Forum

Kommentarer til »Stiklingeformering«

På denne side finder du kommentarer til teksten Stiklingeformering. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Rasmussen, 6. maj 2009 kl. 8.56

Jeg kunne godt tænke mig, at tage stiklinger af både inde og udeplanter. Jeg er ny indenfor dette felt, og undrer mig over, hvilke stiklinger som sættes direkte i jord, og hvilke som skal slå rødder i vand først. Bettina

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2009 kl. 9.16

Du må fortælle os hvilke planter du vil formere.

Mvh. Svend Høst

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Rasmussen, 6. maj 2009 kl. 10.32

Jeg kunne tænke mig at tage stiklinger fra fredslilier, happy beans, grasula (små paradistræer)og kongebegonia. Dette er nogle indeplanter, som jeg har købt til vores nye hus. Jeg modtager også meget gerne ideer til potteplanter som er nemme at holde, og hvordan jeg kan tage stiklinger af disse.

Udendørs ville jeg gerne plante og formere brudeslør, stedmoder, efeu og hosta. Eller hvis der er andre haveplanter, som er nemme at have med at gøre.

Med venlig hilsen Bettina

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2009 kl. 14.47

Fredslinjer deler man når de bliver for store, paradistræ er meget let, skær et side skud af og sæt det i en potte med så og priklejord.

Bajonet plante (svigermors skarpe tunge) er næsten umuligt at slå ihjel, den er også nem, klip et blad af og stik det i jord.

Væddeløber afsætter små nye planter med rødder, bostonbregne deles når de bliver for store.

Hvis i har et sydvindue er kaktus noget at det letteste at dyrke.

Mvh. Svend Høst

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dora, 24. maj 2009 kl. 13.00

Bajonet planten den ægte med gul kant deles-en bladstump-giver grønne blade,de fleste stue planter kan deles med fingrene,det er bedst for rødderne.

M.V.H.

Dora

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Niemann Madsen, 6. december 2017 kl. 9.02

jeg har en Engletrompet der er blevet for stor, jeg vil gerne prøve at stiklingformere den, hvordan gør jeg det og hvornår ??

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. december 2017 kl. 10.21

Det er i den lette ende af skalaen , klip sideskud af , riv alle bladene af , stik dem i fugtig så og priklejord , placer dem lyst og ikke for varmt 18 C , de vil ret hurtig begynde at skyde og danne nye blade , og rødder............husk at hele planten er meget giftig.
Hvis man er rigtig dygtig så tager man de sideskud der har lavet et Y punkt , det er der blomsterne kommer fra , ellers skal man vente på at den nye plante danner er Y punkt og det tager tid.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 1. juli 2018 kl. 16.39

Jeg kunne godt tænke mig, at formere en Syrisk rose pr. stikling her en af dagene.
Kan det lade sig gøre og hvordan gøres det bedst muligt.
På forhånd tak for svar.
Bedste hilsener
Lizzi

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juli 2018 kl. 20.53

Med paradistræ og November-/Jule-/Påskekatus sætter jeg et blad i en potte, og glemmer alt om dem. Det virker fint, dvs der skal vandes i pottens underskål- sjældent.

Ellers kan man beskære paradistræer, hvis de er blevet for store, og så komme afklippet i nye potter.

Væddeløber sætter villigt små nye planter på ranker, de skal bare nippes af og en potte.

Svigermors Skarpe tunge (sanseviera) deler jeg bare, når de er for store.

De fleste sukkulenter er nemme at formere- men også nemme at vande ihjel!

Jeg havde fx ikke held med jule- mv kaktus, før jeg tankeløst anbragte et blad i potten, hvor der ellers bor Ananas. Det kunne den lide- jeg har ananas i en ret høj kegleformet firkantet potte (fra udplantnings planter). De vandes godt i bunden, når jeg husker det. ;-)

ALLE potteplanter (og dem til udplantning) SKAL vandes i bund (Sæt dem i en balje med 2 cm vand), til de har drukket op, så skal de have ny jord og en større potte. Ellers går de ud.

Mvh
Tine

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. juli 2018 kl. 11.09

Jeg kunne godt tænke mig, at formere en Syrisk rose pr. stikling her en af dagene.
Kan det lade sig gøre og hvordan gøres det bedst muligt.
På forhånd tak for svar.
Bedste hilsener
Lizzi
Hej Lizzi
Syrisk rose er meget let at stiklingeformere , klip nogle (5-10) skud fra basis , kort dem så de er ca 20 cm lange , riv de nederste blade af , sæt dem i vand , stil dem lyst (ikke direkte sol) og efter 10-20 dage vil en eller flere have udviklet hvide rødder og er klar til at blive sat i så og priklejord i en potte , vandes godt , overvinteres lyst og frostfrit , og er klar til udplantning næste år.
Du kan også sætte stiklingene i vådt så og priklejord i en potte med en klar plastpose over , kig i bunden af potterne efter 15-20 dage , når rødderne er dannet kan man se dem gennem de huller der er i bunden af plastpotterne.

Nyt svar til emnet »Stiklingeformering«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Stiklingeformering«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider