Forum

Kommentarer til »Er det uansvarligt at bruge jernbanesveller i haven?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Er det uansvarligt at bruge jernbanesveller i haven? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 22. september 2009 kl. 12.57

Hej lige en side bemærkning... -så tung er en svelle heller ikke. Jeg kan som kvinde godt flytte en, ja jeg kommer ikke langt men 2 ''mænd'' kan godt klare sagen...

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. september 2009 kl. 19.20

På ældre sveller sidder der et rundt søm med et tal indgraveret. Tallet er det år svellen er lavet og kogt i Creosot. En svelle holder normalt i omkring 100 år, men efter ca. 50 år er langt det meste af det farlige forsvundet, og lugten er næsten væk. Så prøv at finde sveller over 50 år gamle. Jeg har selv sveller på over 50 år og når der bliver savet i dem er der ingen lugt. De kan gøres pænere med tynd spildolie. Men for en god ordens skyld, så hold afstand til spiselige afgrøder.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. september 2009 kl. 19.37

Hej Hanne.

Sveller blev fremstillet i forskellige længder, så du har nok fat i en kort 2,6m... Sporskifte sveller er ca. 5 m. og meget tunge.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2009 kl. 21.27

Jeg mener at grunde til at man ikke skal benytte dem er at man malede sveller med stenkuls-tjære før i tiden og dette er meget miljøskadeligt og tager mange år før, at det er ude af træet. Derfor vil jeg ikke anbefale noget at slæbe dem ind i haven, hvis man vil være 100% sikker. Jeg ved at man ikke må benytte dem ved legepladser og lign. af samme grund. Det er først når svellerne bliver varmet op, af solen, af de udskiller tjæren.

Men at give dem spild olie er også en dum ide for det vil også ende i jorden

Nyt svar til emnet »Er det uansvarligt at bruge jernbanesveller i haven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Er det uansvarligt at bruge jernbanesveller i haven?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider