Forum

Kommentarer til »Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. august 2003 kl. 0.22

Jeg vil ikke påstå, at jeg har en forklaring. Men jeg har også dyrket tomatillo i flere år, på friland, med frugter på alle.

Træt af at stå og holde om dem i blæsevejr, har jeg i år plantet dem mellem de 2 bambushegn til høje ærter. De står altså i en lige række i et langt opdæmmet højbed, hvoraf den inderste har mere skygge og fugt, og den yderste står i fuld sol og mere tørt. Den står som den eneste udenfor ærtehegnet og har lagt sig ned – MEN HAR SOM DEN ENESTE FULD STØRRELSE FRUGTER. Frugter/balloner bliver klart flere og større, jo længere man kommer ud i rækken, ud i sol, lettere og mere tør jord.

Nu har jeg været lidt ligeglade med dem i år, for jeg troede, det var gule tomater, jeg havde sået! Så de er hverken nippet, beskåret eller andet, som jeg plejer, og jeg vil garanteret kun kunne høste af den yderste.

Hvis jeg ud fra min erfaring skal prøve at give en forklaring, så tyder alt jo på, at de ikke kan lide at stå klemt. De vokser bare til nogle voldsomt høje, tynde gespænster, som ikke kan yde en pind. (Der er ikke kommet så mange ærter op, for fuglene spiste dem, så ærterne skygger ikke for meget). – Dernæst bilder jeg mig ind, at de ikke skal vandes for meget, mens de gror til, de skal danne deres tykke træede stammer, så de kan bære sig selv, og frugterne ansættes da også som kraftige balloner. Så kan man vande, når ballonerne skal fyldes med frugt. – Ihvertfald: hvis de står klemte, bliver høje og tynde, så kommer der ingen frugt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. august 2003 kl. 0.45

Du har helt ret i, at tomatillo trives bedst frit udplantet med sol og lys. De kommer fra Mexico og trives godt i tør jord, men den kan dog blive så tør, at de har godt af en vanding, så planten kan vokse sig stor.

I drivhus og med en meget frodig plante, der ikke beskæres, bliver frugterne betydelig mindre end på friland.

Men jeg tror ikke, at dårlige dyrkningsbetingelser får dem til helt at undlade at sætte frugt. Jeg har haft selvsåede tomatillo de mest sære steder i min køkkenhave, og selv om de nærmest ligger hen ad jorden inde under andre planter, sætter de nogle frugter.

Vi mangler en rigtig god forklaring.

Nyt svar til emnet »Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor er der ingen frugt på min tomatillo?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider