæk på ca. 15 meter. Den er omkring 7 år gammel. Den har altid stået flot og grøn men i år er alle bladene nærmest gule og orange. Er den ved at gå ud?

Hvad kan vi gøre for at få den grøn igen...?

Mvh. Vibeke

32 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. marts 2009 kl. 22.32

Der kan være mange årsager, jorden kan være udpint og mangle god muld – bladlus kan tappe planterne for saft, se på undersiden af bladene efter små hvide prikker, så kan man sprøjte med insektsæbe – eller man kan klippe alt det tørre og visne væk, ind til grønt ved, det vil se herrens ud i to år men bare rolig, de gror igen. Men allerførst krasser du lidt i et par tykke grene med en negl, er der grønt ved inden under, er der liv i planterne.

33 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Christensen, 27. april 2009 kl. 9.13

Vedr buksbomhæk:
Jeg skal plante en buksbomhæk rundt om min terrasse, hvor mange cm skal der være imellem planterne?

Jeg har mest grus der hvor de skal plantes, skal jeg blande noget god jord i hullet før plantning?

venligst
Hanne

34 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2009 kl. 14.57

Hej Hanne

Buksbom kræver ikke særligt forberedt jord – bare den er løsnet godt og der (hvis man beskærer hvert år eller måske flere gange årligt) gives lidt næringstilskud i vækstsæsonen.

Nogle håndfulde velomsat havekompost er tilstrækkeligt – du behøver ikke at indkøbe dyr handelsgødning for at få din hæk flot og i god vækst.

Hvis du skal igang med at plante nu efter ugevis uden regn er det en god idé at sætte potterne med buksbom i vandspande, så hele potten er dækket med vand i 15–25 minutter inden plantning. Og det vil være rigtigt godt at grundvande gruset dagen før plantning (brug ca 30 liter vand pr kvadratmeter – svarende til 10 liter pr meter hækforløb.

Det kan være nødvendigt at vande i tørre perioden den første vækstsæson, når man planter i jord, som er meget grus-/sandholdig.

Planteafstanden afhænger lidt af, hvor hurtigt du vil have din hæk færdig. 5 planter pr meter (af de små: 10–20 cm høje)
er rigeligt til at opnå et godt resultat indenfor 2 år.

Med venlig hilsen fra
Lone

35 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Eggers, 5. maj 2009 kl. 22.41

Jeg har en kugleformet buksbom, som trænger til omplantning. Den blev klippet fint ned sidste sommer, og skyder nu fine, lysegrønne skud. Hvornår er det bedst at plante den om, og hvilken jord skal den have?

Med venlig hilsen
Gitte

36 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. maj 2009 kl. 8.10

Hej Gitte Eggers

Nu er den trivsel med nye skud, så vent til efteråret med at plante om og gør det så med næringsfattig jord. Bladkompost blandet op med vasket grus vil være et fornuftigt udgangspunkt.

Du kan holde buksbom'men i vækst hen over sommeren ved at udlægge lidt velomsat kompost øverst i krukken eller på jorden rundt om planten og vand derigennem med spreder.

Med venlig hilsen fra
Lone

37 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas, 7. juni 2009 kl. 13.11

Hej.

Jeg har to opstammede buksbom med kugleform.

Den ene har været udsat for varm udstødningsgas fra en minigraver, så 40% af kuglen er "gået ud".

Det skal dog siges at der fremkommer grønne blade inde ved starten af de visne grene.

Skal jeg klippe de visne grene ned til hvor de grønne blade fremkommer eller skal jeg bare have tålmodighed og regne med at der kan vokse blade frem helt ud til enden af grenene?

Tak for hjælpen.

MVH.

Andreas

38 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 7. juni 2009 kl. 16.15

Begge muligheder dur-men hvis du er ked af at se på det visne parti, var det måske bedre fra starten at gendanne " kuglen " ved kraftig tilbageklipning.

Det kan gøres nu!

39 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Hove, 11. juni 2009 kl. 21.30

Hej
Har lige købt nogle buksbom til udplantning.

Kan man opdele en buksbom i to planter (roden også)?

40 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Eggers, 11. juni 2009 kl. 22.15

Hvornår på året skal man klippe buksbom til? Jeg har hørt, at det er bedst her i juni, da de nye skud stadig er bløde og derved ikke ødelægges. Er det korrekt?

41 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Eggers, 11. juni 2009 kl. 22.15

Hvornår på året skal man klippe buksbom til? Jeg har hørt, at det er bedst her i juni, da de nye skud stadig er bløde og derved ikke ødelægges. Er det korrekt?

42 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juni 2009 kl. 10.12

Hej Kirsten Hove

Transporten af vand og næringsstoffer mellem rod og top på buksbomplanten forgår hele lige inde under barklaget hele vejen rundt om stammen / stammerne.

Busken kan måske overleve at få et langsgående sår ved at stammen bliver delt – men den vil være svækket resten af sin levetid.

Så hvis dine planter har én stamme som forbinder kronen med roden er det ikke tilrådeligt at forsøge at dele planten.

Hvis du har brug for flere buksbomplanter, end du har købt kan du let formere ud fra afklippede kviste i august. Læs evt mere om emnet stiklingeformering under Spørg eksperterne i bjælken herover.

Med venlig hilsen fra
Lone

43 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan, 14. juli 2009 kl. 10.19

Hej,

Vi er lige flyttet i parcelhus, hvor der er buksbom hele vejen rundt om haven, men på den ene side vælter hækken ind mod haven, som om den er for tung, men den er nu ikke speciel tyk på den side, så forstår ikke hvorfor den ser væltet ud. HVad kan man gøre ved det, hjælper det at klippe den ned?

Et andet sted er hækken tynd og vissen, fordi der står en vissen bambus lige op ad hækken, den har sikkert taget næringen. Jeg vil gerne fjerne bambussen og omplante nogle store buksbom fra et andet sted i haven til den bare plet i hækken, men hvilken tid på året er det bedst at omplante buksbom, og skal de have gødning eller noget andet, for at de får godt fat?

44 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Boje, 14. juli 2009 kl. 10.29

Hej

Hvordan skal passe mine buxbom i røde plastpotter sommer og vinter.

De er anbragt på overdækket altan (3. sal)mmod syd/vest, hvor de ikke får ret meget direkte sol.

Skal de holdes med vand i underskålen året rundt?.

Og må jeg tilsætte vandet Substal gødning.

Med venlig hilsen Poul

45 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L Rasmussen, 12. september 2009 kl. 23.39

Jeg har et spørgsmål om plantning af buksbom. Jeg vil gerne have nogle store buksbomkugler i mit staudebed. De skal se ud af noget, også i bredden. Vil det være en løsning at plante evt. 5 små planter i kvadrat (med en i midten) og så klippe dem op samlet til en kugle? Udseendet omkring det nederste af stammen er ikke vigtigt, da det jo er dækket af planter.

46 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 9. oktober 2009 kl. 9.52

Hej,

Kan buksbom i krukker tåle frost, eller skal man tage dem ind om vinteren?

Med vendlig hilsen
Christina

47 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 13.25

Det bedste er nok at grave potterne ned i jorden så de ikke får frost. Som regel er det forårssolen der er det største problem, da planter med frost i potten ikke kan trække vand op.

Derfor ville jeg plante dem i skygge, evt. under et træ og evt også dække dem med visne blade. Hvis det bliver en rigtig hård vinter kan den godt tage skade.

48 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 9. oktober 2009 kl. 14.29

Hej Søren duun,

Tak for hjælpen. Min udfordring er blot at vi bor i lejlighed og der er ikke rigtig noget sted i gården de kan graves ned. Så min tanke var enten at sætte dem i en kælder hvor der ikke kommer frost og hvor der kommer lidt lys, eller sætte dem i vores port, så de ikke står under åben himmel, hvis de altså ikke kunne tåle frost – og det lyder det ikke til de kan.

Christina

49 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 9. oktober 2009 kl. 19.10

Buksbom kan sagtens tåle at stå på friland i potter hvis bare ikke den bliver for våd.

Hvis man tager den ind under en overdækning kan den sagtens klare vinteren uden problemer. Om vinteren skal den have en slat vand i ny og næ i ikke frostperioder.

Har prøvet det i mere end 5 år.

50 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. oktober 2009 kl. 19.10

Sæt dem hellere inde i porten. Problemet er at hvis solen skinner på dem sker der en fordampning sted. Men når der så er frost i jorden tappes planten for vand. Stedsegrønne planter som buksbom er særlig udsat, da fordampningen er størst hos dem.

51 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 12. oktober 2009 kl. 8.52

Hej Søren og Lilium,
Tak for den sidste opklaring :) De bliver sat i porten og får kun lidt vand. Der burde ikke komme noget videre direkte sollys på dem, så de skal nok klare sig der.

52 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. oktober 2009 kl. 11.59

Ellers ved jeg at Fakta ofte sælger dem i foråret til billige penge.

53 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette Rasmussen, 24. oktober 2009 kl. 18.30

Jeg har 10 mini kuglebuksbom, plantet 2 + vedbend, 3 + vedbend, 3 + vedbend og 2 – alle plantet i altankasse (beton) på ca. 4 meter. De har stået i 3 år og været flotte grønne, klipper dem i april – altankassen vender mod vest og lidt syd. Nu er såvel buksbom som vedbend blevet rødlige, mest buksbom, men er dog grønne i bunden – er det blæsten, manglende vand, eller hvad? Har kun gødet dem i foråret med langtidsgødning (dog til roser), men det er først her i oktober, de har skiftet farve. – Jeg er meget ulykkelig over det, da det har set utrolig flot ud m. buskbom og hængende vedbend, hvad kan jeg gøre? eller hvad har jeg gjort forkert? Med venlig hilsen Anne Mette

54 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. oktober 2009 kl. 19.35

Hej Anne Mette.

Ummiddelbrat vil jeg tro at de har fået en frostskade, også selvom vi kun har haft lettere nattefrost. Problemet kan ligge i, at du har benyttet en langtidsgødning, som ikke har været opbrugt helt. Hvis man gøder med en organisk langtidsgødning bliver der afgivet gødning så længe at der er varme i jorden og i luften og begge planter vokser indtil vejret skifter. Beton kummer kan derfor holde på noget af varmen i længere tid.

Derfor er de sidste skud ofte meget sart overfor frost, da de ikke har nået at hærde inden kulden satte ind. Mange stedsegrønne hække, som af godhed, blivet gødet på denne måde får svidningsskader når frosten sætter ind.

Når man gøder med en organisk gødning tidligere på året, skal det helst ske i marts -april måned, så det meste kan blive brugt inden august måned. Men organiske gødninger er sværre at styre.

Hvis du havde benyttet en flydende kunstgødning skulle du kun gøde frem til august måned og herefter holde inde med den. Så ville skudene have nået at hærde inden vinteren.

Der kan også være en anden mulighed nemlig at du har givet for meget gødning at du har fået svidet rødderne. Men så går det ud over hele planten og så vil den tørre ind og som regel stadig være grøn. Så det tror jeg ikke er tilfældet.

Jeg søgte også lige på Efeu, under plantedoktor.dk og fandt denne beskrivelse, skrevet af Magnus Gammelgård og som beskriver samme årsag som en mulighed, samt et insektangreb

Efeu er normalt ret hådføre planter men alligevel...

Umiddelbart vil jeg mene at der kan være tale om 2 årsager. (måske flere?)

Frost: Efeu, især plantet på skråninger, er ret følsomme over for frost. Jeg har selv en skråning tilplantet med efeu som sidste år, altså som følge af vinteren 2004/2005 tog voldsomt skade af de strenge frostgrader.

I denne forgangne vinter har de en stor del af tiden været dækket af sne og det ser ud som om de bare pletter nu langsomt er ved at blive dækket af ranker der vokser indover fra overlevende planter, så jeg håber at arealet igen vil blive dækket.

En anden mulighed er angreb af såkandte øresnudebiller. Larverne af disse kan være ret slemme til at gnave i rødderne. Et symptom er bladnav fra kanten og ind mod midten af bladet. Dette forårsaget af de voksne biller. De hvide larver findes i jorden omkring rødderne. Desværre er disse karver ofte tilstede når man køber planterne fra planteskolen.

I kan evt. læse om øresnudebillen på min side www.plante-doktor.dk under menupunktet "problemknuser"

–

55 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. oktober 2009 kl. 20.20

Hej Anne Mette.

En anden mulighed kan være, at efter 3 år er rødderne vokset så meget sammen at de tager næring og vand fra hinanden. Især vedben er slem til at udkonkurerer andre planter. Grav lidt ned og se om det er et stort filterværk af rødder.

56 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette Rasmussen, 25. oktober 2009 kl. 12.57

Hej Søren og Mogens!

Mange tak for jeres indlæg – men hvad skal jeg gøre?

For yderligere oplysning, kan jeg fortælle, at jeg har gødet med piller (formentlig organisk) i april/maj, og kommer så i tanke om at have gødet m. noget flydende blomstergødning (LOTUS købt i Brugsen) vistnok i aug./sept. for at gøre dem robuste til vinteren!

Jeg kender godt øresnudebiller, har haft dem for et par år siden og så igen i år, har desværre måttet sprøjte med Malathion, og mener at have fået bugt med dem – kender symptomerne m. bladgnav, iøvrigt meget snu dyr! Men hvordan kan jeg se om der er larver i jorden nu?

Kan jeg beskære efeuerne nu incl. rodnet og tilføre noget mere jord til mine buskbom? uden at vande for meget, og så beskære buskbom. til foråret som et forsøg?

Som et ekstra spørgsmål, satte sidste efterår små blå løgplanter vistnok scilla og nogle andre blå løgplanter imellem planterne, de kom fint i foråret, og jeg har ladet dem visne ned – men meget mærkeligt er de nu allerede kommet igen for 1 god måned siden med blade, men ikke blomster – er naturen ved at gå af lave?

Værner meget om min altan, har en ret stor figenbusk/træ, som har båret masser af figner i sommer – også modne + en kæmpe klatrerose – har dog døjet noget med lus i år, har læst at det kan ske ved overgødning. Har behandlet med insektsæbe m. skiftende held. Hvad skal jeg gøde de forskellige planter med? Jeg gruer for at skulle smide det hele ud og starte forfra.

Hvilken jord skal man købe, og hvordan forebygger man lus i rosen, kan ikke spule den.

Mange hilsener Anne Mette

57 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 14.25

Hvis du kan lyfte planten op og tag en del af jorden af kan de se om, der dukker noget frem, hvis ikke tror jeg at jeg vil vente med at gøre noget som helst, frem til foråret. Beskære du dem bliver de mere sarte overfor frost. Til foråret kan du klippe det visne af,suplere med lidt mere frisk jord og samtidig se efter skadedyr. Klipper du lidt af toppen kan du også godt klippe lidt af rødderne så de igen har plads i kummen. Jeg tror at jeg droppe den organiske gødning og så satse på vand kombineret med flydende gødning.

Men hensyn til lus i roser, så skal man helst vande roserne når de står som du beskriver det. Hvis roserne ikke har vand nok så vil gødningen i planten blive mere koncetreret og så svækkes planten og lusene kan lugte sig frem til den stressede plante. Roser drikker meget vand.

58 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. oktober 2009 kl. 19.49

Til Anne Mette.

Vedr. dine buskbom. Hvis du klipper planterne for at forme dem skal det gøres mellem maj – august måned, og så kun fjerne 1/3 af skudvæksten. Generelt tror jeg at du gøder dine planter for alt meget og hvis der ikke er dræn nok i bunden af kasserne klasker jorden sammen og de mistrives. Buskbom og vedben kræver ikke ret meget vand. Du skal fjerne alle de nedfaldne blade fra rosen, bare et blad i jorden kan fortsætte utøjet.

59 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Stjernholm, 25. juli 2010 kl. 20.06

Hej,

Jeg har en stor diamantformet buskbom, som jeg desværre er nødt til at flytte snarest pga et mindre byggeprojekt. Jeg er klar over, at det nok ikke er tiden for at flytte en buskbom, men det er en nødvendighed.

Er der chance for, at den vil overleve?

Og hvordan er rodnettet på en buskbom? Bør det være til at have med at gøre at grave den op og omplante den et andet sted?

Jeg vil gerne kunne plante den midlertidigt et sted, da jeg endnu ikke kender havens "udformning" med sikkerhed. Vil gerne have buskbom'en plantet tæt ved terrassen.

Mvh. Karina

60 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 25. juli 2010 kl. 21.06

Hej Karina
Først og fremmest drejer det sig om at vande godt omkring planten i flere dage og ved flytningen at få så meget rodklump med, som overhovedet muligt. Så kan flytningen godt ske - og det gøres bedst en dag med regnvejr, så planten ikke lider for meget af udtørring under flytningen. Det burde være muligt sidst på ugen.
Husk vanding i tiden efter flytningen også.

61 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Peter Kurup, 9. april 2011 kl. 23.26

Hej,
Vi er lige flyttet i hus, og på grunden er der en enormt smuk buxbom hæk..den er vel 7-8 meter lang og over 2 meter høj, tyk og tæt....... Desværre står den på et rasende dårligt sted så vi ville meget gerne flytte den 4 meter.
Ved i, om det på nogen som helst måde er muligt at flytte sådan en størrelse med succes ?
Håber i kan gi mig lidt indsigt her.
På forhånd tusind tak for hjælpen,
JP

62 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tulle Skouboe, 28. april 2011 kl. 11.11

Hej Buksbom-eksperter!

Jeg har 8 store krukker på min terrasse med skønne, klippede buksbom. De er gennem 7 år løbende blevet omplantet i større og større krukker og har alle været frodige hvert forår.....men ikke i år!!!
De er endnu ikke begyndt at sætte nye, grønne skud, som mine øvrige buksbom på friland.
Bladene ser lidt brunlige ud nogle steder, og andre steder er den grønne farve lidt trist at se på.
Jeg har prøvet at ridse i nogle af stenglerne med en negl, men de virker friske og saftige under 'barken'.

Er mine buksbom ved at dø - eller hvad?
Min egen teori er den hårde vinter, så rødderne måske har lidt overlast og ikke har været i stand til at levere 'varen' i det tidlige forår.
Men altså, vi havde jo også en hård vinter sidste år, så jeg forstår det ikke! - Gør I?

Med venlig hilsen
Tulle

63 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 28. april 2011 kl. 19.37

Ja -desværre er dine Buxbom nok døde.
Det har været en usædvanlig hård og lang vinter som har medført mange skader i potter og krukker og meget andet-jeg har også lidt usædvanlige tab på planter jeg har haft i potter i rigtig mange år ( 10 ).
Sådan er livet.
Hvis man skal sige noget positivt er det, at naturen rydder op i noget der måske ikke var holdbart i længden.
Som eksempel kan jeg fortælle at Gojiplanterne der er sået for 2.5 år siden trives fint på friland, men at Jujubeplanterne er frosset ned til jorden ( 2 år gamle fra frø )-der er sejre og nederlag hvert år.
Du kan evt. plante noget andet i dine potter i år og lave nye stiklinger / købe nye planter af Buxbom som så er klar næste år.

64 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 28. april 2011 kl. 21.16

Hej Tulle.
Jeg syntes du lige skal give dine buskbom 8 - 14 dage mere og se om ikke der kommer små skud på grenene, da de virker friske under barken. Rødderne på buskbom er meget tynde og filtrede, så alle dem der yderst ved krukken har fået frost med følgeskader oppe i planten.

65 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tulle Skouboe, 29. april 2011 kl. 19.57

Hej Lilium og Mogens!

Tusind tak for jeres hurtige svar!

Som udgangspunkt vil jeg naturligvis give mine buksbom 8 - 14 dage og holde øje med eventuelle livstegn. Ca. 5 cm inde i buskene er der trods alt friske, grønne blade.

Men viser det sig, at den hårde vinter har ødelagt rødderne, må jeg erkende, at slaget er tabt og fremover lære at værne nye buksbom bedre mod frosten...

Med venlig hilsen
Tulle

66 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 1. maj 2011 kl. 21.24

Hvis der er grønne blade 5 cm inde i busken er der håb!

Så skal de bare have klippet det visne væk, så de grønne blade får lidt lys.

67 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tulle Skouboe, 2. maj 2011 kl. 14.18

Hej Lilium!

Jeg besøgte en planteskole igår, og de havde buksbom til salg, der lignede mine, så jeg spurgte dem, om de mon var 'livsduelige'?
"- Ja, ja, det er de da, de har bare stadig lidt vinterfarve, og efter denne strenge vinter er de lidt senere i udspring," lød svaret!

Så du har ret: der er håb! :-)

68 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torsten Nielsen, 11. november 2012 kl. 19.28

Hej Anne-Sofie:
Ja jeg ved at jeg nok er lidt sent ude vedr. dit spørgsmål om dine førsømte buksbom, jeg har selv reddet en hel hæk ved hjælp af omplantning ,buksbom er slet ikke så sårbare de kan graves op om efteråret og plantes dybere hvis de er blevet ranglede eller bare forneden op til en halv meter dybere har jeg god erfaring med.
venligst Torsten

69 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Hansen, 22. maj 2016 kl. 10.14

Hej Lilium!
Jeg er begejstret over at læse dine svar om buksbom og dens formering. Jeg er vild med enkelheden i dine havemetoder og din holdning om at vi ikke skal stresse i haven - det skal være fornøjeligt og slet ikke så kompliceret endda. Jeg har ikke beskæftiget mig med have i flere år, grundet for meget karriereræs - så nu er jeg så syg, så kun en have ka gøre mig rask. Foreløbig har jeg jo kig på en 12-15 buksbom planter i min have, der i sin tid kom ind i mit liv i købte juledekorationer og var meget små! Trods karrieren havde jeg dog så meget omløb i hovedet at jeg satte dem i jorden i haven da dekorationen var udtjent og det er nu - alt for tæt plantet og 30-60 cm høje og aldrig blevet klippet - men de er pænt grønne!! Og selv om du har gjort dit bedste for at simpligøre alt om buksbom - ja, så betyder min hårfarve, at jeg stadig ikke helt har forstået!! 🙄🙄🙄 Jeg mindes fra min barndom, at min farmor havde de skønneste små buksbomhække om alle sine bede og at jeg hver sommer hjalp hende med at grave nogle af disse op, for bagefter at dele dem i to med en spade, for på den måde at få endnu flere hækplanter og hvis planterne var lidt bare forneden, så gravede farmor den bare endnu længere ned i jorden, så kun det fine grønne stak ovenfor! Er det ikke en metode man kan anvende længere - den hvor man deler planten?? Måske pga andre sorter eller andet??
Nu kommer jeg så til din anvisning i indlæg nr 28 i denne tråd. Hvor du beskriver at man blot i august sætter buksbom "stiklinger" i jorden og så har de fleste dannet rod til foråret?? Hvor stor en "stikling" kan man få liv i med denne metode?? Taler vi den størrelse "stiklinger" som nogen beskriver som 5-7 cm høje og som fremdrives bedst i flamingokasser?? Eller hvor kraftig stik er der på dine og hvor høje er dine??? Jeg kan med reference til farmors frodige have, slet ikke forstå, hvis det er nødvendigt at omgåes buksbom med så stor forsigtighed - men måske den type buksbom vi har i haverne i dag er anderledes og sartere end for 40 år siden?
Beklager den frygtelige smører Lilium - men måske du kan svarer på noget af det og hjælpe mig til en simpel succes i haven. Det ville gøre mig meget glad! 😃🌻🌸☀️

70 af 70 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 22. maj 2016 kl. 12.42

Hej Eva gør du bare det samme som din farmor gjorde, sådan har jeg altid gjort, men når stiklingerne bliver for lange over jorden tørrer de for hurtigt ud, derfor er den bedste længde ca 8 - 10 bladfrie cm under jorden og max 10 cm over jorden og så vidt muligt træagtige. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Buksbom«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Buksbom«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider