Forum

Kommentarer til »Jorddække i drivhuset«

På denne side finder du kommentarer til teksten Jorddække i drivhuset. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mona-Lisa Torp, 13. maj 2009 kl. 0.23

Hvis man bruger nyslået gres som jordekke, hvor længe skal det da ligge?

Det bliver jo efterhånden til hø. Skal man fjerne det og lægge nyt gres? Hilsen
en uvidende.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 13. maj 2009 kl. 0.56

Jo friskere græs, jo hurtigere nedbrydes det. Men det betyder vist ikke så meget, om du venter 2 dage med at lægge græsset eller om du gør det med det samme.

Næste portion græs skal du bare lægge ovenpå det andet, det fungerer nemlig på samme måde som en kompost.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frede Sørensen, 8. oktober 2009 kl. 14.35

Når ligusterhækken midt i juni bliver klippet bliver alt hvad der er plads til i et lag på ca 10–15cm lagt mellem planterne i drivhuset.

Så er der mindre fordampning og ingen ukrut, afdækningen nedbrydes uden en klam forrådning da det er luftig og regnormene får noget til føden og falder der en tomat til jorden er den ikke fyldt af jord, når drivhuset skal vintertømmes er der ikke mange ligusterstilke tilbage men en god flok regnorme der har holdt jorden luftig for mig.

Jeg har sat mit drivhus på en fundament bestående af 60 cm havefliser sat sat på højkant holdt på plads af en u kapsel for oven bukket af en rustfri pladestrimmel derpå sidder en 2X4 trykimp.træramme hvorpå drivhuset er fastgjort, NB trærammen er over jordhøjde.

Med denne opbygning er bunden i drivhuset ca 40cm under udvendig teræn og indvendig højde i huset øget med tilsvarende cm og der er ved afdækning rig mulighed for frostfri overvintring af afgrøder.

PS. en vinter havde jeg 12 små pindsvineunger der overvintrede i en dynge blade afdækket med isolering, de fik frisk vand hver aften og spiste i vinterens løb 15kg kattefodder det var oplevelsen værd for både mig og min hund der når jeg spørger til pindsvinene går ned og ser ind af døren om de er der endnu.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. oktober 2009 kl. 20.38

Det lyder som en god udnyttelse af afklippet fra ligusterhækken – det skal prøves til næste år!

Jeg plejer at dække med en gang halm, men hækken er jo lige ved hånden...

Nyt svar til emnet »Jorddække i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Jorddække i drivhuset«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider