Forum

Kommentarer til »Engblomme«

På denne side finder du kommentarer til teksten Engblomme. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jeanett, 15. august 2003 kl. 10.51

Det er latteligt at de kalder SMØRBLOMSTEN for Engblomme Nu har jeg ledt i 50min. efter SMØRBLOMSTEN og så hedder den kraftedme Engblomme

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 15. august 2003 kl. 13.02

Smørblomst er kælenavn for flere gule, skinnende blomster, bla. vorterod og de vilde ranunkler. Jeg har aldrig hørt det brugt om engblomme, så jeg tror ikke, at du har fundet det, du søger, selv om engblommen også tilhører ranunkelfamilien. Engblommens blomst er 2–3 cm brede, de vilde ranunklers blomster er mindre og mere åbne.

Navnet smørblomst hentyder til en børneleg, hvor man holder blomsten op under hagen på hinanden, og kommer der en gul plet, så kan man godt lide smør. Hemmeligheden ligger jo selvfølgelig i, om man kan fange solen med de skinnende gule blade.

Se smørblomsten – en ranunkel – lidt nede på denne side, hvor der er masser af andre flotte blomster:

www.vestrehus.dk/planter.htm

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. april 2004 kl. 23.35

Frø af engblomme.

Et sted har jeg læst, at de skulle forspires slut febr/start marts. Mine frø er høstet sidste efterår, men de spirede ikke. Prøvede 10 dage i køleskab, intet resultat. Nu står de ude i havehuset, men intet sker. Er der nogen, der ved, hvad der skal til, for at de kan spire?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lando Henlov, 10. juli 2004 kl. 11.04

Hvis du skal have held med engblommen (Trollius) skal frøet stratificeres, dvs. udsættes for kulde eller frost. I dette tilfælde skal frøet udsættes for frost før en spiring kan forekomme.Engblommen kan ikke nøjes med kulde. læg frøet i en potte med jord i Okt/Nov og lad den stå udendørs vinteren over. Husk at Engblommen er en plante der ynde fugtige betingelse. Dæk af, så frøet ikke bliver spist af mus eler fugle. Til foråret vil der så komme små grønne skud.

Men det er ikke nogen særlig god ide at frøformerer Engblommen dan de nye planter godt kan få en anden farve end den "originale" og have tendens til sygdom etc. En vegetativ formering er lang at foretrække. (altså deling som alm. staude) Så beholde planten moderplantens genetiske egenskaber.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. juli 2004 kl. 19.21

Tusind tak for svaret! Dejligt at få det opklaret. Du anfører formentlig også grunden til, at engblommes frøformering ikke er beskrevet så ofte, nemlig, at nye småplanter kan afvige i uheldig retning. – Og så er det jo ikke besværet værd. Så jeg vil nøjes med den, jeg har.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil, 11. maj 2005 kl. 9.21

Jeg fandt forleden en art engblomme, – tror jeg, – i en fugtig eng.

Den lignede en stor smørblomst og var altså enkeltbladet. Blomsten har en diameter på ca. tre til fire centimeter og stænglen er hul.

Er det en engblomme og er den fredet?

Vil den kunne gro hjemme i min have, hvis jeg gravede et lille stykke af den op?

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. maj 2005 kl. 10.00

Det er meget sjældent at finde engblommer i naturen. Som barn boede jeg et sted, hvor vi i mosen havde en stor plet med engblommer, hvor vi hvert år plukkede en buket til mors dag. Hvis det er engblommer, synes jeg bestemt, at du skal lade dem være i fred og i stedet for købe en potte i planteskolen.

Jeg tror at det er en engkabbeleje, du har fundet, især da du siger at den ligner en stor smørblomst. Og den er langt mere almindelig end engblomme. Stænglen er hul både på engkabbeleje og engblomme. Den kan også købes i planteskoler.

Se billede af engkabbeleje her: www.havenyt.dk/2004/uge20/

Den skal helst have god fugtig jord at vokse i, gerne på kanten af noget vand.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. maj 2005 kl. 21.12

Den vilde engblomme er fredet i Danmark, så der må ikke tages frø, plukkes buketter eller graves op.

Dem man kan købe i planteskolerne er kultur-planter ligesom orkideer, vibefedt og lig.

Anne Marie

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Poulsen, 26. august 2005 kl. 9.22

Jeg synes "smørblomsten" er en helt fantastisk blomst, den er altid med på frokostbordet. Og når jeg nu elsker den så meget, så tænkte jeg om man også kan spise den?

Er der nogen der ved om den er giftig?

på forhånd tak for hjælpen!

Grete.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Oliver, 31. maj 2007 kl. 11.33

Hej smørblopmstene rree

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Hornbech, 4. maj 2009 kl. 9.24

Jeg blev så glad i går, jeg fandt, 2 tuer med engblomme, men desværre ikke på vores egen jord, kan jeg gøre noget for at "passe tidt på dem"?

Nyt svar til emnet »Engblomme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Engblomme«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider