Forum

Kommentarer til »Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thommas Sørensen, 14. august 2003 kl. 20.22

Jeg har ligeledes gravet ud til en køkkenhave på et tidligere græsareal. Det er nu 3 år siden, og vi døjer stadig med, at smælderlarver gnaver huller i vores kartofler. Jeg har læst et sted, at larven lever i 4 år, inden den forpupper sig. Er det rigtigt? Jeg vil også gerne undgå kemikalier i min have, men jeg er efterhånden villig til hvad som helst. Rovnematoder skulle efter sigende kunne afhjælpe problemet, men hvad er det?

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 14. august 2003 kl. 22.38

Vi omlagde også en del af en græsplæne til køkkenhave for 3 år siden, og i år har skaderne fra smælderlarverne været begrænsede på denne del. Derimod er der en del skader på vores "nye" stykke, som dyrkes på andet år. Her er det primært hvidløgene det er gået ud over. Det lader altså til, at "problemet" forsvinder med tiden.

Venlig hilsen
Jakob Bock

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2003 kl. 1.51

I "Den Grønne Bog" af Frank Hejndorf står der, at smælderlarvens udvikling tager 4 år. Det vil sige at der for hvert år, der går, vil være 25% færre smælderlarver, hvis de formerer sig med samme antal hvert år.

Samme sted står: Smælderlarver tåler ikke udtørring. Derfor vil gravning og kultivering medvirke til at reducere antallet af larver, navnlig hvis jordbehandlingen finder sted i en tør periode.

Det kan man selvfølgelig prøve, hvis problemet er meget stort, men det vil samtidig gå ud over f.eks. regnorme, der i tørre perioder ruller sig sammen og går i dvale.

Hvis man har ryddet arealet her i august, så der ikke er noget spiseligt af betydning, kunne man måske prøve at nedgrave f.eks. halve kartofler som lokkemad og se om man kunne indfange nogen af bæsterne.

Nyt svar til emnet »Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvad gør jeg ved smælderlarver i køkkenhaven?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider