Forum

Unavngivent emne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steen Hermansen, 11. august 2003 kl. 18.38

Æv en hel sommer med en fantastisk vækst og så sorte pletter i enden.

Tak for en god forklaring.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2003 kl. 22.06

Jeg har enkelte år haft griffelråd på en sort i drivhuset, hvor de andre sorter samme år ikke fejlede noget. Efter min erfaring, er det især bøftomatsorter, der får griffelråd. Jeg har aldrig set det på Gemini og cherrytomater, men indsenderen har åbenbart også griffelråd på Gemini.

Hvordan er jeres erfaringer – er der forskel på hvilke sorter, der angribes?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 12. august 2003 kl. 7.47

Jeg har kasseret enkelte drivhus-tomater på grund af griffelråd denne sommer.

Dårligdommen har ramt såvel Elin som mine klase-tomater af sorten Armada.

I mit tilfælde har der udelukkende været tale om relativt højt siddende tomater på den enkelte plante.

Men jeg har aldrig oplevet den i øvrigt ikke-smitsomme dårligdom på cherry-tomater.

Mine tilfælde af griffelråd noterede jeg forresten tidligt på sæsonen.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Petersen, 12. august 2003 kl. 15.14

Jeg har, som Ole, heller aldrig oplevet giffelråd på cherry-tomater, de revner så til gengæld nemt. Men jeg har oplevet det på gemini. Dog synes jeg det kommer meget sent på sæsonen, netop som regel på de sidste klaser der modner.

I år er det jo et fantastisk tomat-år. I går hentede jeg en kæmpe kurv meget, meget modne tomater – og det var kun en brøkdel af dem der var undervejs. Jeg har flere forskellige sorter i år, også blommetomater (sorten kan jeg ikke huske) som ikke er meget værd i salaten, men fantastiske i pastasaucen. Og alt ser lovende ud og der er ingen tegn på skimmel, giffelråd eller andre dårligdomme. Jeg har i øvrigt aldrig mine tomater i drivhuset for jeg synes faktisk de bliver bedre på friland og i mit lille drivhus er der kamp om pladsen mellem agurk og peberfrugter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Riis Jensen, 16. august 2006 kl. 21.08

Kære venner af Gemini-tomaten,
Jeg har i omkring 20 år dyrket Gemini, først lidt på
friland, senere i plantesække på en sydvendt altan.

Altid med stort udbytte.Men adskillige år ender en stor del af tomaterne med den kedelige sorte ende,altså den nederste.Den virker rådden eller så.

I mange år har jeg KUN vandet uden gødning af nogen art.I år (2006)har jeg tilsat flydende gødning efter forskrifterne, men fortsat mange tomater med sorte nederste ender.

Det skal tilføjes, at mine Gemini'er er særdeles udsat for megen sol, når denne, som i år har været meget kraftig. Er der nogen, som kan give mig en løsning?

Bedste hilsener Ole Riis, Aalborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Hermansen, 17. august 2006 kl. 18.32

Jeg har selv haft det i mine tomater, men har tilsat kalk i vandet som til normal havebrug og har ikkke haft sorte ender siden.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Kyhn, 16. september 2007 kl. 9.36

Inden for den sidste måned er mine tomater begyndt at revne. Hvorfor?

Høsten har ellers været helt utrolig flot.

Mvh

Anita Kyhn

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elin U Lorentzen, 11. august 2008 kl. 10.16

10.8 ja det er da ærgeligt at se ens tomater,ellers flotte og mange på, og lige nu hvor man begynder o g skal smage dem. pludselig opdager man et par stykker der er sorte i enden,netop det man havde frygtet, de står i en plantekasse udenfor i læ.hvor der er sol den halve dag.de har fået gødning en gang. og regnvand oppe fra. og vand i kassen. de har jo været tørstige i den varme sommer, uldahl.så hvad er forkert denne gang.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina Kristensen, 14. maj 2014 kl. 3.29

Af en eller anden grund er det kun min San marzano der bliver angrebet på samme måde- dette er sket 4 år i træk uden at andre tomatplanter har været angrebet. Så nu gider jeg ærlig talt ikke dyrke dem mere!!! Hvorfor bliver nogle tomater på en plante "hårde" ?? Det er som om der ingen væske er i dem, men kun kerner og frugtkød. Det sker ikke tit men indimellem.

Nyt svar til emnet »Unavngivent emne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Unavngivent emne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider