Forum

Kommentarer til »Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Frølund, 5. september 2009 kl. 20.29

Vi får slet ingen valnødder, vi mener heller ikke at have set nogen blomster nogensinde. Træet er mellem 10 og 15 år gammelt måske lidt ældre.

Hvad kan problemet være?

Med venlig hilsen
Per

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. september 2009 kl. 20.37

Hej Per
Du han efter al sandsynlighed et frøformeret valnøddetræ og det du oplever er ganske normalt – ofte går der over 20 år før det kan bære frugt. Valnødder er oftest selvbestøvende, men som alt andet vil en fremmedbestøvning virke bedre end selvbestøvningen.

Podede valnødder kan i nogle tilfælde bære frugt allerede på podekvistene, men det er ikke ønskeligt fordi det reducerer væksten, så derfor pilles frugterne af, så snart man kan se dem – og så få et træ, der bliver pænt stort på 3–5 år og så kan det bare gå i gang med bæringen.

Vil du vide meget mere om podede valnødder, har vi en ekspert her i forumet – Lars Westergaard – og du kan finde hans hjemmeside på www.westergaards.dk
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. september 2009 kl. 9.07

Jeg har sået masser af valnødder, og min erfaring er at der går 7–9 år fra nødden har spiret til de første frugter viser sig.

Mvh. Svend Høst

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 23. juni 2014 kl. 10.33

Jeg har lige fået et lille selvsået valnøddetræ - som min nabo har trukket op af jorden :-).
Jeg skyndte mig, at putte det i en potte (højde ca. 35 cm. randdiam. ca. 25 cm.) med alm. plantemuld og drænkugler i bunden.
Så langt så godt :-) kan det stå i en krukke i et par år ? Jeg kan jo læse på siderne, at det er et pladskrævende træ (mit er kun ca. 20 cm.).
Det hvor træet stod - har det stort set haft sol det meste af dagen og jorden var lidt sandet.
På forhånd tak for eventuelle svar med gode råd.
Venlig hilsen
Lizzi

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Westergaard, 23. juni 2014 kl. 11.22

Hej Lizzi, Du kan sagtens have træet i krukke i et par år. Bare denne er godt afdrænet, vandet og gødet. Om vinteren skal den beskyttes mod frost, da roden ikke tåler så megen kulde som toppen. Som Boi og Svend skriver varierer det meget hvor lang tid der går før frøformerede træer bær' frugt. I bedste fald efter 5-6 år og i værste fald efter mere end 20 år. Du skal regne med at et frøformeret træ bliver STORT. Nu om dage findes der podede dværgtræer, der kommer hurtigt i bæring og er mere beskedne i væksten. Mvh, Lars Westergaard, www.westergaards.dk

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 23. juni 2014 kl. 11.41

Hej Lars. Tak for det gode svar - Jeg havde tænkt på, at grave potten ned før vinterens komme - i et hul med leca i bunden og måske rundt om. Mit træ er blot for hyggens skyld og fordi jeg fik det af en god nabo, men det kunne da være både sjovt og dejligt om det også en dag bar frugt.
Venlige hilsener
Lizzi

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. juni 2014 kl. 13.05

Det bedste for træet er absolut at grave det ned i jorden et lunt sted , du kan altid senere hen flytte det , at spærre et valnødstræ inde i en krukke er synd da det udvikler et ernormt rodnet.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 24. juni 2014 kl. 9.49

Min have er på størrelse med et frimærke så netop derfor ville det være mere synd for mig ;) hvis det fik lov til at udfolde sig i sin fulde højde og bredde :-)
Jeg har tænkt mig, at give det større og større krukke -*(/:-) efter behov.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juni 2014 kl. 14.49

Det ville ikke overleve 2-3 år i en krukke........

Nyt svar til emnet »Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Skal vi have to valnøddetræer for at få nødder?«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider