Skrevet af: Maria, 18. juli 2009 kl. 14.23
Jeg havde en række stiklinger med hjem fra påskeferie på Madeira, de er plukket vildt så jeg kender dem ikke. De er alle blevet plantet i drivhuset siden påske og nu står flere af dem helt fantastiske i potter i vindueskarme indenfor og fortsat i drivhuset. Jeg vil meget gerne have hjælp til artsbestemmelse af dem...
1. dybt violet/rød plante med spidse hårde blade som vokser ud fra mange stængler lidt som sukkerrør gør. Jeg tog én stikling som nu er blevet til 12–15 stiklinger der vokser på fra samme rodskud. Sidst har midter skuddet (den oprindelige stikling) sat en lille sart lyserød blomst...
2. sukkulent af en art. Meget sart lysegrøn med bløde blade som skyder i alle retninger fra midter stiklingen, den sætter hotpink små blomster med mange tynde finde blade og gul midte. når blomsterne dør, klister de sammen til en klæbrig substans hvor farven smitter når man rør ved dem.
3. mørke røde/violette runde blade som er let hjerteformede og ret hårde, indtil videre uden blomster...
Håber nogen kan bidrage med viden om disse planter
Skrevet af: Søren, 18. juli 2009 kl. 17.46
Måske en eller flere af dem kunne være en Aeonium (kæmpe-husløg) art?
De er ret almindelige på de kanter.
www.hort.wisc.edu/mastergardener/Features/indoor-tenderplants/aeonium/aeonium.htm
Skrevet af: Maria, 19. juli 2009 kl. 12.30
Ja aonium tog jeg også stiklinger af og de vokser også rigtig flot. Men det er nu ikke nogen af de tre ovenstående...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.