Forum

Kommentarer til »Hvordan udryddes brændenælder på et større areal?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvordan udryddes brændenælder på et større areal? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Myram, 4. juli 2009 kl. 13.12

Hvis man har brændenælder i hele græsplænen og lægger sort plast over en hel sommerperiode, hvad sker der så med græsset?

Jeg har et meget stort område med græsplæne og masser af små brændenælder, som gør at vi ikke kan gå med sandaler i vores have.

Er der andet man kan gøre?

Vh Mette Myram

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 4. juli 2009 kl. 23.08

Hvor tit slår du plænen? De burde ikke kunne overleve hvis du slår den tit.

Gød din plæne godt over sommeren samtidig med at du vander så den gror rigtig meget.

Så skal det nok få græsset til at vinde kampen helt af sig selv.

Hvis du plast betoden, ja så skal der sås ny plæne året efter. intet kan overleve ikke at få lys hele sommeren.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Myram, 5. juli 2009 kl. 11.17

Tak for dit svar. Vi har kun haft huset i et halvt år, så vi må bare så om ikke det løser sig selv efter lidt mere tid.

Glad for at jeg ikke behøver at ødelægge hele græsplænen.

Venlig hilsen
Mette

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Offersen, 30. december 2009 kl. 22.58

Vi har lige overtaget et gammelt hus på landet - tidligere gartneri, hvis have ikke er blevet passet i flere år, så der nu er en masse mandshøje brændenælder på måske 200 m2 og et brombærkrat på ca. 50 m2. Vi har ikke meget lyst til at dække området med plast. Hvis jeg går arealet det efter 1 gang om ugen med en buskrydder, vil begge planter så ikke bukke under i løbet af et par måneder?
På forhånd mange tak for svar.

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 30. december 2009 kl. 23.14

Teoretisk set ville det med tiden forsvinde , da du fjerner en masse gødning fra dem , forudsat at du fjerne affaldet men det vil være et langsommeligt projekt . Men får du først slået det ned kan du sidenhen klippe det med din græslåmaskine .

Hvis ikke du vil bruge gift er det opgravning med en spade, du kan bruge . Det med plastisk tror jeg ikke du kan bruge . Du har også den mulighed at benytte en stubfræser , til at komme i dybden og få knust alle rødderne .

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 31. december 2009 kl. 12.19

sæt grise ud på stykket de vil rydde op for dig og når de er færdige vil de passe fint i din fryser;-)

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. januar 2010 kl. 16.14

Så skal det være vildsvin . De smager af mere . Men ideen er ikke hel tosset. Eftersigende gjorte man det i gamle dage (hvornår det så var) . Grise kan lave et være svineri/griseri.

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. januar 2010 kl. 16.28

Hej Rasmus Offersen

Hvis du ikke har mulighed for det udmærkede råd om at lade et par grise gøre arbejdet for dig vil jeg foreslå dig at bruge to forskellige redskaber til "udryddelsesprojektet":

Buskrydderen er en rigtig god idé til rydning af arealet i marts måned. Derefter en fræser (en stor model / traktordrevet) hver 3. uge indtil september - dvs du holder jorden sort og får revet de kraftige rodsystemer fra begge planter i stykker.
Derefter er jordstykket klar til anlæg af den form for have, du nu går og drømmer om.....

Det er bestemt en mulighed at lade en landmand eller en anlægsgartner tage sig af fræsningen - det er en dyrt at anskaffe sig en fræser, der kan matche opgaven brombærrødder ( langt på den anden side af 10.000 kr).

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. januar 2010 kl. 16.44

Nogle steder kan man leje kraftige fræser , men hvorfor ikke prøve at høre om ikke der bor en landmand , der for billige penge kan give de 200 kvm en ordenlig tur med sin plov . Hvis drivhuset ligger ude på landet er det sikkert en som ligger inden med sådan en i naboladet ..........Min svigerfars græsfolde var i gennem flere år blevet vokset til med brændenælder og naboen , der var landmand kunne let klare denne opgave . Bag efter såede de en blandning af kløver og græs . Si denhen har der ikke været brændenælder .

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Jensen, 2. januar 2010 kl. 16.50

Vil give søren ret. bearbejd jorden så godt som muligt, og gerne dybt!
Så græs i bagefter og det der evt ville komme op alligevel bliver taget af plæneklipperen.
Det holder det ikke til i længden.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Offersen, 8. januar 2010 kl. 22.45

Hej Søren og Mads,
Tanken om grise er ikke helt tosset. Vi er begge fra landet, selv om det er længe siden. Vi har faktisk 400 m2 m. brændenælder og brombær, der kunne gå grise på. Kender I noget til at holde grise på friland eller var det bare en løs kommentar. Men hvis I - eller andre kender noget til emnet, har I så forslag til til hvilken griserace er bedst egnet, gør de også kål på brombærrene, indhegning, er 1 eller 2 søer passende etc. Og kender I nogen der evt. har erfaringer med sånt' på Sjælland. Vi morer os allerede ved tanken om at se "bassernes" liv i baghaven og se fryseren fyldt op med dejlige stege mv.
Lad høre - på forhånd mange tak for kommentarer.
Mvh
Rasmus

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 0.02

De største problemer ligger nok i at lave en rimelig solid indhegning og så undgå at man ikke knytter sig til dem .
Eller vil de være det bedste alternativ til maskiner og grise elsker at grave efter smådyr og rødder . Jeg ved ikke om brombær rødder står på deres menu kort , men både kartofler ,æbler, gulerødder og jordskokker elsker de og så lidt kraftfoder . Men det vil være en god ide at læse noget mere om pasning af dem, inden man giver sig i kast med dem . . Men Landbohøjskolen i Københavns forlag har udgivet flere bøger om frilandgrise . Her kan i også læse om hvor gamle de skal være før de kan klare sig selv . Desuden skal de også have et skur , men det er det mindste at fremstille .

Med hensyn til hegnet så vil jeg evt undersøge hvad dette ligger i og en af de største forhandler er Poda Hegn, som sælger alt indenfor hegn .

Prøv at kontakte dem og hør hvad et ( evt. flytbart ) hegn kan løbe op i og evt forhør sig om det er tilstrækkeligt med et elektrisk hegn .

Grisekød vil muligvis være en anelse mere sejt og tørt , end i er vant til og dette skyldes at dyrene kan røre sig og ikke bare stå og bliver fede . Tilgengæld vil de med garanti smage af mere, meget mere . Når i skal ud og købe smågrise, skal det helt være fra en besætning , hvor grisene er vandt til at gå ude . Det er nemlig ikke alle griserace , der tåler sol .

Men selvom vildsvin har et lækkert kød , vil jeg fraråde dem , da de som ofte bliver agressive eller direkte farlige når de bliver kønsmodne.

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. januar 2010 kl. 7.06

Inden der er nogen, der kommer for langt med tanker om grise til ukrudtbekæmpelse, skal jeg gøre opmærksom på, at der er en omfattende lovgivning og mange regler, som skal overholdes for at holde husdyr. Uden at kende reglerne til bunds,( det er næsten umugligt for almindelige mennesker), tvivler jeg på, at der kan opnås de nødvendige tilladelser. Det er ikke noget man bare gør i vore dage.
Mvh.
Hans

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 9. januar 2010 kl. 10.48

Jeg vil give Hans ret. Det er næsten umuligt at have overblik over alle de regler og tilladelser man skal overholde.
Vi kan alle huske besværet Søren Ryge kom ud for med hans so der gik ude.

Men rent praktisk er det nok med to el tråde i 15 og 35 cm højde, men så skal der være et ekstra hegn i vist nok 20 meters afstand der skal være højt nok til at folk ikke kan komme over og så langt fra el hegnet til at man ikke kan kaste mad ind til dem.
Hvis i vil sætte jer rigtigt ind i sagen så synes jeg i skal tage kontakt til jeres lokale landbocenter/kontor. Eller tage kontakt til friland. www.friland.dk/
Ang. racevalg så kan friland.dk sikkert sætte jer i forbindelse med en avler.

Held og lykke med jeres udryddelse af brændenælderne

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 10.59

Det er godt i lige nævner det for det er rigtigt nok ,at dyreværns loven er blevet ændret og strammet gevaldig op .
Er det ikke også noget med at alle større husdyr skal registres ? . Eller gælder det kun klovdyr .?

Jeg kan hellere ikke se nogle særlige gevinst ud over at komme ukrudtet til livs . Alene indkøb af et hegn er en dyr udskrivning . Omvendt vil jeg hellere ikke benægte at det kan lade sig gøre . Jeg syntes at i skal finde en landmand , der får en god pris kan give rødderne nogle "tæsk" . Jeg er nemlig hellere ikke sikre på at en kraftig fræser vil kunne gøre det og sådan en er ofte svær at håndtere .

Jeg håber ikke at jeg fik ødelagt glæden hos jer .

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 9. januar 2010 kl. 11.31

Var det så bare kun dyreværnsloven, så var det til at overse. Det er lovene og reglerne om husdyrhold, der er spegede. Alt er samlet i det centrale husdyrregister, CHR. hvor alle husdyr skal registreres, og alle regler skal følges til punkt og prikke.
Kort sagt: Glem alt om grise, køer, får og geder. Det er ikke umagen værd.
Mvh. Hans

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 11.45

Jeg tro at det også var på grund af nogle institutioner havde "exotiske" dyr gående , der ikke hørte hjemme her . Bl.a. kænguruer , der ofte gik gik under nogle stressede forhold .

Jeg er i øvrigt spænd på hvordan de nye love bliver skruet sammen omkring kamphunde , eller om det ender med at den bliver syltet .

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 9. januar 2010 kl. 19.42

Desværre er det rigtigt hos dig Hans, man kan fortsætte listen med alle husdyr/kæledyr, Heste må ikke gå alene og skal have 30 rummeter per dyr og mindst 230 cm til loftet.
Man må have en lille stamme høns men ingen have i de fleste kommuner, hvordan det er med katte og kaniner ved jeg ikke.
Politikerne har sammen med div. dyreværnsgrupper gjort alt hvad de kunne og fortsætter med at finde nye regler der gør det svært at bevare det lille dyrehold i danmark.
Det er synd for tænk hvis ungdommen ikke sad foran fjernsynet eller pc'en men kunne dyrke en sund hobby, der kunne lære dem om at respectere andre levende væsner og få et sundt forhold til hvor maden kommer fra.

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. januar 2010 kl. 19.58

Jeg mener at der er restriktioner omkring hønsehold , hvor der skelnes imellem industri og hobby , ud fra antallet .
Så er der noget med landzone og byzone . Her er også særlige regler . Jeg ved ikke hvordan reglerne er angående kaninhold . Jeg formoder at dette betragtes som hobby . Er man i tvivl må man kontakte sin kommune .

Jeg ved at nogle fritidsklubber i Gladsaxe kommune både holder heste , geder, hængebugsvin, æsler, høns, kaniner, marsvin og enkelte undulater . Engang havde fritidsklubben tæt ved hvor jeg bor en Lama . Det var dog ikke noget succes , men med en masse skrigende unger og meget lidt plads skal den jo blive nervøs anlagt .

Eller er der den mulighed at holde både katte og hunde .

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 13. januar 2010 kl. 14.02

hej Rasmus Jeg så hos økodokteren at I er kommet et skridt nærmere tillykke med det. I skal sikkert vælge nogle der er 50% Duroc.

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Offersen, 16. juli 2011 kl. 9.49

Kære venner, der i foråret deltog i debatten om grise vs. brændenælder,

Vi indhegnedede vores 600-700 m2 med brændenælder med 2 elektriske tråde og købte 3 sortspætrede, brune grise (halvt dansk landrace og halvt duroc) på Vestsjælland d. 22. april (født d. 1.1.11). De var ret små, da vi fik dem, se vedhæftede foto, så de første par uger var de i en stald med adgang til en lille hønsegård med ukrudt og brændenælder. På kun 1 uge fik de trods deres beskedne størrelse gjort effektivt kål på al plantevækst i den lille hønsegård, så den er nu blevet til et dejlig kartoffelbed.
Og grisebasserne blev under stor hvinen flyttet til det store areal, hvor de har et lille hus bygget af genbrugsmaterialer. De har nu "klaret" opgaven og har grubbet og jævnet i et væk. Der er næsten ikke mere grønt i indhegningen og brændenælderne har helt mistet taget. Deres rødder blev grubbet og flyttet så effektivt, at de stort set er væk, men undagelse af de 5-10 m2 i det ene hjørne, grisene bruger som toilet.
Det elektriske hegn - 2- tråde - har holdt dem inde i indhegningen helt uden problemer. De bliver fodret med foderpiller og elsker næsten al slags grønt fra køkkenhaven og grønt affald fra køkkenet - og som natmad får den mælkebøtter, som er en favoritspise sammen med dræbersnegle, som vist for grise er det der svarer til vingummibamser.

"Basserne" vejer nu omkring 50-60 kilo, og de er helt tamme. De smider sig på siden, når de bliver kløet på ryggen og vil også gerne kløs på maven, og de vælger altid at være tæt på os uanset om vi har bål i deres indhegning eller sidder i haven. De er meget muntre dyr, som vi fryder os meget over hver eneste dag, og jeg vil bestemt anbefale at folk med plads (og måske mange brændenælder?) tænker på at holde grise. Det lader til, at der i England er mange der holder grise lidt i stil med at holde høns - i hvert fald iflg. bogen "Pigs for the freezer - a guide to small-scale production" af Linda Mcdonald-Brown, som kunne købes i Politikens boghandel i vinter.
Og selv om grisene er søde, skal de nok blive slagtet i sept/okt., hvor de nok er fuldvoksne. Et lille slagteri i Harløse kan vist klar opgaven, men hvis der blandt læserne er en, der kender en hjemmeslagter i Nordsjælland, vil vi gerne høre om det, for dem er der vist ikke mange af nu om dage. Og hvis der er læsere af denne spalte, de rhar lyst til at hilse på vores basser, så kom hid (4 km fra Fredensborg), men husk at medbringe affaldsspanden med frugt og grønt - så bliveer du/vældig polulær her på stedet. Med lidt held er der vedhæftet et foto af basserne, da de endnu var ret små.
Mvh
Rasmus Offersen

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina K., 16. juli 2011 kl. 10.43

Heelt fantastisk historie :-) Bliver helt vildt misundelig - men bor i parcelhushave, så grise ville nok ikke være så populære her, desværre ;-)
Må altså se at få overtalt husherren til i det mindste et par høns.
Hilsen Tina

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 17. juli 2011 kl. 15.06

Rasmus
Tak for den hjertevarme historie. Man kan i vor moderne tider lære mangt og meget om tidligere tiders maader at leve paa. Det er vel nok skønt.

Mvh Eivin (^_^)

Nyt svar til emnet »Hvordan udryddes brændenælder på et større areal?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvordan udryddes brændenælder på et større areal?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider