Forum

Kommentarer til »Skal mynteplanter gødskes?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal mynteplanter gødskes? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Graavett, 13. august 2003 kl. 2.40

Alt jord skal have 1 form for gøsning,
Mentha har det bedst, med "god gødning"
for at kunne gøre rigtig gode gerninger,
altså udbytte.

KH
www.mentha.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. august 2003 kl. 23.58

Jeg tror ikke på den store virkning ved at gøde mynteplanter, med mindre man høster alle planterne til f.eks. te. Netop i det tilfælde kan det være en god ide at gøde. Tager man kun et mindre antal blade i løbet af sæsonen, frafører man næsten ikke noget.

Jeg har haft et sted i nok ti år uden at gøde. I år jeg gravet nogle af dem op og flyttet dem til et nyt krydderurtebed, som havde fået en del kompost. Jeg kan ikke se den store forskel. Og den forskel, der er, tror jeg snarere skyldes, at det ny bed er blevet forkælet med vanding for at få alle planterne godt i gang.

Mynter foretrækker nemlig fugtig jord, så hvis man virkelig vil kæle for dem, så er lidt halvskygge noget af dagen og fugtig jord vejen frem.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 14. august 2003 kl. 1.07

Rigtigt gødet jord, bør kunne gøre jorden mere fugtig!

Hvad er det for nogle Menthaer du har?

Man bør gøre "tro" til viden istedet for overtro.

Selvfølgelig er det vigtigt med noget skygge til Mentha,
der jo en del af den Græske "hekse tro" i den nymfe plante.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. august 2003 kl. 11.09

Du har ret i, at hvis man gøder med kompost, tilføres jorden humus og bliver derved mere fugtighedsbevarende. Man kan også lægge et jorddække på, som kan holde på vandet og gøde løbende.

Jeg har bl.a. pebermynte, grøn mynte, krusemynte og et par stykker, hvor jeg ikke er sikker på navnet.

Heksetro indgår til gengæld ikke i min dyrkning, men jeg er ud fra Ane Bodil Søgaards forskningsresultater omkring sekundære stoffer på Landbohøjskolen ret sikker på, at et højt gødskningsniveau vil sænke indholdet af sekundære stoffer, som bla. er duft- og smagsstoffer.

Disse citaterer fra en artikel i Tidsskriftet Praktisk Økologi 4/2002 af Ane Bodil Søgaard, lic. scient :

"Det er de sekundære stoffer, der giver smag og duft til krydderurterne, og dem vi savner, når et jordbær ikke længere smager af jordbær."

"De sekundære stoffer er med til at gøre verden både farvestrålende og duftende, er uundværlige i kommunikationen mellem organismerne, holder de enkelte individer fint afstemte til det omgivende miljø, og er med til at gøre livet særdeles spændende – ja, i det hele taget muligt.

Der findes et utal af sekundære stoffer. Hos tomaten kender man mere end 250 forskellige stoffer, der er med til at give tomaten dens smag, og hos selleri har man på nuværende tidspunkt identificeret over 70 stoffer, der er med til at give sellerien dens karakteristiske duft.

Alt efter deres funktion kalder man dem f.eks. farve-, duft- og smagsstoffer, allelopatiske stoffer, antioxidanter, forsvarsstoffer, feromoner, kræfthæmmere osv. osv."

"Planter, der dyrkes under betingelser, hvor kvælstofniveauet er højt, gror hurtigt og kan optage meget vand. Udbyttet bliver højt målt i kg, men tørstofandelen falder, bl.a. på grund af det høje vandindhold. Resultatet bliver, at planterne smager af mindre, blot som resultat af en almindelig fortyndingseffekt, og de er sprøde og strutter på grund af det høje vandindhold og ikke af sundhed."

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas, 14. august 2003 kl. 15.37

"De sekundære stoffer er med til at gøre verden både farvestrålende og duftende"
Man kan vælge at se verden nede fra, eller se verden ovenfra, for mig må det være aura der er mest spændene, at se lyset omkring menthaplanter er virkelig lysende, om det passer det du skriver vil jeg ikke gøre mig klog på, men man bør høste menthaerne, de er ikke kun pynt!

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 14. august 2003 kl. 16.21

Mynte skal selvfølgelig bruges i mad og te, men i min have er mynter også insektplanter, som får lov til at blomstre og tiltrække masser af bier, svirrefluer og snyltehvepse til haven. Så de kan æde nogen af skadedyrene.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johannes, 14. august 2003 kl. 19.32

Mentha påvirker hjerne, klare 6 chakra, på virker udrensning, især lever styrkende osv.

Hovedpine forudsaget af spændninger kan afhjælpes med mynte.

Den fysiske videnskab har ikke kunnet finde sekundære stoffer, der tyder på påvirkning af (almindelig) hovedpine, desværre.

Der findes absolut mere givende tiltrækning på dyr en mentha, hekse er især lavendel, anis isop: indianermynte er meget god til bier...

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Graavett, 18. august 2003 kl. 22.04

"Planter, der dyrkes under betingelser, hvor kvælstofniveauet er højt..."

En af de bedste måder at dyrke Mentha'er
på, er fuld sol, på en fugtig jord, fyldt
med træflis. Træflis giver optimal fugtig
hed, og de fordamper mere vand, styrken
af de æteriske olie, bliver extrem kraftigt, så der er mange måde at se naturens vidunderlige vinkler!

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: OlsenDanmark, 19. august 2003 kl. 8.40

Hvis vi taler om pebermynthe er det nemt at se om den står godt hvor den er, da den omgående vil søge hen hvor jord/lys/fugtighed er bedre.

Også selv om man har "lukket den inde" med en ring af plastik, vil den hurtigt finde en flugtvej. Men hvis der er rigeligt med humus, lidt knuste muslingeskaller og andet godt, så skal den nok blive hvor den er sat.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Graavett, 20. august 2003 kl. 22.32

Hej

Hvad er der i knuste muslingeskaller?

Det tror jeg ikke jeg har hørt om!

Nyt svar til emnet »Skal mynteplanter gødskes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal mynteplanter gødskes?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider