Forum

Kommentarer til »Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wulff, 10. juni 2009 kl. 20.38

Jeg har i min have samme problem. Sidste år svor jeg at jeg næste år ville så rigeligt med ærter for i det mindste at få en mundsmag. Og hvad sker der så lige med mit ærtebed igen i år? Kun nogle få planter er kommet op. Ærterne er sået med en maskine der virker rigtigt godt, men nogle steder er der ikke kommet nogle op på en strækning af 2 meter. Jeg kan afvise (i hvert fald her) et der skulle være tale om duer eller mus. Bedet er total urørt, også jeg, har gravett for for at se om frøene kunne give mig et fingerpeg. I øvrigt er mit ærtebed i år 80m2 men i sørgelig forfatning. Da jeg desværre er blevet arbejdsløs har jeg jo tid til at vogte over min have og bortset fra et krydsende rådyr 2 gange, her ingen dyr været i mit bed, ja så skal de da have været mikroskopiske. Jeg er lidt ked af at jeg ikke kan købe teorien om mus og duer. Har mest lyst til at droppe ærter til næste år.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. juni 2009 kl. 21.17

Jeg har tidligere sået ærter fra Netto, dem til ca. 2,– pr. brev hvor der ikke kom en eneste plante op, selv om der var hønsenæt over. Så kvalitet følger pris.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. juni 2009 kl. 12.03

Jeg har været inde i ovenstående svar og tilføje to andre mulige syndere til problemer med spiring.

Det er nemlig ikke altid ovenfra at skadedyrene kommer. Prisen på frøene behøver slet ikke at være årsagen.

Under jorden kan både smelderlarver og bønnefluens larve angribe frøene. I begge tilfælde kan man finde rester af ærterne i jorden. Jeg har netop nu et voldsomt angreb af bønnefluens larver på et bed med bønner. Frø fra samme pose kommer fint i min grønsagsmark.

Vi arbejder på en artikel om bønnefluens larve. Beskrivelse på engelsk kan findes her – Been Seed Fly:

www.mansonpublishing.com/sample/biddle_peas_sample.pdf

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wulff, 11. juni 2009 kl. 15.17

Hej Karna. Ja, den forklaring tror jeg mere på. Jeg er 55 år og kan ikke huske at det nogensinde har været en større videnskab at så ærter. Problemet er da også kun de sidste 2 til 3 år (her i sydsjælland) Men hørte på min amatørradio en jyde der var ligeså utilfreds som jeg. Han havde eftersået, og da det kun havde hjulpet lidt, ja så eftersåede han igen, helt til grin. I øvrigt er det frø af en proffesionel kvalitet som jeg bruger. Bejset med rødt, og pakket i en tyk sølvpapirsagtig folie. Et kilos poser som jeg lagde 2stk af. Prisen for 1 pose var over 150kr, så 300kr for næsten ingen ærter, det tror jeg sgu jeg dropper til næste år, medmindre du har en plan vi kan bruge Karna.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. juni 2009 kl. 15.33

Hej Henrik

Hvis du læser den engelske tekst står der, at det især er et problem sidst på foråret og om sommeren, og især lige efter at et stykke med planter er ryddet, så der er organisk materiale i/på jorden. Det passer fint med mit bønnestykke.

Jeg har et hold forspirede ærter, som lige er ved at titte op, så det er jeg lidt spændt på. Det er et andet sted i haven. Og jeg har to flotte ærterækker i haven, sået sidst i april. Men ind imellem har jeg haft en mislykket ærtesåning, men her tror jeg det var musene, der har været på spil, for der var ikke antydning af ærter nede i jorden, og der kom kun to op. De har hentet op majsfrø under 7–8 cm høje majsplanter, de bæster.

Med hensyn til ærterne og bønnefluens larve, så er tidlig såning på jord uden plantevækst i ugerne forud nok løsningen. Men hæng på – jeg lægger et link, når vi har artiklen færdig.

Men hvorfor bruge bejdset frø og tilføre din havejord farvestof og kemi – du kan sikkert få det ubejdset.

Med venlig hilsen
Karna

Nyt svar til emnet »Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor kommer der kun få ærter op igen i år?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider