Forum

Pæretræ med sorte blade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 26. juni 2009 kl. 22.14

Hej. Hvad kan mit Clara Friis pæretræ fejle?

Vi har overtaget haven 1. 4, og har af naboerne fået at vide, at det har taget skade under en storm, så det ikke stod fast. Men det blevet hjulpet på med vej med diverse støtter, og skulle vist have fået rodfæste igen. Men træet står ikke ret fast. Der er mange pærer på. det er et forholdsvis ungt træ. Men mange steder bliver bladene helt sorte. De falder ikke af at sig selv, men jeg kan uden besvær pille dem af.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 28. juni 2009 kl. 9.57

Hmm det kunne lyde som om træet har sort monilla – de havde mit blommetræ sidste år. Spidserne, altså skudenderne, grene, blade mv. visner ind og bliver sorte. Bladene falder ike af men man kan nemt pille dem af.

Hvis der er tale om denne sygdom så pas på med at få rester af blade mv. ned på jorden, smid det langt væk eller bedre, brænd det! For det lægger sig i jorden eller sog smitter nye træet...

MIn blommetræ beskar jeg meget voldsomt sidste år – jeg må i år indse at det ikke klarer den og må plante et nyt :-/

Prøv at søge herinde på sygdomme i frugttræet og evt på Sort monilla og se om symptomerne er de samme.

Ang. et træ der ikke står fast så flytted ejeg to 5 års træet i efteråret, de fik støtte af en solid pæl og gummeibånd, de fejler intet trods de ikke er helt stabile!

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 27. september 2009 kl. 20.03

Vedr. mit pæretræ Clara Friis). Træet er angrebet af et eller andet, det har sikkert været sort Monilla, men jeg ved det ikke bestemt – der kom en del pærer på, men frugterne var også angrebet af sygdom, – dog ikke mere end de fleste pærer kunne bruges, men ikke gemmes.

Men nu går mit spørgsmål på følgende. På alle de blade, hvor der var "rustpletter" er der kommer ligesom en art rødder. Det er det ikke, men det ligner det. Skal pæretræet kasseres en gang for alle, eller kan jeg fjerne alle bladene, og destruere dem.

Træet er ikke så højt, men alligevel større end det er i nå- højde.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 27. september 2009 kl. 20.13

Det lyder som pæregitterust. Prøv at se på følgende link www.agri.life.ku.dk/Pometet/sygdomme/Sygdomme_i_kernefrugt.aspx

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Torben Schürmann Poulsen, 15. maj 2018 kl. 20.55

Min bedstefar brugte en blanding af sulfo og salmiak spiritus, tyndet op med vand..!

Nyt svar til emnet »Pæretræ med sorte blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Pæretræ med sorte blade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider