Forum

Okker holdig vand og belægningssten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Lauridsen, 5. juli 2009 kl. 12.16

Har anlagt ny have og græsplæne, og i den forbindelse og fået lavet egen boring. Efter første vanding af den nyanlagte græsplæne kan jeg nu se at vandet indeholder rigtig meget okker. Det har ramt et hjørne af belægningen med grå herregårdssten, og dem der ved hvor meget okker kan farve kan nok forestille sig hvordan det ser ud.

Er det på nogen måde muligt at fjerne den misfarvning igen?

Jeg har også bede rundt omkring i græsplanen der er anlagt med kantblokke, de ser self. lige sådan ud, så lige PT. er jeg lidt træt af den haveboring!

Findes der nogle måder at rense vandet for okker ud over de deciderede rensningsanlæg til +10.000 kr?

Mvh. Martin

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 13. juli 2009 kl. 10.24

Du kan tappe vand af i en palletank eller anden stor beholder, og så lade det stå i nogen dage, til okkeren bundfælder sig. Hvis hanen så sidder et pænt stykke over bunden af tanken, burde du kunne tage vand derfra uden at okkeren følger med. Tanken kan samtidig kobles på tagrenden, så du samler regnvand op til vanding.

Mht. dine belægningssten, så burde tidens tand og vind og vejr tage misfarvningen over tid. Men ellers prøv at google ''belægningsfraktionen''. Så får du et link til betonvareindustriens tekniske vejledninger, hvor der også et sted findes en vejledning til rengøring og vedligehold af belægningssten.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Krogsgaard, 17. juli 2009 kl. 13.00

Oxalsyre kan købes ved matas, lav en blanding, væd et gammelt hånklæde i blandingen og læg på hold det fugtigt/vådt i et døgns til,så skulle din okker forsvinde...

Nyt svar til emnet »Okker holdig vand og belægningssten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Okker holdig vand og belægningssten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider