Forum

Kommentarer til »Sådan dyrker du squash og vintergræskar«

På denne side finder du kommentarer til teksten Sådan dyrker du squash og vintergræskar. Hvis du vil skrive en ny kommentar, kan det være en god idé at læse teksten først.

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Bøll, 28. august 2003 kl. 20.15

Hvad med frøene?

Jeg dyrker selv græskar og i år har ejg et par pragteksemplarer. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan gemme frøene både til at spise og til næste års dyrkning.

Hilsen
Anne

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 29. august 2003 kl. 0.56

Græskar krydsbestøver, så hvis du har flere sorter i haven eller der er græskar i nabohaverne, kan du ikke være sikker på, hvordan afkommet fra frøene i dine græskar kommer til at se ud.

Hvis det er en frøstabil sort, du har, dvs. ikke en F1 sort, og du kun har den ene sort, og ingen i nabohaverne, så er du næsten sikker på at du får græskar magen til. Men græskar kan krydsbestøve over lang afstand.

Der er ikke noget i vejen for at så frøene, og der kommer sikkert også brugbare græskar ud af det. Men det er jo spørgsmålet, om det ikke er bedre at købe en ny pose af sorten næste år, hvis du er meget glad for netop den sort.

Der skulle ikke være noget i vejen for at spise kernerne af græskar. Så vidt jeg ved, er der en særlig sort, man bruger, hvis man avler for at få gode græskarkerner. Men jeg kender ikke navnet – er der nogen, der har erfaring/viden herom?

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 29. august 2003 kl. 1.09

Svenske Impecta (http://www.impecta.se) har en sort ved navn ''Gleisdorfer Ölkürbis'', som giver grønne kerner der er velegnede til at spise. De interesserede kan læse mere i dette svar: www.havenyt.dk/spoergsmaal/1091.html

Venlig hilsen
Jakob Bock

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Birch, 21. maj 2005 kl. 19.56

Er det muligt at dyrke græskar i en stor krukke, balje eller lignende? Jeg har ingen forstand på det, men ville gerne prøve at dyrke lidt, når jeg flytter om kort tid og får en pænt stor, åben altan. Bør man sætte noget op, planten kan kravle op af?

Hvis I har andre fif, jeg skal huske at tænke over, må I også gerne sige til. :)

Julie

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poulsen, 26. maj 2007 kl. 0.17

Du kan sagtens dyrke græskar i en stor krukke/potte/spand på altanen, bare for guds skyld ikke i en kapilærkasse!

butternut-poulsen.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Graae, 14. juni 2007 kl. 10.41

Hvorfor ikke i en kapilærkasse?

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisa, 18. juni 2007 kl. 21.43

Hej.

Jeg har nogle squashplanter i haven. De er begyndt at sætte frugt, men nogle af dem er helt små og gule. Nærmest visnet af. Jeg havde det samme problem sidste år, med at en del af frugterne aldrig blev til noget. Hvad gør jeg galt?

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise, 13. juli 2008 kl. 20.25

Jeg har samme problem med mine squash, det er som om de rådner i den ende hvor blomsten sidder, før de bliver store.

Ser frem til et godt råd.

Lise

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 13. juli 2008 kl. 21.36

Jeg har skrevet noget om mulige årsager under emnet "Hvorfor bliver mine squash ikke til noget?" (søg "squash") og der er også er par kommmentarer dertil. Det kan være, du finder noget der, der kan hjælpe. Jeg havde samme problem med alle mine første ''frugter'', men nu har de det godt og der kommer squash, der vokser som de skal.

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erling Jensen, 6. marts 2009 kl. 14.51

Hvor får vi fat i græskarkerner til de store, aflange græskar, gul/grønne, som kan veje ca. 20–30 kg?

Vi synes ikke at kan finde dem i butikkerne.

Det skal være de græskar til syltning.

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 6. marts 2009 kl. 15.13

Jeg har ikke været barn i DK og har derfor ikke været med til græskarsyltning. Så I må hellere skære den ud i pap: Er den sort, I efterlyser, den samme som "køkkengræskar"? Eller har jeres et andet navn? Og er græskarret mest grønt, men hvid/gullige striber, eller ensfarvet gulgrønt?

Generelt er det vist næsten umuligt at finde syltegræskar. Det svenske firma, der solgte frø i discountbutikkerne i 2008, fører dem ikke længere.

Men måske findes de i genbanken el. i udlandet – hvis I vil prøve at beskrive dem lidt nærmere. Send gerne en email.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte H., 6. marts 2009 kl. 15.59

Hej Lila og Erling Jensen,
Det græskar der beskrives er "Køkken", et andet meget brugt græskar var "Kæmpe Melon". Men i J.E.Ohlsens Enke's hovedkatalog fra engang i 50'erne står "Vegetable Marrow" nævnt som bedste syltegræskar, det var flangt og med lysegule frugter, så vidt jeg husker ikke helt så store som de to førstnævnte. Det var den sort min mor brugte.

Med venlig hilsen
Jytte

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila Towle, Frøsamlerne, 6. marts 2009 kl. 16.19

Mange tak for listen! Jeg har set beskrivelserne i mit OE katalog fra 1954.

"Vegetable Marrow" fra dengang kan fås fra NordGen (tidl. Nordisk Genbank) på www.nordgen.org/index.php/skand/Folder/Innehaall/Bestaell-froe.

Flere typer af marrows kan der stadig købes frø af fra engelske firmaer.

Sidste år var der flere, der efterlyste "Køkkengræskar" – den sort, der er droppet af Weibulls i Sverige. Jeg fik navnet på en gartneriejer, der evt. har kunnet skaffe frø fra et engros firma: Peter Kirk-Haugstrup, Peters Gartneri i Beder, kirk-haugstrup@webspeed.dk.

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cathrin Buron, 23. maj 2009 kl. 8.38

Jeg har købt forskellige vintersquash-frø hos Thompson og Morgan i England og skal i gang nu. Har ca. 1 ha. jord, som jeg har delt op i forskellige sektioner med forskellige afgrøder. Nu er mit spørgsmål: Når jeg planter mine græskarplanter ud, skal det så være på "bar" jord eller kan jeg evt. plante dem på et stykke, hvor der i forvejen er græs/urter – dvs. lave "huller" med gødningsblandet jord og plante dem der? Jeg ville mene, at det var en fordel for frugterne, at de ikke lå på den bare jord, men på græs – eller er det bedre på "bar" jord og så evt. lægge halm under frugterne til den tid?

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Cathrin Buron, 23. maj 2009 kl. 8.41

Jeg tror, den omtalte Vegetable Marrow kunne være denne:
www.tandmworldwide.com/seeds1/product/612/1.html

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila, 31. maj 2009 kl. 16.07

Jeg har kun dyrket græskar i haven men umiddelbart vil jeg tro at det godt kunne lade sig gøre i plantehuller på marken, bare disse er store nok og der er ryddet omkring nok til at de ikke udkonkurreres i den første uger. De kan jo kravle over næsten alt.

Jeg ved ikke hvor vild din mark er – frugterne kunne måske være lidt svære at finde senere (det er de også i haven, når alle planterne er groet til). Og der kunne evt. komme snegle osv. til. Men det er rigtig nok bedre at de likker på noget (nogle bruger mursten, klinker osv.) fremfor på fugtug jord el. i mudder.

Thompson & Morgans's Marrows ligner godt nok de gamle – som jeg regner med oprindeligt var en engelsk sort, bare groft forvokset.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Flatov, 20. juli 2009 kl. 19.56

Skal man fjerne han blomster på græskar?

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila, 20. juli 2009 kl. 21.51

Der er ingen grund til at fjerne hanblomsterne. Normalt kommer de først, og hvis der går lang tid med kun hanblomster og ingen hunblomster, er det et tegn på at planten er stresset. Men den kommer ikke hurtigere i gang, hvis man fjerner hanblomsterne.

Hvis du har oplevet at de små græskar bag hunblomsterne visner, er det et tegn på at de ikke er bestøvet. Så kan du plukke en hanblomst og "lege bi" med den med i hunblomsten, og se om det hjælper.

Hvis man vil avle græskarfrø, der er sortsrene, altså helt samme egenskaber som den sort, man arbejder med, skal man lave alle mulige krumspring for at forhindre fremmed pollen at nå hunblomsten. Så kunne det evt. komme på tale at fjerne el. binde hanblomsterne, før de åbner. Og det samme med hunblomsterne. Men normalt er der altså ingen grund til at gøre det.

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Flatov, 22. juli 2009 kl. 21.04

Takker for det gode svar

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Ejstrup, 8. august 2009 kl. 10.53

Hej

Hvorfor begynder de fleste af squashene at rådne i den ende, hvor blomsterne sidder.

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. august 2009 kl. 15.46

Der kan være noget svamp i blomsten. Men du kan let undgå det ved at knække blomsterne af, så snart du kan se, at der er en frugt på vej.

Det har i hvert fungeret fint her hos mig...

mvh
Anja

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul, 22. august 2009 kl. 13.42

Hej! jeg har sået græskar Curcurbita pepo "Danaja", men jeg synes det udelukkende er hanblomster der kommer. Kun 4 hunner har der været, hvor kun 1 bliver til noget., 2 er visnet i starten og 1 er knækket af. Der kommer stadig mange hanblomster?

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila, 22. august 2009 kl. 14.24

Især i begyndelsen af sæsonen kommer der ofte kun hanblomster. Men det burde ikke være et problem nu. Når det sker er det nok et tegn på at planten er stresset. Der burde være vand nok i jorden lige nu – du kan overveje om planten mangler næring, hvis den er en pjevs der f.eks. ser gullig ud eller er mindre end andre squashplanter (hvis du har flere). Hvis du har kompost el. gødning kan du prøve at gi' den gødningsvand som førstehjælp.

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Jørgensen, 6. oktober 2009 kl. 16.23

Er der nogen, der har gode erfaringer med at dyrke hhv. delicata (kaldes åbenbart jordnøddesquash?) og acorn i DK?

Mht. at så squash, så de ligger på græs: Det har vi prøvet en gang, fordi vi gerne ville have "rene" frugter – det var godt nok en regnvåd sommer, men aldrig har vi haft så mange rådne squash. Så er jordunderlag bedre, for det virker som om, jord tørrer mere ud end græs? Men det er måske bare en tilfældighed? men i hvert fald en erfaring...

Mht. at tage frø selv: Vi tog sidste sommer år for første gang frø af en købt butternut og lavede planteforsøg i foråret (indendørs) – der var 100% spireevne! Vi har desuden taget frø af både rød og grøn kuri (hokaido?) og der er også meget fin spireevne, sikkert også oppe i 90'erne mht. procent.

Er der for resten nogen, der kender noget til Zappalito, som vi har dyrket i ca. 15 år? Det er blevet sværere at skaffe frø, men det kan stadig lade sig gøre på nettet. Men hvad er det for en frugt? Er det en squash? Og betyder navnet noget?

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lila, 6. oktober 2009 kl. 17.06

Navne: Ja, rød og grøn kuri er det samme som hokkaido. "Zapallo" er et sydamerikansk spansk navn for græskar og "zapallito", der betyder "lille squash", er er rund courgette.

Jeg har dyrket Delicata for år tilbage men syntes ikke den var så interessant og måske, hukommelsen svigter, voksede den ikke så godt. (Måske har jeg ikke prøvet ordentligt.) Jeg havde Acorn i flere år og de er rimeligt nemme at dyrke såvidt jeg husker – evt. lidt hurtigere end ''rigtige'' vintergræskar. Til gengæld har de kortere holdbarhed. Ikke at de bliver dårlige men de bliver kedelige og trevlede. Jeg har haft samme problem med Hokkaido – jeg mener de skal spises før jul, sådan ca. Og hvis I har en græskarmark ;-) kan I så Acorn sammen med Hokkaido og Buttercup, og med Butternut – det er 3 forskellige arter, der ikke krydser.

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Westermann, 13. juni 2011 kl. 23.47

butternut-poulsen. skrev den 26. maj 2007:

"bare for guds skyld ikke i en kapilærkasse!"

Hvorfor ikke?

Jeg gjorde det sidste år i drivhus.
Der kom ikke mange frugter (er det derfor?), men planterne var skam flotte.

Hans

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 12. oktober 2011 kl. 10.36

Hej :o)

Jeg har planer om, at prøve mig frem med dyrkning af Hokkaido græskar,
og kan ligesom læse mig frem til, at det ikke burde være noget problem,
at tage frøene og gemme til plantning.

Nu skriver I godt nok, at der ikke er krav om, at de skal dyrkes i drivhus,
men hvordan i forhold til bestøvning?
Der må jo alt andet lige være mindre "chance" for krydsbestøvning, hvis
de er i mere eller mindre "beskyttet" område, ikke?

Alt det her med urtehave og dyrkning af planter er MEGET nyt for mig, så
det er vildt spændende at se om det bliver til noget - og Hokkaidoer
smager jo FANTASTISK :o)

På forhånd tak
Pia

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Jørgensen, 12. oktober 2011 kl. 11.15

Hej Pia

Nej, hvis frugten er godt moden, når du tager frøene, skulle det ikke give problemer med at få frøene til at spire. Du kan tørre frøene ud, fx på et stykke køkkenrulle i solen, så de ikke mugner. Jeg ville aldrig dyrke hokaido i drivhus af den simple grund, at hokaidoplanter får op til tyve meter lange udløbere/stængler, hvorpå frugterne sidder. Her er andre squashplanter, fx den almindelige grønne aflange squash/courgette, mere "stedfast", den får ikke udløbere. Krydsbestøvning kan du være ude for fx mellem grønne og røde hokaido, men ikke mellem forskellige arter, det er i hvert fald min erfaring. Jeg har selv oplevet, at røde hokaido og grønne blandede sig lidt, så de nye frugter blev røde med grønne striber, men alt andet lige er det ikke af stor betydning, for de smager af det samme. Blot ønsker man det jo ikke, hvis man vil have de knaldmørkeorange hokaido, som man ser i butikkerne. I år tror jeg forøvrigt, det må have været hokaidoår. Vi såede to rækker frø af ca. tyve meter hver og har indtil videre høstet over 160 kg. (Derefter holdt vi op med at veje, og vi har heller ikke fået dem alle ind.)

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Nielsen, 12. oktober 2011 kl. 14.34

Hej Tine!

Tusind tak for dit yderst brugbare svar :o)
Er meget glad for, at jeg spurgte nu!

Tak
/Pia

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2015 kl. 19.27

Hej alle.
Hvor længe bære squash planter frugter? Jeg såede direkte i jorden 1Juli og har høstet massevis af frugter.
Men nu lader det til at de holder en pause .

Bære de et hvis antal frugter eller indtil frosten ødelægger dem?.

Jeg har Google og brugt søgefunktionen men ikke kunne finde et svar .

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2015 kl. 21.29

Min erfaring er, at de bliver ved til frosten stopper væksten. Men bliver der store frugter, stopper det for nyansættelsen. Der er ikke energi til det hele.

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. september 2015 kl. 22.46

Ups de sidste frugter har været store og efter at det har regnet er det gået stærk med dem, at vi ikke har kunne følge med . Nu skal vi til at sylte og fryse ned .
jeg er overrasket over hvor hurtigt at de har udviklet sig og så hvor meget de har båret på de her ti uger.

Nyt svar til emnet »Sådan dyrker du squash og vintergræskar«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Kommentarer > Kommentarer til »Sådan dyrker du squash og vintergræskar«

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider