Forum

Kommentarer til »Hvorfor rådner æblerne på vores Ingrid Marie?«

På denne side finder du kommentarer til teksten Hvorfor rådner æblerne på vores Ingrid Marie? Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cathrine, 27. august 2003 kl. 13.21

Det er godt at få af vide hvis man ikke vidste det!... men så ved man det nu!

jeg går i 6 klasse og har fået projekt om hvorfor ting RÅDNER... min lærer sagde at jeg sikkert ikke kunne finde noget for det var for det meste projekter man ca. får i 9

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 27. august 2003 kl. 17.56

Hej Cathrine

Der er faktisk meget at finde, hvis bare man ved hvor man skal lede henne. Forrådnelse dækker normalt over en bakteriel nedbrydning, som sker uden at de nedbrydende organismer bruger ilt til selve nedbrydningen. Visse særlige bakterier kan bruge svovl i stedet for, når der ikke er ilt tilstede -de trækker vejret (respirerer = det samme ord som respirator) på en anden måde, og det kaldes anaerob respiration. Du har måske hørt om bundvendinger, der sker i havet efter varme perioder med nogenlunde stillestående vand, (især efter varme somre) hvor alt ilten er brugt af alger eller fisk. Her stinker vandet slemt af svovl og alle de organismer, der kræver ilt dør af enten iltmangel eller giftige forbindelser fx svovlbrinter eller cyanoforbindelser. Dette sker normalt ikke i en skovbund blandt visne blade, hvor der er luft tilstede i form af ilt. Her dufter det omvendt dejligt af muld på grund af nogle actinomyceter. Denne proces kaldes aerob nedbrydning, hvor ilt er tilgængelig. Men inde i fx æbler, våde bladedynger, døde dyr eller store svampe, kan der opstå luftfattige områder mellem cellerne, hvor frisk ilt ikke kan trænge ind; her sker så en direkte forrådnelse, der afgiver lugt eller stank. At rådne og nedbryde er altså ikke nødvendigvis det samme. I havens kompostbunke kan man fx findele matrialet eller vende bunken igennem regelmæssigt, så luft og iltelskende (aerofile) bakterier lettere kan komme til. Det modvirker forrådnelse og fremmer aerobe nedbrydning.

Prøv at slå forrådnelse op i et leksikon eller i Den Store Danske Encyklopædi, hvis I har den på skolebiblioteket. God fornøjelse.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lærke, 18. april 2006 kl. 13.08

Det vidste jeg ikke.

Men jeg har også fået et procekt om det(kan ikke stave) og jeg går kun i 6

Nyt svar til emnet »Hvorfor rådner æblerne på vores Ingrid Marie?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Hvorfor rådner æblerne på vores Ingrid Marie?«

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider