Forum

Kommentarer til »Indsamling af gamle sorter af kvæde, morbær og mispel«

På denne side finder du kommentarer til teksten Indsamling af gamle sorter af kvæde, morbær og mispel. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 28. august 2009 kl. 11.51

Jeg har en ananaskvæde som for første gang bære frugt som jeg glæder mig til at høste. Men hvornår gør man det/hvordan kan man se at den er moden?

Er der forøvrigt nogen der ved om man stiklingeformere den eller om den kun kan formeres vegetativt ved podning?

På forhånd tak
Rikke

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. august 2009 kl. 13.35

Den er moden sidst i oktober, når "dunen" er ved at falde af og huden er glat og gennemfarvet gul. Frugten er stadigvæk hård ved modenhed.

Normalt er kvæder podet på frøstammer af arten eller de forædlede grundstammer af Cydonia, men den kan også podes på pære og seljerøn. Jeg har også fået en del meldinger om nedkrogning af grene, som så har slåt rod. Det kan muligvis godt lade sig gøre at lave den som træagtig stikling, da de forædlede grundstammer af Cydonia stiklingeformeres, men jeg har ikke prøvet det.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke B., 29. august 2009 kl. 8.18

Hej Villy
Tak for dit svar. Jeg vil prøve at tage stiklinger af den bare for sjov. Så skal jeg nok skrive ind igen om hvorvidt det går godt eller ej.

Jeg lader dem hænge til sidst i oktober og venter på at de bliver gule. De har dog ikke "dun" – de er magen til dem på billedet i artiklen, dvs. store grønne, glatte og langovale. Jeg har købt planten hos Boi for et par år siden.

Spændende projekt du har gang i med indsamlingen! Jeg glæder mig til at se hvad det udvikler sig til.

Held og lykke med det.

Hilsen Rikke

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 29. august 2009 kl. 9.00

Hej Rikke
De kvæder du har er ikke pærekvæde, men ananaskvæde – altså en Chaneomelis og ikke en Cydonia. Boi må have lidt forvirring i latinske og danske navne, hvis du har købt den for at være en Cydonia. Chaneomelis har jeg med held lavet som urteagtige stiklinger omkring Sct. Hans, men vi poder den ofte på frøplanter af pærekvæde (Cydonia). Håber du forstår.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 29. august 2009 kl. 9.37

Indtil min mor døde for 4 år siden, havde jeg af og til lavet nye planter ved nedkrogning af den kvæde, min far plantede ca 1948.

en bror skulle så bygge på den frastykkede grund, og det blev så den nye "gamles" lod at løbe efter dozeren og redde, hvad reddes kunne.

Med kvæden var det helt overvældende. Den var mere en busk end et træ og faldt næsten helt fra hinanden, så der var rødder nok på de fleste grene, og der blev mindst 10 store opstammede planter, så alle interesserede kunne få en speciel erindringsgave.

Jeg har ikke sortsnavnet. Mener, det er den portugisiske pærekvæde, men frugterne har nu nærmest æblefacon og bliver pænt store, ca. tennisboldstørrelse.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. august 2009 kl. 12.55

Hej Alice

Jeg vil meget gerne have en, hvor kan jeg evt hente den?

Hilsen Søren

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rose Lynge, 29. september 2009 kl. 23.11

Jeg er lige blevet ejer af et morbær træ det er ca 2–3meter højt ved ikke hvor gammelt det er.det har båret masser af frugt som er frosset ned og noget er syltet.Men hvordan formerer man det?

hilsen Rose Lynge

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. september 2009 kl. 7.44

Morbær kan være vanskellige at formere, men den mest sikre metode er at nedkroge en lavtsiddende gren, hvis det er muligt. Er træet opstammet så meget, at nedkrogning ikke kan lade sig gøre, kan man tage træagtige stiklinger her i efteråret og lade dem på en beskyttet plads i vinter. En anden mulighed er urteagtige stiklinger i forsommeren, men begge former for stiklinger er ofte meget vanskellige og lykkes langt fra hver gang.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 30. september 2009 kl. 8.24

Da jeg overtog min have for 8 år siden stod der en meget stor kvædebusk & den står der endnu. De tidligere ejere har haft haven ca. 20 år, men om busken har samme alder...?

Jeg ved ikke hvilken sort det er, men den får de smukkeste røde blomster og sætter små gule frugter.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 30. september 2009 kl. 11.59

Der er tale om en sort af Chaneomelis japonica eller en anden Chaneomelis hybrid. Da frugterne er små er det uden tvivl en af de typer, der er udvalgt som prydplante, men frugterne kan godt bruges til gelé, også fra prydplanterne.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 1. oktober 2009 kl. 7.17

Jeg har billedgooglet sorten du beskriver – og det er uden tvivl den – tak for svaret.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Lembek, 4. oktober 2009 kl. 8.57

Jeg har en stor kvædebusk men er førstegangs haveejer og har derfor ingen anelse om hvilken sort kvæde det er. Den blomstrer med små koralrøde blomster og har nu små meget mørkegule kvæder der sidder tæt til grenen. De dufter fantastisk, krydret og sødt.

Så lige nu tidligere indlæg og det kunne jo godt lyde som om det er den samme jeg har.

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 4. oktober 2009 kl. 18.50

Du skriver ikke hvor høj din kvæde er, men ud fra den øvrige beskrivelse er jeg ikke i tvivl om, at der er tale om Chaneomelis hybrid – altså en japansk kvæde. Jeg er ret sikker på at der er tale om en af de sorter, der er udvalgt som prydplante, når den har småfrugter. Selv de små kvæder er gode at lægge i en skål i stuen, de vil så fylde rummet med en behagelig frisk duft af frugt gennem længere tid.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 5. oktober 2009 kl. 7.59

Jeg vil da supplere med, at min kvæde er ca 3 meter høj og bred. Den har løv fra nederst til øverst. Frugterne er lidt større en bordtennisbolde og sidder i små klaser med gennemsnitligt 3 frugter i hver. Æbleform. Frugterne gemmer sig i det inderste af busken og derfor svære at nå.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasia G., 27. april 2010 kl. 9.08

Er der nogen der ved om man kan lave en 10 meter hæk af japanske kvæder? Den må kun være ca. 1 meter høj til slut.
Jeg har en ny-anlagt nyttehave og vil gerne lave en smuk og lidt anderledes hæk, men vil ikke kaste mig ud projektet hvis der ikke er rimelig chance for at det kan blive pænt.

Mvh. Kasia G

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Pedersen, 9. november 2011 kl. 20.40

hej alle

jeg er ganske ny i have-øjemed og har fået aflægger af æblekvæde.. 2 stk faktiskt. Håber de kommer sig over flytningen.... Men jeg undrer mig... kan kernerne ikke tørres og bruges som frø til nye træer?? Jeg har læst på denne side at grenene skal nedkroges?? jeg forstår godt meningen med det ord. .. men undrer mig over at andre haveelsker ikke bare bruger kernerne til formering?? Jeg har også fået æblekvæder og har taget rigeligt kerner fra som ligger til tørre nu... kan de ikke bruges??

plz... svar mig - nogen... bettina

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 9. november 2011 kl. 21.01

Du kan godt bruge frøene, men du har ingen garanti for at frugten på dit nye træ bliver lige så god som den du har taget frøene fra. Kvæder er forædlet ligesom æbler , pærer óg stort set alt hvad vi ellers planter af frugt. Da du ikke kender generne i de planter, som din frugt kommer fra, har du altså ingen garanti for kvaliteten.

Der er jo også det aspekt at en frøplante skal være op mod 10 år, før den begynder at bære, medens en podet plante, hvor du overfører alderen på det forædlede ved podningen, kan give i løbet af 2-3 år.

Hvis du vælger at så dine kerner og efter nogle års venten opgiver, kan du bruge planterne som grundstamme til en forædlet sort. Faktisk kan du bruge den allerede efter 2 år til at pode på.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susana Nielsen, 15. februar 2012 kl. 8.11

Vil gerne høre om nye erfaringer med at pode kvæde. Nogen taler om at pode på pære andre på tjørn. Og hvornår gør man det?
Vh Susana

Nyt svar til emnet »Indsamling af gamle sorter af kvæde, morbær og mispel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Indsamling af gamle sorter af kvæde, morbær og mispel«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider