Forum

Kommentarer til »Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Rasmussen, 24. maj 2009 kl. 21.11

Jeg er også så uheldig at have fået uldlus i min bøgehæk.

Jeg har sprøjtet med den anbefalede sæbeopløsning de sidste par dage, flere gange pga. af regnvejr, men der er stadig levende uldlus i min bøgehæk.

I hvor lang tid skal jeg fortsætte?

Hvor lang tid vare sådanne angreb/levetid for uldlus?

Er det muligt af udrydde dem helt?

Der var vist nok også lidt sidste år. Jeg flyttede hertil juni-2008.

Pt. ser hækken ellers rigtig pæn og tæt ud. Den er 6 år gammel, fået tilført plantemuld, lidt jord fra skoven som jeg har fået anbefalet. Jeg luget så der er luft omkring hækken.

Hvad kan jeg ellers gøre?

Med venlig hilsen

Merete Rasmussen

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 5. juli 2014 kl. 16.28

Vi er desværre også mere end plaget af disse små hvide lus. Hvis nogen har brugbare råd vil jeg meget gerne høre efter.
Vi har haft en planteskole til at levere og plante hækken, den er blevet gødet i slut april og vandet, luget og vandet igen - lusene er en sand plage.
Der findes nogle små tabletter man kan stikke i jorden - er det en god idé? Det er næsten uoverkommeligt at sprøjte, da de jo sidder på undersiden af bladene.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Lizzi Nielsen

3 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. juli 2014 kl. 16.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. juli 2017 kl. 9.49

Jeg genopliver denne her tråd , da det er blevet et problem for min nabo , gode bærbare økologiske råd ønskes..............

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. juli 2017 kl. 8.17

på langt sigt så er mange fuglekasser til småfugle en god løsning - ellers sæbe + vand og 5 % sprit

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. juli 2017 kl. 10.44

Hej Svend Høst

Som et supplement til Mogens Madsen's forslag vil jeg lige tilføje, at eksempelvis mariehøns, guldøjer og snyltehvepse også har uldlus "på spisekortet".

Så ud over kasser og andre redemuligheder til mejser og sangfugle vil jeg forslå nogen eksempler på lidt "rod i hjørnerne":

En samlebunke for kviste og stængler, som får lov at ligge i årevis (og ikke fjernes før en ny bunke er etableret og har ligget et årstid).

Buskadser i steder for solitærbuske.

Et insekthotel - tænk gerne stort og tørt. Der er masser af forslag, hvis man søger lidt på nettet - og også i Havenyt's arkiv.
En brændestak, der får lov at ligge 5 - 8 år er et godt insekthotel (men brændværdien falder jo i takt med at tiden går....)

Jorddækning med førne - dvs halvt omsat havekompost - der hvor det kan lade sig gøre ( i staudebede, langs hækkene).
Stammestykker med bark placeret enten så de gør gavn (ved en bålplads for eksempel) eller skjult bag buske og stauder. Skal bare lægges på jorden og have lov at være i fred.

En blomstereng, hvor vilde urter får en chance for at blomstre & sætte frø. Det kræver en lidt tilpasset pleje - men også det er der gode vejledninger i, hvis man søger på "blomstereng" i Havenyt's arkiv.

Iøvrigt er unge bøgeplanter mere sårbare ift uldluseangreb end ældre bøgeplanter... Så indlæg nr 3 er bestemt relevant at huske på !

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. juli 2017 kl. 11.41

Tak Lone det gav stof til eftertanke............

Nyt svar til emnet »Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad kan vi gøre ved uldlus i bøgehækken?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider